Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пробуда, следа, памет

Снимка: Архив
Има нещо магическо в събуждането и в поздрава „добро утро“. Макар и на английски – както го направиха „Бийтълс“ в парчето им Good Morning. Съчетани с бодро кукуригане на петел двете думи „добро утро“ получават необясним, мощен заряд. На 1 ноември честваме Деня на будителите. Денят на народните будители е чисто български празник, отбелязваме го тогава, когато част от българите отпочиват, отмарят след един небългарски празник, Хелоуин. Но след като ние, българите вече не можем да си представим живота без Свети Валентин, а и Великденският заек, и еленът Рудолф с червения си нос се настаниха трайно сред нас и около нас – защо да не допуснем още един повод за веселие, та бил той и Хелоуин. Всъщност, историята за коледното дърво и добродушния старец с подаръците също имат небългарски корен, но не ги възприемаме като нещо чуждоземно, нали. И в този интернационален микс можем да наречем „Бийтълс“ ако не „народни“, поне „международни“ будители.
Събитието „Бийтълс“ формално може да бъде наречено поява и живот на една рок група. Обективно погледнато, явлението „Бийтълс“ е сериозен социален и културен феномен (без четиримата музиканти да са мислили изобщо някога за това). „Бийтълс“ станаха доминантен признак в човешкото битие, при това – в разнообразни, разнопосочни точки, направления, общества по света. „Бийтълс“ повлияха на политици, критици, философи, музиканти, теолози, консерватори и свободомислещи либерали… На всички изброени и други подобни и различни от тях, 10 годишното съществуване на „Бийтълс“ промени вкусовете, навиците, поведението, начина на обличане, езика, прическата, маниера на общуване. В един период на шейсетте всичко актуално беше Beatle: коли, поглед, панталони, обувки, орнаменти, звук, мечта, жаргонът, осъвременен с думи и изрази, дошли от песните на Beatles. За рок света да не говорим – там всичко бе „като под индиго“, днешният принцип copy-paste: когато „Бийтълс“ слагат екстравагантна цветна дреха – всички рок групари правят същото; когато „Бийтълс“ си пускат мустаци – и другите рокаджии правят това; когато използват екзотичен, дошъл от Изтока инструмент – ред е и на другите да опитат; насочват се към различни религии, намират си индийски гуру – и останалите правят като тях; пеят за мира и че „всичко, от което се нуждаеш е любов…“ и изведнъж тази истина се оказва пътеводна и при другите! Знаете ли, „Бийтълс“ объркаха на всички ни представата за рок група. Там, където търсим агресивност в поведението и звука „Бийтълс“ създадоха песни, които академичната критика оприличи на творбите на класическия песенен майстор Шуберт /като мелодичност, структура, логика между отделните елементи и части/. Почти всяка песен на „Бийтълс“ е мини шедьовър, на който няма какво да добавиш, но и да отнемеш. Нотирани, песните на „Бийтълс“ позволяват да имат всевъзможни нови варианти, нова трактовка, хармонична промяна, различни вариации, а това на практика ги прави вечни. В звукозаписите на „Бийтълс“ чуваме един от първите примери за съзнателно използване на т.н. фийдбек, т.е. обратна връзка – популярен до днес китарен (и не само китарен) звуков похват. За пръв път в историята на рока използват струнен ансамбъл; правят песни, изцяло в индийската традиция; в техни записи чуваме бахов тромпет с барокови инфлекции (Пени Лейн); в продукции на „Бийтълс“ свирят солисти на Кралската филхармония или пък джаз музиканти (брас секцията на Рони Скот); четиримата използват музикални колажи и обърната, пусната отзад напред лента, включвайки я в някои песни. Новопоявилите се електронни инструменти влизат в употреба (дори само за цвят) в поредната звукозаписна сесия на групата. При „Бийтълс“ звучат електрически пиана, първообрази на синтезатори, чембърлин и мелотрон. Не бива да пропускаме многопистовата техника за звукозапис, с максималния за времето си брой канали, за да стигнем до създаването на албума Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, известен като „Сержанта“ – първи програмен, концептуален албум в рок музиката, превърнал се в символ на психеделичната ера, нейните поколения, истински музикално- звукозаписен шедьовър, останал неповторен и неповторим там някъде, високо. И именно в „Сержанта“ прозвучава онзи петел, в песента „Добро утро“, Good Morning
Връщайки се назад във времето стигаме до друг, получил по-ранна известност петел: около 1920 година Жан Кокто публикува своя памфлет-манифест „Петелът и Арлекин“ (естетическа програма и платформа на идейно свързани интелектуалци, артистични личности и автори). На събирателния образ, символ на неудачника в класическата „комедия дел арте“, високомерен, но винаги губещ играта бял клоун – Арлекин, Жан Кокто противопоставя петела. Петелът, който оповестява с кукуригането си встъпването на деня. И Светлината.
40 години по-късно се появиха „Бийтълс“. 10 години след това се разотидоха. И се чудим възможно ли е да са били тук, сред нас за толкова кратко време! И за това време да събудят света.   
Английската група The Beatles (Джон Ленън, Пол МакКартни, Джордж Харисън и Ринго Стар) за мене е чудо – необяснимо, както повечето чудеса. Но чудото го има, докато свикнем с него. Когато престанем да му обръщаме внимание започваме да мислим, че то  си е било, откакто свят светува. Дори, забравяме за него, докато някоя сутрин се събудим и се сещаме отново за чудото. Може би – заради паметта. А паметта я има, благодарение на оставена следа. 
Оглеждаме се и съзираме следи.  Не ни ли събудиха те…
По публикацията работи: Кристиян Бояджиев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Янъков

