И да искам, не мога да направя съкращения. Има подписан колективен трудов договор, който казва, че без съгласието на синдикатите, дори един човек да махна, той ще заведе дело на база на този договор и в най-голяма вероятност съдът ще ни задължи да го върнем на работа. Всяко съкращение минава през преговори със синдикатите. Единствените хора, които ще бъдат освободени, са тези в пенсионна възраст или които не са одобрени след изтичане на изпитателен срок. Това заяви в предаването "Неделя 150" министърът на транспорта Ивайло Московски.
Много конструктивно мина комисията. Победата е в този аспект, че темата се вдигна на достатъчно високо ниво – един от редките случаи, в които комисията гласува 100% консенсус, за да може в крайна сметка в рамките на 1-2-3 или 4 месеца, колкото се сложи като времева рамка в документа от комисията, да бъде взето решение на парламента, да бъде одобрена стратегия и да бъде задължено всяко следващо правителство в един средносрочен времеви период да спазва тази стратегия. Може да се продължи с някакви аспекти по оптимизация – това въобще не значи в случая нито съкращения, нито директно рязане на нещо. Разбира се, компенсаторно от другата страна трябва да има адекватна инвестиционна програма, която да обнови подвижния състав и да има смисъл от големите инвестиции, които се правят през оперативната програма за инфраструктура.
Московски подчерта, че се работи по стратегията и ще е готова към средата на февруари: Изработването на стратегията не е било провокирано от събирането на комисията.
Нямам за самоцел да се харесам на синдикатите, категоричен бе транспортният министър.
Синдикатите са достатъчно виновни за сегашното състояние на железницата и към днешна дата. /…/ Нито ГЕРБ, нито аз съм разписал какъвто и да е лиценз за частен оператор. Най-малко аз имам вина за това, че се отнема пазарен потенциал от "Товарни превози" и той намалява драстично. /…/ Две години работихме с колегите по план за преструктуриране, съдържащ същите тези мерки, които трябваше да предложим, и Дянков ме излъга. Имахме план със Световна банка, около 2 години работихме по него. Накрая стигнахме до финален етап, в който трябваше да го предложим на финансовия министър. Той предвижда финансиране за преструктуриране на текущите задължения, плюс инвестиционна програма, плюс всички оптимизационни мерки, които ние направихме превантивно, и Дянков не разписа договора със Световната банка с аргумента, че навлизал като по-голям дефицит. Тогава държавата беше на около 1,4 дефицит и нямаше никакъв проблем да го разпише, обясни Московски и добави мнението си, че вероятно заради това в момента секторът не вярва, че ангажиментите, които се поемат, ще се случат.
40-те милиона за БДЖ са разписани в бюджета, каза министърът и посочи, че въпросът е бил друг: Вместо да се добавят към субсидията, те бяха завързани като целеви капитал с трансфер, за да се дадат към кредиторите. За да ги дадем към кредиторите, Брюксел трябва да ни разреши нотификация, което към днешна дата го няма.
Запитан за списъка с влакове за спиране, Московски каза: Няма да спираме 10-те от 1-ви февруари и ревизираме тези 38 спрени, където е възможно, ще възстановим. Не виждам причина хората да протестират.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Културният компас този път ни отвежда към едно наистина специално събитие – "Изчезващият град: Работилница за старите къщи" , което ще се проведе тази..
До 20 август ще продължи приемът на текстове за Националния литературен конкурс за поезия и проза "Янаки Петров". Всеки желаещ може да изпрати своите..
Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg