За 6 юни Симфоничният оркестър на БНР подготвя концерт под надслов „Духът на съвремието“ и ще излезе на сцената в зала "България" в 19 часа, а на диригентския пулт ще застане гостът от Германия Екхарт Вичик. Привлекателна част от програмата е присъствието на цигуларката Лия Петрова – българска гордост по световните сцени с изключително престижни участия и забележителни звукозаписни проекти, хвалени щедро от музикалната критика. Този път тя ще ни поднесе Концерт за цигулка и оркестър №1 от Сергей Прокофиев.
Българската творба в концерта, избрана от гост-диригента, е "Музика за оркестър" от Александър Кандов и ще бъде изпълнена в присъствието на автора, пристигнал от Испания, само дни след неговия рожден ден на 2 юни.
Поради обявения ефективен протест на радиосимфониците, свързан с техните искания за повишаване на заплащането им, няма да прозвучат предварително предвидените "Симфонични танци" от Сергей Рахманинов.
Екхарт Вичик е философ. И не само по натюрел, а по образование. Учил е още музикология и, разбира се, дирижиране. Сега самият той преподава оркестрово дирижиране в Университета за музика „Ференц Лист“ във Ваймар. Има международна кариера като диригент на оркестри и оперни театри в Европа и САЩ, но също така се изявява като специалист в културния маркетинг, както и като радиоводещ.
На база на този солиден опит - колко време му е необходимо при срещата с непознат за него оркестър, за да прецени подхода си. И има ли различен подход с различните състави?
„Мисля, че самият оркестър има доста добра преценка за ситуацията в рамките на 30 секунди до 2 минути. Става бързо. За мен, като диригент, и тъй като имам толкова много хора насреща, трябват 5 до 10 минути. Но когато базата е положена, всичко, което правим от там нататък, е да усъвършенстваме нещата. Основното е, че аз съм сам, а те са група. Групата никога не може да се измерва интелектуално – индивидуалните музиканти могат да са много интелигентни, но като група винаги мислят и действат инстинктивно.
Затова винаги, от самото начало, се опитвам да съм максимално открит. За да привлека оркестъра като мой партньор, какъвто той всъщност е. Разбира се, аз имам ясна идея какви изисквания имам за звученето на определена творба, но понякога се налага да променям интерпретацията според това какви са музикантите срещу мен. Те могат да предложат много. Понякога казвам на младите диригенти, които обучавам, да не се страхуват от оркестъра. Да се поставят в обратната позиция – че срещу тях стоят стотици години натрупан опит, музикална рутина, която е чудесно богатство. И това, което съветвам диригентите, е да го приемат много сериозно, защото могат да се възползват по най-добрия начин – срещу нас стоят професионалисти, които имат много какво да покажат.“
Очевидно е, че философските науки са дали отражение в мисленето на диригента Екхарт Вичик, но защо музиката е надделяла в житейския му път?
„Отговорът е лесен – просто винаги съм харесвал да работя с други хора. Като дете много спортувах – почти на професионално ниво, но никога тенис или голф – винаги отборни спортове: баскетбол, волейбол. Просто обичам да съм заобиколен от други хора. Затова исках да съм и диригент – за да създавам музика заедно с другите. Смятам, че това е важен ключ към модерното лидерство – да цениш другите музиканти, защото, да си го кажем честно, когато махаш с пръчка – звук не се получава, нито музика. Музикантите са тези, които я създават. А е много практично понякога да има и диригент. Всички ние трябва да работим като един отбор, защото не можем да живеем и работим едни без други.
Аз съм много щастлив да се срещна тук със Симфоничния оркестър на БНР, който е чудесен и може да пресъздаде всички тези различни цветове (необходими за програмата на концерта). И мога да заявя, че установих още в първите минути, че имам пред себе си висококачествен състав – много отдадени и дисциплинирани музиканти, които са и склонни да съдействат на новия диригент, а това са качества, които не всеки оркестър има. Вашият Радиооркестър притежава тези комплексни качества и заслужава нашата подкрепа.“
Цялото интервю с гост-диригента Екхарт Вичик можете да чуете в звуковия файл.
С бурни аплодисменти лондончани показаха високата си оценка за дебюта на българската диригентка Деляна Лазарова на най-големия и престижен европейски музикален фестивал - Би Би Си Промс. Концертът в Роял Албърт Хол на 10 септември беше част от ежегодните участия на Шотландския симфоничен оркестър на Би Би Си. С него, по особено тържествен и специален..
Народният театър "Иван Вазов" представи новия си сезон. Той започва със заявката за "театър на три континента". Официално започва в събота, 13 септември, с 62-рото представление на "Великденско вино" с участието на Владо Пенев. Дни по-късно предстоят три премиери. Едната ще е следващият вторник и за първите пет поредни представления..
С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
От инцидента в Русе няма да има голямо сътресение на правителството . Това каза пред БНР Тихомир Безлов, старши анализатор в Центъра за изследване на..
"Опасявам се, че за случая в Полша повече става въпрос не за военнотехнически аргументи, а за политико-пропагандни аргументи , така че ще се опитам да..
"133 млн. лева загуба на Топлофикация "София" за първото тримесечие на годината , баш в разгара на отоплителния сезон, когато би трябвало да е печатница..