Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Кралският глас на България” - Александрина Милчева

„Кралският глас на България”, така френските критици определят голямата певица Александрина Милчева.

Звездата на оперната прима изгрява през 1966 г., когато печели Голямата награда на Международния конкурс за оперни певци в Тулуза, Франция. Това е единственият конкурс, на който тя се е явявала и въпреки това, именно тази победа изиграва решаваща роля в творческия й път. След този конкурс започват и първите изяви на българката на големите международни сцени. Само две години по-късно е поканена в състава на Софийската опера, където дебютира с една от най-трудните и впечатляващи  партии – „Пепеляшка” от Джоакино Росини.
През 1976 г. Александрина Милчева е поканена в Пловдив да изпълни партията на Марина от операта „Борис Годунов” от Мусоргски. На спектакъла се оказва не кой да е, а директорът на Виенската държавна опера - проф. Егон Зеефелнер. По време на антракта, той отива при нея и я кани за солистка в неговия театър. Същата година тя подписва договор с престижния театър и става един от водещите му солисти за повече от десет години. Скорошна справка от архива на операта показва, че за това време е изпълнила 168 централни роли. Първата й роля във Виенската държавна опера е Кармен.

Между другото, след един от спектаклите с „Кармен” на Жорж Бизе, Александрина Милчева и Пласидо Доминго, с когото си партнират, постигат своеобразен рекорд. Извикани са 36 пъти на бис, аплаузите продължават близо 40 минути, а това е второто, по продължителност на ръкопляскания, събитие в историята на операта.


През 1978 г. Александрина Милчева изпълнява ролята на Азучена в „Трубадур”, под диригентството на Караян на Залцбургския фестивал. След грандиозния успех, големият диригент кани певицата да изпълни ролята на Еболи от „Дон Карлос”, но тя отказва. Караян не прощава отказа, а години по-късно Милчева пее същата роля в парижката Гранд опера.

По време на дългия си творчески път тя е бурно аплодирана на едни от най-престижните сцени в света: Миланската скала, Арена ди Верона, Театър Сан Карло в Неапол, Римската опера, парижката Гранд опера, Метрополитън в Ню Йорк, Болшой театър - Москва, Ковън Гардън в Лондон… Пее и с едни от най-големите диригенти, сред които: Клаудио Абадо, Рикардо Мути, Лорин Маазел, Жорж Претр, Мишел Пласон и много други.

През годините Александрина Милчева има за партньори на сцената много от световните оперни звезди, сред които: Пласидо Доминго, Лучано Павароти, Хосе Карерас, Пиеро Капучили, Лео Нучи, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Мирела Френи, Никола Гюзелев, Рената Ското и много, много други…

Александрина Милчева, освен безспорна кралица на оперната сцена, е и прекрасен камерен изпълнител. Христоматийни могат да се нарекат интерпретациите й на песни и романси от Мусоргски, Рахманинов, Чайковски, Щраус, Шуман, Шуберт, Дебюси…

Освен музикант от световна класа, Александрина Милчева е един от водещите оперни педагози. През 1994 година създава Международната оперна академия „Сакра”, базирана на уникалния метод на примата. За почти 30 години в курсовете за взели участие много млади певци от България, Русия, Гърция, Чехия, Германия, Франция, САЩ, Италия, Япония, Бразилия… Голяма част от нейните възпитаници се изявяват на световните музикални сцени. Сред тях са вече добре познатите на публиката Цветелина Малджанска, Камен Чанев, Виолета Радомирска, Таня Баумгартнер и много други. Освен това Александрина Милчева е учредител и председател на фондация „Млади български таланти”, която повече от 20 години, постига нелеката задача да подпомага развитието на таланти във всички сфери на изкуството.

В предаването „Български изпълнители”, посветено на голямата певица Александрина Милчева, ще прозвучат нейни изпълнения на творби от Моцарт, Росини, Бизе, Леонкавало, Верди, Чайковски, Дворжак, Мусоргски и Чилеа.

петък, 17 януари, от 23.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Светлост": македонски фрий джаз в Русе и в София

"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..

публикувано на 04.12.24 в 13:49

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55