Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поредното предизвикателство на Сондхайм

Стивън Сондхайм и Бернадет Питърс, една от звездите в „Неделя в парка с Джордж”, поздравяват сценариста Джеймс Лапайн, (на снимката отляво надясно) след като току-що са наградени от нюйоркските критици. Малко по-късно двамата получават и „Пулицър” за драма.
Снимка: American Academy of Achievement

В третата поредна среща с най-уважавания и мастит американски композитор и либретист от жанра на мюзикъла - Стивън Сондхайм, ви връщаме назад в биографията му - на 1 март 1979 година е премиерата на съвместната творба на Сондхайм и Харолд Принс - мюзикълът „Суини Тод”. Това е втората им ко-продукция (припомням само, че първата е „Тихоокеански увертюри” от 1976 и представлява свободна адаптация на японските театрални жанрове „Кабуки” и „Но” и поетичното „хайку” - темата е пагубното влияние на западната цивилизация върху Изтока). Затова пък „Суини Тод” е сурова и кървава приказка за осакатяване и отмъщение през 80-те години на ХХ век в Лондон. Ужасната история на „Демона бръснар от Флийт Стрийт” е добре позната във Великобритания и има няколко театрални версии в Лондон. Последната е адаптация от 1973 година на Кристофър Бонд. В нея главният герой Суини Тод е нещо повече от побъркан маниак-убиец. Той не е само бръснар, режещ гърлата на клиентите си, а от труповете любезната му икономка госпожа Лъвет приготвя пай с месо. Бонд вижда героя като жертва на социалния ред - той е беден и предан съпруг и баща, но уви, изпратен в затвора по една тривиална и почти винаги актуална причина. Чисто и просто богат и силен съдия е харесал съпругата му! И така, Суини е несправедливо осъден и изпратен на другия край на света. Избягал от затвора и завърнал се в Лондон, бръснарят започва безразборно да си отмъщава, докато стига до човека, който му е навредил.
Накрая Суини убива и мисис Лъвет, като я хвърля в собствената й фурна, а самият той свършва по същия начин благодарение на умопобъркания си помощник. Така личността на главния герой се раздвоява - от една страна внушава ужас и отвращение, от друга - вдъхва симпатия. Подобен е и главният женски образ в пиесата - мисис Лъвет е едновременно комична и отвратителна. И именно тези образи се оказват привлекателни за Стивън Сондхайм! За пръв път в жанра на мюзикъла се появява психо-трилър в типично американски стил. До този момент това е табу за музикалната комедия на Бродуей!
Следващата нестандартна тема и пореден успех за Сондхайм е мюзикълът „Страст” - с музика и стихове на Сондхайм и сценарий и режисура на Джеймс Лапайн! „Страст” излиза на Бродуей през 1994 година и почти веднага печели наградата „Тони”. Творбата е вдъхновена от филма на италианеца Еторе Скола „Любовна страст” и разказва за възможността да се влюбиш в някого, който ти е противен, но пък те преследва маниакално.
Плодотворното сътрудничество на композитора с режисьора Лапайн започва през 1983 година. Първата им съвместна работа е “Неделя в парка с Джордж”, представена за пръв път на 2 май 1984 година. За нея критикът на “Нюзуик” Джак Крол възкликва “Сондхайм не глези, той предизвиква!” - фраза, която става нарицателна за композитора.

петък, 19 март от 14.00 часа

По публикацията работи: Даниела Найденова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пиер Омер и неговият вуду-суинг-рокендрол

След незабравимите концерти на Ревърънд Бийт Ман, Кинг Аутоматик, The Monsters и Дилейни Дейвидсън през последните няколко години, серията "Аларма Пънк Джаз" ще има удоволсtвието да ви срещне с още един не по-малко даровит и заслужил артист от кръга на най-сериозния рокендрол-траш-блус лейбъл в Европа – Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария)...

обновено на 15.05.25 в 09:47

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 май 2025 г.

16 май Свири оркестър "Скола канторум Базилиенсис" с диригент Вацлав Лукс. 3.00 часа – Балтазаре Галупи (1706-1785), Концерт № 4 в до минор. 3.13 часа – Антонио Вивалди (1678-1741), Nisi Dominum в сол минор, RV 608. Солист Флавио Фери-Бенедети (контратенор). 3.34 часа – Георг Фридрих Хендел (1685-1759), Йохан Георг Пизендел (аранжимент), Сюита из..

публикувано на 15.05.25 в 09:05

Мирослава и Мирослав в In The Mood Jazz Club

Концертна програма “Мирослава и Мирослав” само глас и пиано, с подзаглавие Both Sides Now ("Двете страни сега"), има на 17 май, събота, в столичния In The Mood Jazz Club . За ценителите на смислената и фина музика, производна на джаза, имената на Мирослава Кацарова и Мирослав Турийски  в нея са красноречиви. През 2015 година те изпълниха за първи..

публикувано на 14.05.25 в 17:30
Василка Андонова

Една от благословените

Всички познават Василка Андонова като една от най-харизматичните и усмихнати певици. Талантлива, завладяваща, добронамерена, приковаваща вниманието, тя носи не само красотата на трънската песен, но и характера на трънчани. Снимките са предоставени от семейството на Василка Андонова

публикувано на 14.05.25 в 09:13

Джаз квартетът J Modules с концерт и предстоящ дебютен албум

Четирима опитни и изявени музиканти от софийската джаз сцена намират обща посока в джаза през 2022 г. и така се заражда формацията J Modules. Това са пианистът Мартин Марков, китаристът Петко Дреников, басистът Михаил Иванов и барабанистът Атанас Попов. Стартират като трио с музиката на Мартин Марков (издават албумите Curves (2018 г.) и New Sight..

публикувано на 13.05.25 в 08:45