Иван Янъков за концертите на Й.С Бах в Добрич

Тази вечер (5 ноември) е първият концерт от интегралното изпълнение на концертите на Йохан Себастиан Бах за пиано, с което се захваща пианистът Иван Янъков. Избира да направи тези концерти в Добрич, с Българския камерен оркестър там, защото харесва града, красивата зала и публиката. Смята, че с идването на Арто Чифчиян, диригент с дълга и успешна..

публикувано на 05.11.25 в 15:22
Шакира

Шакира постави рекорд: най-доходоносната латино звезда в историята

Колумбийската звезда Шакира постави нов световен рекорд – тя вече е най-доходоносната латиноамериканска певица в историята . Турнето ѝ "Жените вече не плачат" ("Las Mujeres Ya No Lloran") донесе приходи от над 327 милиона долара от 64 концерта, за които бяха продадени повече от 2,5 милиона билета . Списание Billboard я отличи с престижната..

публикувано на 05.11.25 в 11:31
Покана

"Вечер на кларинета" в рамките на VIII Международен есенен музикален фестивал в Гоце Делчев

На 5 ноември в Гоце Делчев ще се състои "Вечер на кларинета" в Неврокопската света митрополия. Концертът е в рамките на 8-ия Международен есенен музикален фестивал "С музика и вяра в сърцето".  Във "Вечер на Кларинета" ще се изявят музикантите проф. Сава Димитров – младши, ректор на НМА "Проф. П. Владигеров" и внук на проф. Сава Димитров – основоположник..

публикувано на 05.11.25 в 09:27
Греъм Бонет и групата му

Нова енергия и звучене за вечността с Греъм Бонет за пръв път в София

Легенда, облечена като счетоводител, но звучаща като змей! В рока има гласове, които не забравяш. Има визии, които не очакваш. А има и... Греъм Бонет – единственият рок вокалист, който прилича на герой от "Маями вайс", но пее като че ли повежда армия от урагани. Бонет, видял 2 и 200 на рок попрището, идва за пръв път в София със своя Graham..

публикувано на 03.11.25 в 10:49

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 ноември 2025

1 ноември Свири Камерният оркестър на Румънското радио с диригент Симона Струнгару. 3.00 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 3 в Ми бемол мажор, K. 18. 3.12 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Концерт за пиано № 23 в Ла мажор, K. 488. Солист: Симона Струнгару (пиано) 3.39 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Адажио из..

публикувано на 31.10.25 в 10:45