Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Израелската опера в Тел Авив
Снимка: Росица Кавалджиева

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на театъра. Лектор беше д-р София Мазар, преподавателка в Ерусалимската музикална академия и консултант на певците в Телавивската опера. По покана на италианския културен център тя изнесе поредица от три концерта-лектории, посветени на Пучини.

“Разглеждахме как се оформя музикалния език на Пучини и влиянието на известни негови съвременници върху музиката му: най-вече Дебюси, на Вагнер, когото Пучини обожава, и дори на Стравински, на който италианският композитор заявява в лицето: "Много сте талантлив, но защо пишете толкова отвратителна музика?" Това не му пречи да е повлиян от Стравински, особено в "Мадам Бътерфлай", отбеляза д-р София Мазар.

В операта "Турандот" се чувства най-осезателно влиянието на кумира на Пучини – Вагнер, и по-специално на операта "Тристан и Изолда". Желанието на италианския композитор е било финалът на "Турандот" да е като заглъхващия финал на вагнеровата опера. Негови приятели, имали щастието да чуят скици на този финал, са недоволни от работата на известните композитори, довършили недописаната опера. Сегашният финал има няколко варианта, създадени от съвременници на Пучини и от по-късни автори. Според близките на Пучини вариантите, които се изпълняват сега, са прекалено “стандартни“ за нестандартната "Турандот", дори малко захаросани спрямо драматичните арии, сътворени от самия Пучини. Композиторът е имал твърде своеобразен характер, което личи и от творчеството му. Настроенията се менят рязко от гняв към радост, след това мечтание, от жизнерадостен устрем към отчаяние. Отношението му към жените също е твърде объркващо. Нито една от съвременничките му не отговаря на възвишения идеал, който си е създал и затова той не се жени. Идеалът му е комбинация от образите на двете героини в операта “Турандот“: китайската принцеса с прекрасната си външност и чувствителността и топлотата на прислужницата Лиу. В последните години много музикални критици лансират на страниците на най-престижните научни списания идеята, че операта не трябва да следва до край фабулата на Карло Гоци, а да приключи дотам, докъдето смъртта застига Пучини, т.е. до смъртта на Лиу. Според първия диригент на операта – Тосканини, арията на Лиу е достатъчно драматична, за да не се търси друг финал. 


По публикацията работи: Росица Кавалджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30
Дейвид Коренсует в ролята на Супермен

Новият "Супермен" - блокбастър със сърце

Супермен е емблематична фигура за комиксовия жанр. Роденият на унищожената планета Криптон мета човек, претърпя не една или две трансформации по пътя към киносалоните.  В най-новата адаптация с него се заема един от новите ръководители на ДС студиос – Джеймс Гън. Той пое режисьорският пост, изглежда, с желанието да припомни успехите на..

публикувано на 14.07.25 в 22:05