Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта "Черна писта" – разработена от 18-годишния Мартин Атанасов – е била посетена от над 300 000 души, а в пиковите дни средно 70-80 хиляди души са влизали в нея. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация, която дава спусък за действие.
Видимостта, която проектът постигна за малко повече от осем седмици, накара широк кръг от граждани, журналисти и експерти да поставят темата за пътната безопасност по-високо в обществения интерес, както и да задейства институциите. Но какво реално се случи за тези два месеца и има ли бъдеще проектът? На тези въпроси дава отговор Мартин Атанасов:
"Още през юни бях на последователни разговори с Председателя на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), Председателя на ДА "Безопасност на движението по пътищата", Началника на отдел "Пътна полиция" към ГД "Национална полиция", както и с Министъра на регионалното развитие и благоустройството. Редица от срещите преминаха в дух на изразено желание за конструктивно партньорство и бъдещо сътрудничество. И част от тях действително доведоха до конкретни действия, като например подписаното Споразумение за партньорство между мен и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Подобен подход, макар и частично, е демонстриран и от страна на АПИ и МРРБ".
На този фон, в отношението на Министерството на вътрешните работи не се забелязва същата готовност за сътрудничество. Разговорите с ведомството са били единствените, инициирани едностранно от страна на Мартин, поради липсата на покана или интерес от страна на МВР. Комуникацията се е развивала в рамките на чисто формален диалог, но без конкретни ангажименти или последващи действия. Останало е явно нежелание за предоставяне на пълния набор от данни за пътнотранспортните произшествия, с които МВР разполага. На 12-и юли, малко след представянето на проекта "Черна писта", Министерството на вътрешните работи представи собствена онлайн карта на пътнотранспортните произшествия. Платформата е първи опит от страна на МВР да предостави визуализация на данните, с които разполага, макар подобна инициатива да закъснява с години в публичното пространство. Вместо това да е отправна точка на по-голяма прозрачност и достъпност, то такава отсъства.
Отказът на МВР да съдейства по какъвто и да било начин на проекта "Черна писта" постепенно прерасна от неофициално мълчание в официална административна блокада. С решение с изх. № 81204-478, постановено по заявление по Закона за достъп до обществена информация, подадено от Мартин Атанасов, Министерството де факто отказва да предостави пълен и актуален набор от данни, които биха позволили надграждане на платформата. Такива са характеристики за ПТП-та, местоположение, заобикаляща среда, информация за участващите ППС-та и водачи и други. Аргументът: същите вече били достъпни чрез тяхната собствена карта и нямало нужда да се предоставят допълнително. В тяхната платформа такива обаче отсъстват. Единствените получени до момента данни са от АПИ и ДАБДП, като това са набори за инфраструктура – настилка, състояние, характеристики. Те са важни, но без връзката с детайлна информация за реалните инциденти, позволяват едва повърхностно обяснение на тревожните отсечки.
"Вместо действията на институциите да насърчат развитието на граждански инициативи и да демонстрират готовност за откритост, усещането е по-скоро за опит такова участие да бъде заглушено. Вместо сътрудничество, получавам отказ. Вместо диалог – мълчание. Това вече не е само институционално бездействие. Това е послание към всички хора, че не си струва дори да се опитват“, сподели Мартин.
Въпреки предизвикателствата и липсата на съдействие от ключови институции Мартин гледа на изминалите два месеца с умерен оптимизъм. Над 300 000 души са отворили картата, търсили са, разглеждали са, а хиляди я споделиха в социалните мрежи. Това не са просто числа – това е ясен знак, че обществото се интересува. Публичността, която проектът получи, показва, че когато се прави нещо искрено и с желание за реално и съществено подобрение, хората го разпознават. Подкрепата от граждани, медии и експерти е по същество по-важна от всяко институционално признание. Защото именно тази подкрепа показва, че обществото е готово за прозрачност, за реален разговор, за решения и за промяна.
Мартин няма намерение да спира и независимо от трудностите той остава воден от убеждението, че младите хора могат и трябва да бъдат активна част от решенията. И че личният пример има значение.
"Няма да се откажа да бъда полезен. Ще продължа да правя това, което мога, за да помагам по онези обществени теми, които засягат всички ни. Защото, когато институциите мълчат, толкова по-важно е да не мълчим ние. Научих, че една идея има значимост, когато я следваш докрай с постоянство, с воля и с увереност. Вярвам, че всяко усилие има смисъл и че макар промяната да не идва веднага, тя започва в мига, в който някой реши да не се откаже.“
Интервюто на Кръстина Иванова с Мартин Атанасов в предаването "Хора, пътища автомобили" можете да чуете от звуковия файл.
Ще паднат ли зелените площи жертва на Зелената зона за паркиране? Има голяма вероятност това да се случи. Примерът е от столичния квартал "Гоце Делчев", където снощи жители алармираха, че там вече се сече поголовно. Тази сутрин съкварталци се събраха на мястото, където вече има отсечени дървета, за да протестират и в очакване да получат..
Поне с десетилетие сме закъснели с мерките за справяне с безводието. Това заяви пред БНР Чавдар Влъчков от Националната мрежа за развитие - организатор на форум на тема "Национални политики и местни решения за водните ресурси", който ще се проведе днес в Пловдив. Зафиров: За най-спешните дейности по подмяна на ВиК мрежата трябват 3,7..
Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..
Факултетът по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и 203 Профилирана езикова гимназия "Св. Методий" в София започват заедно да изпълняват пилотната програма "Литературата не е музей". "Това е инициатива, която се роди спонтанно. Решихме с колегите по български език да създадем проект, като включим и СУ, за това..
Как и кога удоволствието и радостта могат да се превърнат в зависимост? Има ли ефект, едно вещество се разпространява , без оглед на вредите от него и в името на печалбата, казва Иво Иванов, преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски", в лекция пред ученици, посветена на т.нар. дизайнерски наркотици. Синтетичните..
Кметът на София Васил Терзиев и общински съветници предлагат два пъти по-скъпи зони за паркиране в столицата. Решението идва след проведена анкета сред близо 22 хил. столичани. Предвижда се синята зона за паркиране в София да се разшири, а цената ѝ да стане 4 лв. на час. Тя ще работи и в неделя. Зелената зона ще струва 2 лв., а платеното паркиране ще..
Производители на плодове и зеленчуци ще протестират. Причината: по подобие на Украйна, ЕС освобождава от мита вноса от Молдова . "Засяга безмитен внос на ябълки, череши, чесън, гроздов сок, десертно грозде и сливи. Изключително сериозна група плодове . Традиционни производства в България ще бъдат много сериозно засегнати. Виждаме този..
С исковата молба в съда в Люксембург целим да докажем, че решението на Съвета на ЕС за присъединяването на България към еврозоната и двата..
Има триединство на КПК, Прокуратура и дирижирано назначени съдебни състави чрез неслучайно разпределение на делата. Това каза пред БНР адвокат..
Започна протестът пред централата на "ДПС-Ново начало" в защита на кмета на Варна Благомир Коцев под надслов "За свободна България - без Пеевски,..