Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Традиционното българско облекло като свидетелство за нашата културна памет и идентичност

Дрехата - кодът на нашата история, вярвания, социален статус и естетика

Защо понякога най-дълбоката мъдрост се крие не в новото, а в нишките на старото

6
Снимка: Виктория Тодорова

В един свят на бързо сменящи се моди и глобализирани стилове, традиционното българско облекло остава като свидетелство за нашата културна памет и идентичност. 

То не е просто дреха – то е код, вплитащ в себе си история, вярвания, социален статус и естетика. 

Какви са основните характеристики на традиционното българско облекло, как се е променило то през годините, какво е неговото настояще и как ще се развива в бъдеще?

Снимката е илюстративна

Изследването на облеклото на православните българи от до индустриалната епоха показва, че всяка нишка, всеки цвят и орнамент са били значение. 

В зависимост от региона и неговите културни и исторически специфики облеклото се е различавало според това кой си – откъде идваш, какъв е твоят пол, възраст, дори социална роля, казва доц. Ива Станоева от Института за етнология и фолклористика към Българска академия на науките, която посочи, че дори в рамките на Османската империя е било много трудно да се разбере за един мъж от къде е, отколкото за една жена.

Доц. Ива Станоева

Спецификите на традиционното облелко се коренят в самата същност на доиндустриалните култури. Те са се характеризират с регионална затвореност, цикличност, доминиране на общностната над индивидуалната идентичност, ритуалност, осезателно присъствие на дихотомиите природа-култура, свое-чуждо, горе-долу, мъжко-женско, подчертава доц. Ива Станоева.

Снимката е илюстративна

Основен елемент във всеки традиционен български костюм е бялата риза. Върху нея се надграждат различни компоненти: престилка, сукман, потури, джубе, пояс… Всички те формират пирамидална композиция, в която всеки слой остава видим.

Най-богато е облеклото на младите – особено на булките. Защото именно те ще продължат рода. Най-беден е съставът на облеклото при децата. По-цветните и светли цветове са се носели от по-младите, докато по-тъмни са били цветовете, носени от по-възрастните.


Настъпващите през 19 век модернизационни процеси, водят до постепенни промени в традиционното облекло, които засягат материалите, състава и декорацията. Навлизат вносни стоки, появява се памукът, който заради високата си цена се е поставял на видимите части на ризата – ръкави, пазви. Внасяли са се прежди, бои, платове. 

Съставът на костюма започнал да се опростява, като отпадат сложните женски забраждания, отделни дрехи и други. Обеднява и декоративната система, като се изоставят накитите, а шевицата започва да обеднява. Докато в един момент шевицата изцяло отстъпва на дантелата. 

Днес традиционната носия все по-често се връща в ежедневието – като част от сценични костюми, фестивални облекла или дори вдъхновение за съвременна мода. А работата по съхраняване и възраждане на това наследство става все по-важна.

Снимката е илюстративна

Към края на 19 век, когато България вече е свободна страна, по инициатива на Министерството на вътрешните дела се подема една инициатива да се събират описания на народни костюми. Министър-председател и министър на вътрешните дела тогава е бил Стефан Стамболов, а описването на дрехите е била ангажирана цялата регионална власт.

Днес традиционните носии се съхраняват в националния етнографски музей, регионалните музеи, в читалищата и дори в фолклорните състави, които изпълняват българска народна музика и български народни танци.

Днес традиционната носия все по-често се връща в ежедневието – като част от сценични костюми, фестивални облекла или дори вдъхновение за съвременна мода, посочва Борис Димитров майстор на традиционни облекла и бивш танцьор по български народни танци. А работата по съхраняване и възраждане на това наследство става все по-важна.

Междувременно има много ателиета, което създават носии, но Борис забелязва, че върху облеклата навлизат много външни влияния, особено украинските мотиви, споделя майсторът на народни носии Борис Димитров.

А във времена, в които често се губим в модерността, традиционната носия ни напомня кои сме. И че понякога най-дълбоката мъдрост се крие не в новото, а в нишките на старото.


Още по темата слушайте в репортажа на Виктория Тодорова за "Закуска на тревата".

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Адам Бейджър и Елена Панайотова

Документалният филм "Артисти за деца" - театър от Родопите до Африка

В неделя в читалище "Екзарх Стефан" в Широка лъка ще има прожекция на документалния филм "Артисти за деца", посветен на една от каузите на театралния режисьор Елена Панайотова – да работи с уязвими деца и младежи от България, Кения и Танзания. На прожекцията ще присъства и английският меценат Адам Бейджър, с когото Панайотова работи. "Всичко..

публикувано на 19.09.25 в 10:06

В Берковица не си дават местното ВиК, обявиха се срещу ликвидацията на общинските дружества

В Берковица са против общинското ВиК дружество да бъде ликвидирано и активите да бъдат прехвърлени към асоциацията по ВиК в Монтана. Държавата подготвя законопроект за окрупняване на общинските дружества. Ръководството на Община Берковица е против готвените промени за национализация на местното ВиК. Законопроектът на Министерския съвет..

публикувано на 18.09.25 в 10:35
Снимката е илюстративна

Да "хванеш" вода от селската чешма - как в Крагулево се отърваха от безводието

Добричкото село Крагулево от години страда от безводие. Там обаче са намерили начин да се справят с проблема, изграждайки каптаж от селската, над 200-годишна чешма . "Това се осъществи с много трудности и най-накрая нещата се разрешиха. Каптирахме едната курна за селото и сега сме добре, има вода постоянно. От 3-4 години ползваме каптажа",..

публикувано на 16.09.25 в 09:25

В монтанското село Якимово си спомнят за благодетеля отец Иван

В монтанското село Якимово скърбят след кончината на благодетеля отец Иван. В населеното място приживе покойният свещеник е осигурил дом на десетки нуждаещи се . Отец Иван е роден в монтанското село Благово. През 1981 година започва църковното си служение като дякон в Лопушанския манастир. През 1987 година става свещеник в храма "Света..

публикувано на 16.09.25 в 06:33

В края на ученическата ваканция: Светлана и нейната флейта

В последния ден от ваканцията и на прага на новата учебна година в репортажа на Ива Антонова разказваме за настроението през отминалите, безгрижни за учениците дни и с поглед напред към училищните ангажименти с историята на едно 10 годишно момиче и неговите таланти. Тя учи в музикално училище с флейта, тренира лека атлетика и плуване, пее солово..

публикувано на 14.09.25 в 05:15
София Вовк

Алесандро Талиаро и София Вовк - италианец и украинка, запленени от красотата на българския език

Алесандро Талиаро e студент в Италия, а София Вовк учи в университет в Украйна . Невидимата нишка, която свързва тези млади хора, е любовта им към България и българския език. И двамата искат в бъдеще професионално да се занимават с български език. Алесандро учи пеене и пиано в консерватория , но успоредно с музикалните занимания,..

публикувано на 13.09.25 в 16:51
Вилиана Стефанова

Сладки изкушения в бутикова сладкарница в Берковица

Тази среща ни води в центъра на Берковица, в малка сладкарница. Там ни посреща Вилиана Стефанова, която е на 31 години, предпочела родния си град пред предизвикателствата на Европа.  Живяла е в Испания, Лихтенщайн, Англия - била е гост лектор на шоколадови събития зад граница, но заедно със съпруга си решават да се върнат в Северозапада и..

публикувано на 13.09.25 в 16:33