3
Летният музикален сезон е в разгара си. След поредицата великолепни спектакли на Софийската опера на мюзикъла “Клетниците“ от Клод-Мишел Шьонберг на лятната сцена пред катедралния храм “Св. Александър Невски“, тази седмица беше официалното закриване на фестивала “Опера на площада“ с изпълнение на Девета симфония на Бетовен.
Това беше едно от тези събития, които ни карат да се чувстваме достойни граждани на европейска столица с музикален живот с най-високо качество. Присъствието в афиша на името на диригент като Даниел Орен не само привлече многобройна българска публика и билетите бързо се изчерпаха, но и много чуждестранни гости на София, които коментираха на различни езици около мен концертната вечер под звездите и пълната луна. Както българската публика вече знае, името на маестро Орен в афиша означава и най-високо ниво солисти, без компромиси. Сопрановата партия изпълни Джесика Прат, теноровата – Грегъри Кунде, басовата – Александър Виноградов. Това, че за мецосопрановата партия беше поканена Виолета Радомирска, е заслужено признание за солистката на националния ни оперен театър, която, напомням, след обучението си при Александрина Милчева в Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров“, 15 години работи в Швейцария.
Отново станахме свидетели на майсторството на Даниел Орен да извайва всеки детайл, всяка фраза в огромна динамична палитра – от почти подземна тишина до грохот, което се изявява най-красиво в зала с добра акустика или при също толкова майсторско озвучаване. То е много, много трудно постижимо на открито и има какво още да се желае в това отношение. Все пак, без да правя подробен анализ, специално бих искала да изтъкна релефните полифонични изграждания в първия и в третия дял на втората част; изключително красивите пасторални картини, нарисувани от дървените духови инструменти във втория дял; майсторството на валдхорните в тихата динамика в началото на третата част и блясъка на тромпетите във финала. Брасът на Софийската национална опера не отстъпва на този на Софийската филхармония, според мен. Това свързвам както с отличните качества на музикантите, така и с репертоарната политика на първия ни оперен театър през последните 15 години.
Аплодисменти за целия оркестър, воден в това музикално събитие от новата концертмайсторка Слава Атанасова, за хора на Софийската опера с диригент Виолета Димитрова, както и за хора на Старозагорската опера с диригент Младен Станев за великолепното партньорство. Маестро Орен постигна абсолютно хомогенно звучене на двата хора в един, със силно експресивно въздействие. Отново ще кажа, че това беше едно музикално събитие с истинско европейско качество.
През новия сезон 2025/2026 г. на Софийската национална опера предстои да гледаме операта “Тоска“ от Пучини под диригентството на Даниел Орен – на 26 септември, което също, сигурна съм, ще бъде много специално събитие.
София Арт Институт е организация, която дава равен достъп до изкуство на всеки. Наред с много други проекти, екипът, воден от пианистката Венета Нейнска, стартира организирането на Хорова академия, в която ще могат да участват ентусиасти от различни възрасти. Под артистичното ръководство на Яна Делирадева и Валентина Георгиева, Хоровата академия ще..
На 24 ноември с официално откриване на барелеф и концерт под надслов „Паметта дирижира времето“ Община Шумен, Симфониета Шумен, гост-солистката Пламена Мангова и диригентът Славил Димитров отдадоха почит към паметта на маестро Станислав Ушев. Барелефът вече е поставен на източния вход на Община Шумен, а негови автори са скулпторът Бехчет Данаджъ..
На 28 ноември в залата на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в София ще бъде открит фестивал за съвременна музика, посветен на 100-годишнината от рождението на композитора Андре Букурещлиев - едно от ярките имена във френския авангард през втората половина на ХХ в. Ще бъдат почетени и други забележителни юбиляри - Лучано Берио и..
Националният музикален театър "Стефан Македонски" кани публиката утре на "Кабаре". Спектакълът ще се играе също на 29 и 30 ноември, както и на 2 декември. Това е гротесков спектакъл за едно общество, което се смее, пее и позира, докато светът навън се плъзга към авторитаризъм. " Живеем в глобална версия на този морален парадокс –..
Тази вечер, 27.11, в Сатиричния театър ще се състои предпремиерата на постановката "Примадони", режисирана от директора на трупата Калин Сърменов. "Едно от нещата, които страшно много ми харесаха в този текст, е неговата липса на претенциозност. Това е един откровен текст, който носи след себе си чиста форма на забавление, усмивка и любов..
В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме един певец с необикновена съдба, работил основно в оперните театри в Русе, Пловдив и София - баса Алексей Милковски. На 26 ноември се навършват 100 г. от рождението му. Алексей Милковски е потомък на знатна фамилия, чиито корени са във Волжка България. Роден е в..
В сряда, 26 ноември, в Първо студио ще се представи Смесеният хор на на БНР, ръководен от диригентката Любомира Александрова. Началото на концерта е в 19:00 часа, а програмата е особено интригуваща: Ще прозвучат духовни произведения от Ценко Минкин, Золтан Кодай и Ленард Бърнстейн. "Избрали сме три контрастни произведения, като едното от тях..
" Имаме достатъчно време през месец декември да постигнем онези очаквания или да обясним онези проблеми, които се изтъкват като дефекти на..
Гражданите постигнаха успех и бюджетът беше изтеглен, защото той беше бюджет на войната на Пеевски със средната класа и хората затова реагираха . Това..
Бюджетът не е оттеглен, а са замразени процедурите по неговото приемане по-нататък , за да може доработен - големият бюджет и двата малки бюджета - на..