Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на театъра. Лектор беше д-р София Мазар, преподавателка в Ерусалимската музикална академия и консултант на певците в Телавивската опера. По покана на италианския културен център тя изнесе поредица от три концерта-лектории, посветени на Пучини.
“Разглеждахме как се оформя музикалния език на Пучини и влиянието на известни негови съвременници върху музиката му: най-вече Дебюси, на Вагнер, когото Пучини обожава, и дори на Стравински, на който италианският композитор заявява в лицето: "Много сте талантлив, но защо пишете толкова отвратителна музика?" Това не му пречи да е повлиян от Стравински, особено в "Мадам Бътерфлай", отбеляза д-р София Мазар.
В операта "Турандот" се чувства най-осезателно влиянието на кумира на Пучини – Вагнер, и по-специално на операта "Тристан и Изолда". Желанието на италианския композитор е било финалът на "Турандот" да е като заглъхващия финал на вагнеровата опера. Негови приятели, имали щастието да чуят скици на този финал, са недоволни от работата на известните композитори, довършили недописаната опера. Сегашният финал има няколко варианта, създадени от съвременници на Пучини и от по-късни автори. Според близките на Пучини вариантите, които се изпълняват сега, са прекалено “стандартни“ за нестандартната "Турандот", дори малко захаросани спрямо драматичните арии, сътворени от самия Пучини. Композиторът е имал твърде своеобразен характер, което личи и от творчеството му. Настроенията се менят рязко от гняв към радост, след това мечтание, от жизнерадостен устрем към отчаяние. Отношението му към жените също е твърде объркващо. Нито една от съвременничките му не отговаря на възвишения идеал, който си е създал и затова той не се жени. Идеалът му е комбинация от образите на двете героини в операта “Турандот“: китайската принцеса с прекрасната си външност и чувствителността и топлотата на прислужницата Лиу. В последните години много музикални критици лансират на страниците на най-престижните научни списания идеята, че операта не трябва да следва до край фабулата на Карло Гоци, а да приключи дотам, докъдето смъртта застига Пучини, т.е. до смъртта на Лиу. Според първия диригент на операта – Тосканини, арията на Лиу е достатъчно драматична, за да не се търси друг финал.
За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина. Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август. Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER. Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..
Творци от 8 до 81 години участваха в 40-ото издание на пленера по рисуване във Вършец . Той се проведе през миналата седмица и завърши с изложба на създаденото от 20-те художници от региона. Картините бяха изложени в двора на къщата на Съюза на българските художници в курортното градче. Освен създадените над 70 картини и творби, по-важното за..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
Убеден съм, че има обществена потребност за отделянето на горския сектор в самостоятелно ведомство с неговите отговорности. България все още е за..
"Става все по-топло. Сега юли е с 2.7 градуса над нормата". Това обясни пред БНР проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент..
Максималният размер на държавната помощ за пострадалите от пожарите е 1914 лв. Това заяви пред БНР Анелия Василева - началник отдел "Социални и семейни..