Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Слушайте „Михал Мишкоед” в спектакъла на Методи Андонов, за който и досега се говори…

Невена Коканова и Георги Парцалев
Снимка: Сатиричен театър

Тези, които сега обичат театъра, са го обичали и през 1964 година. И ако тогава са били родени, а и вече са били на възраст, в която се ходи на театър, непременно са гледали „Михал Мишкоед” в Сатиричния театър.
Постановката е на Методи Андонов.
Участват артистите: Георги Парцалев, Георги Калоянчев, Невена Коканова, Стоянка Мутафова, Иван Андонов, Хиндо Касимов, Жени Филипова, Божидар Лечев, Лили Апостолова, Сашка Игнатова, Вели Чаушев и Димитър Георгиев.
Тези, които са имали късмета да присъстват на това представление, и до днес говорят за него.
За щастие Златният фонд на Българското национално радио е съхранил записа на постановката.

Авторът Сава Доброплодни е възрожденски просветител. Започва своето образование в училището на родителите си – и двамата учители, те основават килийно училище в дома си. Сава Доброплодни се счита за баща на българския театър. Най-известната му пиеса е „Михал Мишкоед” – комедия в четири действия. Тя е и първата българска пиеса. Излиза от печат през 1853 година. За първи път е изиграна в Шумен. Сава Доброплодни отбелязва, че пиесата е подражание на сръбска пиеса, а литературните изследователи смятат, че е вариант на гръцка пиеса. Това е нормално, тъй като началото на родната ни драматургия се състои от преводи на гръцки, немски и френски автори. Така или иначе „Михал Мишкоед” е произведение, което и до днес предизвиква смях, защото разказва за общочовешки недостатъци и недоразумения. Например да си богат и глупав, а околните да се възползват максимално и от богатството, и от глупостта ти. Такъв е Михал Мишкоед. Такива са и героите около него. А смехът ни и досега вероятно избухва от сърце именно защото разпознаваме наоколо все същите характери, обстоятелства и събития…

неделя, 28 декември, от 16 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02