Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Баба Зула” закриха филм феста в „София Лайв Клуб” – репортаж на „Аларма”

Официалната част от програмата на „София филм фест” завърши в неделя срещу понеделник – в малките часове на нощта, в недрата на НДК – с концерт на обичаната от всички ни истанбулска анадолу-рок-дъб-фолк-авангард-трансова формация „Баба Зула”. „Баба Зула” идват за n-ти път на „София филм фест”, но пък с толкова много нови изненади, скрити в ръкавите, че да напълнят душата и на най-големия скептик.
Започваме с новата вокалистка – Елена Христова от Скопие. Елена има не само прекрасен глас, но и въображение как да го използва – рядка черта у повечето школувани народни певици. Това е „видно” и в нейните собствени албуми – с групата й „Баклава”. „Баклава” в акустичен квартет за глас, две тамбури и даф, записващ за лейбъла на Скопския джазфестивал. Именно там, на лятното издание на фестивала („Оффест”, 2009 г.) Елена за пръв път излиза като гост певица с „Баба Зула”... и оттогава са неразделни. Самата тя от времената преди „Баба Зула” много е пътувала и е пяла в различни импровизирани формации – вокално трио с две други народни певици (рускиня и арменка) в Москва, модерен ърбън-фолк проект в Истанбул (Koliktif Istanbul) и пр. Била е и на Триградския фестивал „Слънцелуна” от който си спомня повече песните, които е научила от местните баби, отколкото фестивалната програма.
Другото ново попълнение е състава на „Баба Зула” е японската танцьорка Уми (живееща понастоящем в Истанбул) – ако сравним предишните концерти на „Баба Зула”, които сме гледали в София, представлението в „София Лайв Клуб” включваше много особен бели-денс спектакъл – хем ориенталска класика, хем с нещо от Далечния изток като придвижване в пространството. Не double, а направо triple ORYANTAL, ако трябва да перифразираме името на един по-ранен албум на групата...
А като си говорим за албуми, в неделя като че ли умишлено нямаше много-много от новия албум Gecekondu („Къщи-еднодневки” в превод), но това е донякъде разбираемо: новостите трябва да се приемат на хапки, за да ни се услаждат повече. Само ще кажем, че в новия албум участва не кой да е, а самият Буге Веселтофт, таткото на норвежкия електроджаз, а композициите, макар да са запазили известна танцувалност, са доста по-дълбоко психеделични и умозрителни.
Та, в „София Лайв Клуб” „Баба Зула” представяха по-скоро стари песни, но в напълно нов аранжимент – с повече женски вокали и дори с „превод в ефир” – финалното парче „Децата на Истанбул”, например, класика в творчеството на „Бабата”, беше с турски текст от Мурат и с македонско-български текст от Елена.
Инструменталните пасажи също показват голям обрат – сред емблематичните за групата ориенталски рифове, Мурат си вкарваше и откровени хардрок и на моменти дори фрий-джаз цитати. Левент Акман пък, повече отвсякога използваше дайрето като пандейро – съвсем по бразилски. Мурат изсвири и две парчета на тамбура, подарена му непосредствено преди концерта от Стефан Китанов, а някъде в края на шоуто, както сподели след това Елена, те тримата – Мурат, Левент и Джошар – представиха някакъв инструментал, който самата тя чувала за първи път.
И не на последно място – структурата на „Баба Зула” винаги е отворена за гости – като Христо от Rumba Aficionado, например – близък приятел на групата и организатор на минитурнето в Пловдив и Габрово, което групата направи преди няколко месеца.
(Материалът е публикуван и на Mysound.bg)
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Международен фестивал на младите в изкуството "Виа Понтика" навърши пълнолетие

Духовен концерт, юбилейна изложба на студенти по дизайн и постановки по Стефан Цанев са част от програмата на XVIII международен фестивал на младите в изкуството "Виа Понтика", който ще се проведе от 7 до 14 септември в Балчик. "Виа Понтика" значи древен римски път, който преминава покрай Черно море. Фестивалът се реализира с подкрепата на..

публикувано на 06.09.25 в 18:05

Светлина, повече светлина

До 30 септември 2025 година Градската художествена галерия в Пловдив ще бъде домакин на 31-вото издание на "Седмица на съвременното изкуство", организирана от сдружение "Изкуство днес". Темата на тазгодишното 31-о издание е "Светлина, повече светлина", думите се приписват на германския философ и писател Волфганг Гьоте и ако не е сигурно, че..

публикувано на 06.09.25 в 16:10

Браат, няма какво да се обърка!

Това са едни от най-често използваните думи от днешните тийнейджъри. "Няма какво да се обърка" се превръща и в девиз на TRAP Fest – фестивалът за култура, музика и младежка енергия. Това лято той отново събра млади хора от цялата страна с концерти, сцени и незабравими емоции. Създателят на едно от най-новите читалища у нас и организатор на..

публикувано на 06.09.25 в 09:20
Силвия Чолева и Никола Петров

Никола Петров – за контраста между победата и разкайването

Как се ражда поетът? На този въпрос се опитва да даде отговор Никола Петров, който представи своята книга "Ето го разкаяния победител" на 41-вите Празници на изкуствата "Аполония". "Това е въпрос на емпирично доказване, което вероятно ще включи някакви генетични проучвания и проучвания на това как средата влияе, ако приемем, че те не се раждат изцяло..

публикувано на 05.09.25 в 15:31
Георги Гоцин в

Георги Гоцин и усещането за свободен дух

Това, което  открих още при първия прочит е как, през цялото време, през целия си живот искаме да бъдем колкото се може по-свободни и неограничени, но сами се ограничаваме и всъщност нашата свобода зависи изцяло от нас… казва   Яна Титова за пиесата на  Захари Карабашлиев "Лисабон". Яна Титова е режисьор на спектакъла на Младежкия театър...

публикувано на 05.09.25 в 14:23