49,2 на сто от българите подкрепят влизането в еврозоната, което е ръст спрямо предишното проучване, обяви директорът на "Алфа Рисърч" Боряна Димитрова в Министерския съвет.
Неподкрепящите въвеждането на единната валута, са 45,8%.
При бизнеса процентът на подкрепа е 66 на сто, като според Димитрова вече хората оценяват позитивно репутационния ефект за България.
През периода 8-22 юли агенция "Алфа Рисърч" проведе третото по ред проучване в рамките на цялостния мониторинг на обществените нагласи във връзка с присъединяването на страната ни към еврозоната. Възложител е Министерство на финансите. Анкетирани по домовете им чрез пряко стандартизирано интервю с таблети са 1200 граждани над 16г. възраст. Отделно са анкетирани 500 собственици или представители на управленско ниво на бизнеса, отговорни за вземането на решения за развитието на компанията.
Нагласите: стабилизиране на подкрепата за присъединяването към еврозоната; решаващо значение на първите шест месеца
Националното представително проучване регистрира стабилизиране на подкрепата за присъединяването на България към еврозоната. При гражданите съотношението е 49.2% : 45.8% (ръст от 3 процентни пункта спрямо май), а бизнесът запазва устойчиво високи положителни нагласи (69% : 30%). Обобщаващата оценка и на двете целеви групи е, че ако България приеме еврото от 1 януари 2026г., това ще е успех за страната ни в цялостната й евроинтеграция. 43% от широката общественост и 62% от представителите на бизнеса споделят тази оценка.
Основните притеснения сред българските граждани продължават да са съсредоточени върху краткосрочните ефекти, непосредствено след (а вече – и преди) въвеждането на еврото. Макар и някои от опасенията да са намалели през последния месец, оценката за последствията в близко бъдеще продължава да е със знак минус (47% негативни срещу 39% позитивни мнения). Що се отнася до дългосрочните ефекти, и граждани, и бизнес имат оптимистични очаквания, като особено силно те са изразени при предприемачите (65% : 22%).
По отношение на конкретните очаквани позитиви, преобладават прагматичните и рационални виждания – удобство при пътуване и разплащане в чужбина (59%), улеснена търговия с другите европейски държави, повишаване на финансовата сигурност и стабилност на страната, затвърждаване на европейската принадлежност и недопускане преминаването към друга сфера на влияние (всички между 25-30 на сто). Тези по-рационални оценки, лишени от свръхочаквания и популизъм, се дължат в голяма степен и на социалния профил на поддръжниците на еврото – хора с по-високо образование, заети в модерни индустрии, професионалисти, от големите градове, добре информирани за реалните икономически процеси.
Най-тревожната тенденция, която проучването регистрира, е значителният ръст на хората, които се опасяват от спекула и изкуствено завишаване на цените – 71%, което е значително по-висок дял от хората с негативно отношение към еврото. Т.е. безпокойството е обхванало широки социални групи. В тази светлина, е налице риск от ерозиране на обществените нагласи при увеличаване на цените до края на годината и в първите шест месеца на следващата.
Практиките: специфики при граждани и бизнес
Макар двойното обозначаване на цените в лева и в евро да е въведено масово сравнително отскоро, мнозинството от българите вече са се сблъсквали с него. 90% са виждали двойните обозначения в магазините за хранителни стоки, 38-40 на сто в извлечения от банкови сметки и мобилни оператори, 36% - в магазини за облекло и обувки. Първите съприкосновения логично предизвикват противоречиви оценки, тъй като привикването към новата валута изисква време. В този смисъл е много важно, че двойното обозначение започва по-рано. Към момента, самооценките на хората се разделят на две почти равни части – 34% твърдят, че то ги улеснява, започват да свикват. 36% признават, че двойното обозначение по-скоро ги обърква – най-често съобщават, че се подвеждат по по-ниската цена, която е в евро.
Предпочитаният начин и за граждани, и за бизнес за обмяна на левовете, с които разполагат, е в банковите клонове. Делът на гражданите, избиращи този начин, нараства до 71% и почти се изравнява до този на бизнеса (76%). Очевидно, кампанията на банките за внасяне на левове без такса са дали резултат. Пощенските клонове се посочват от около 6% от анкетираните, основно живеещи в малки населени места. Значителен спад се наблюдава при обменните бюра (от 12% през май до 5% през юли), но за хората с по-високи наличности (вкл. за част от бизнеса) те остават втори по предпочитание.
Практики в дейността на бизнеса: потенциал да повлияят върху общата икономическа среда
В рамките на третата вълна от проучването са включени поредица от нови въпроси, засягащи начините на разплащане от страна на бизнеса, предвижданията за промяна в разходите за труд и други, които биха могли да повлияят върху икономически и финансови показатели на страната.
Може ли транспортният стрес да се облекчи, ако виждаме онлайн къде се намира транспортното средство, което чакаме? За София вече има ново мобилно приложение, което показва в реално време къде са всички тролеи, трамваи и автобуси . Направено е обикновен човек с помощта на отворените данни на града. Борихме се за отворени данни 10 години ,..
Да се спрат незаконните строителни дейности в и около територията на Боянското блато - това искат природозащитници и жители на столичния район "Бояна", които излизат днес на протест. Те призовават кмета Васил Теризев и главния архитект на София да спрат застрояването на природния резерват, местообитание на редки видове птици. Според експерти..
Резистентността към животоспасяващи антибиотици е широко разпространена, с критично високи нива и продължава да нараства. За това предупреди Световната здравна организация в специален доклад по темата, публикуван тази седмица. Експертите подчертават, че антимикробната резистентност подкопава някои от основите на съвременната медицина...
"Наблюдавахме емоционална сцена без особен план. Плам имаше, но план нямаше . Не виждам нищо друго, освен нищо друго, освен раздразнението на човек, който вижда, че Пеевски настъпва, а Борисов няма ход . Това е терапевтично говорене пред група." Този прочит прави политологът Първан Симеонов, основател на социологическа агенция..
" Вече никой не мисли за политиците като за хора, които могат да ти свършат работа. Те се бият, те се доказват, а ние го отнасяме , защото атовете се ритат, а магаретата реват. А важното е кой ще свърши работата". Това коментира пред БНР журналистът Мартин Карбовски. " Борисов е гъвкав и се опитва да угоди и на двете страни в големия..
Лазара Причкапова е момичето, което спечели конкурса за студентско есе по повод 70-ата годишнина от членството на България в ООН и получи отличието си лично от външния министър Георг Георгиев. "Участието в подобен конкурс е от голямо значение, защото дава възможност на младите хора, които се интересуват от дипломация, от международни отношения..
Месец октомври е посветен на превенцията на рака на гърдата . " Честотата на рак на гърдата при жените между 18 и 25 години само за последните пет години - от 2020 г. до 2024 г. е нараснала 100%, което е скок, а при младите мъже се оказа, че този ръст е още по-висок - 130% , каза за БНР д-р Йордан Спирдонов , водещ специалист по образна..
"Борисов пробва дали ако тропне по масата, Пеевски ще му даде да стане министър-председател. Установи, че тази работа няма да стане и тръгна натам,..
"Активизирането на Борисов имаше за цел да покаже, че той е ключовата фигура в това управление , което е така по силата на демократичните правила и..