Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев за процедурата за избор на жп превозвачи: Порциите са разпределени

| Интервю
Проф. Симеон Ананиев
Снимка: Таня Милушева
Чуй новината! Чуй новината:

България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори. Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в националния план за възстановяване и устойчивост. 

Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като се обособяват 3 региона. Идеята е да има конкуренция при предлагането на железопътна услуга. 

"Крайно време беше и европейските изисквания трябва да влязат в България. Ако не се мине към либерализация, съобразно жп европейските, има вероятност да не получим средства от ПВУ. Нямахме избор".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев, експерт по жп транспорт и председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. 

"Влаковете са разделени на 3 лота. Единият е 75, другият - 10, а третият - 15. Могат да кандидатстват български и чужди (лицензирани в ЕС) жп превозвачи. Конкурсът беше обявен за кандидатстване. През това време в България се лицензираха 3 български жп превозвача - "ПИМК", "Юнион Ивкони" и още един - от Стара Загора", посочи той в интервю за предаването "Преди всички".
 
По думите му има много интересно условие в самата тръжна процедура - жп превозвачът да има опит. Това автоматично означава, че порциите са разпределени, категоричен е проф. Ананиев и прогнозира: "БДЖ ще вземе 75, "ПИМК" - 15, а "Юнион Ивкони" ще вземе 10% от влаковете". 

С тези 25%, които се отделят от БДЖ, бъркат в кошницата на профсъюзите и на фирмите, прикрепени към БДЖ и НКЖИ за обществени поръчки, изказа мнението си експертът. И добави:

"Т.нар. частни превозвачи след изтичане на колективния трудов договор не са задължени да са членове на профсъюзите и да имат колективни трудови договори. 1/4 от хората, като изтече КТД, няма да дават от 30 до 50 лв. на профсъюзите. Ако се махнат от там, ще спрат и постъпленията в профсъюзите, а и не могат да оказват такова влияние". 

По думите му са много линиите - поне 1/5, в които пътниците като приходи не покриват и 10-15% от разходите, а те стигат до 2000 - 2500 лв. на пътник. 

"Навремето железницата е била основна, но сега хората пътуват с автомобили", изтъкна проф. Ананиев.

Според него в София има 30 гари, които умишлено не се свързват с градския транспорт и влаковете извън града

Експертът изказа мнението си, че процедурата за избор на пътнически жп превозвачи ще доведе до по-добро качество. "Плюсът е, че ще се обвърже железницата с автобусния транспорт", изтъкна той. 

По думите му вече са договорени влакове и са отпуснати са средства от ЕС. "Ще купуваме само европейски. Фирмата вече има в Световрачане пункт, в който ще поддържа тези нови мотриси и ще ги предава на превозвачите, които държавата определи. Другите, които могат да се ползват от новите превозвачи, са подвижен състав, закупен след 2009 г. с европейски средства", съобщи Симеон Ананиев.

Според него чрез тях ще се осъществи връзка с европейската мрежа за мобилност, т.е. те ще се обвържат.

"Частните превозвачи, освен че ще дадат качество на услугата и ще отидат към комплексна услуга, ще станат проводници на общоевропейски възможности", категоричен бе жп експертът.

По думите му билетът няма да стане по-евтин, ще стане по-скъп. Но влаковете, които ще са на частните външни линии, във всички случаи ще бъдат по-чисти, ще бъдат по-добри и като комфорт, и като качество на обслужване, отбеляза още той. 

Според него ще се получи и конкуренция между заплатите и кадрите на трите превозвача.

Цялото интервю на Веселина Миланова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Адв. Димо Господинов: Гражданската отговорност много по-трудно се доказва в дигиталното пространство

Книгата "Проблеми на доказването на гражданска отговорност в цифровото пространство на ЕС" ще бъде представена днес. Неин автор е Димо Господинов - адвокат, изследовател и правен активист. В изданието той пише " Дигиталните технологии променят гражданската отговорност и начините, по които тя се доказва ".  Пред БНР Господинов подчерта, че..

публикувано на 12.11.25 в 11:15
Стефан Манов

Стефан Манов: Наказанията, които може да получи Саркози, включват и финансови санкции

" Мярката за неотклонение на Никола Саркози е сравнително лека , не му беше наложено нито домашен арест, нито електронна гривна, а само да не контактува с представители на съдебните власти, включително с министъра на правосъдието".  Това заяви пред БНР сънародникът ни от Франция Стефан Манов след решението на Апелативния съд на Париж да освободи..

публикувано на 12.11.25 в 10:33

Валери Чуков: Да се стигне чак до такива сеизмични сътресения в Би Би Си е крайно

Скандал с международен отзвук разтресе Великобритания след оставката на Тим Дейви, генерален директор на Би Би Си – медия, смятана за еталон за безпристрастност, след допуснати редакционни гафове. Интервю с Валери Чуков, бивш редактор в някогашната Българска секция на Световните служби на BBC. Как се стигна дотук, незащитима ли беше..

публикувано на 11.11.25 в 11:50

Захари Янков: Законопроектът за доброволчеството може да обедини управляващи и опозиция

И трите законопроекта за доброволчеството имат повече общи неща, отколкото различия. И трите са в правилната посока . Остават малко детайли за уточнения. Този прочит прави Захари Янков, старши правен консултант в Българския център за нестопанско право (БЦНП), на анонсираната от управляващите правна рамка за уредба на доброволчеството...

публикувано на 11.11.25 в 11:08
Снимката е илюстративна

110 хил. души настояха в петиция за забрана на клетките за телета

Сдружение "Невидими животни" внесе в Народното събрание петиция с над 110 хил. подписа за забрана на клетките за телета и за преминаване към по-хуманни групови практики на отглеждане . Пред БНР инж. Стефан Димитров от неправителствената организация подчерта, че тези животни са уязвими и страдат, но за съжаление им се обръща малко внимание..

публикувано на 10.11.25 в 11:46

Приключва извеждането на децата от денонощните социални домове. Накъде?

Процесът на извеждането на децата от денонощните социалните домове приключва, но за да бъдат подкрепени младежите при излизане от тях за самостоятелно развитие, е нужна допълнителна подкрепа. Все още диалогът между отделните институции, които се занимават със закрилата на децата, не е достатъчен за навременно решаване на проблемите. Реформата..

публикувано на 10.11.25 в 09:58

Златина Петкова: Комисията "Сорос" - шоу за пред медиите

" Очаквам комисията "Сорос" да е шоу за пред медиите. Представям си безкраен цирк , какъвто г-н Пеевски явно обича. Очаквам може би тук да се показват някакви снимки на български представители на медиите или други, снимани до Джордж Сорос - нещо такова си представям". Това коментира пред БНР журналистът от "Евроком" Златина Петкова.  НС одобри..

публикувано на 08.11.25 в 12:51