Тези дни музикалният свят чества 130 години от рождението на американския композитор Джеръм Дейвид Кърн (роден на 27 януари 1885 година в Ню Йорк). Кърн е считан за една от най-важните фигури в историята на американския музикален театър с творчество от над 700 песни, използвани в над 100 сценични творби. Първата от тях е написана, когато е 20-годишен, а в следващите четири десетилетия този истински нюйоркчанин създава партитурите на десетки бродуейски мюзикъли и холивудски филми, които веднага след премиерите се превръщат в хитове.
Джеръм Кърн, създал ненадминати песенни шедьоври като Ol' Man River, The Way You Look Tonight, A Fine Romance, Smoke Gets in Your Eyes, All the Things You Are, Long Ago (and Far Away) и Who?, е работил с най-талантливите поети и либретисти от първата половина на ХХ век – Гай Болтън, Пелхам Гренвил Уудхауз, Ото Харбах, Дороти Фийлдс, Джони Мърсър, Айра Гершуин и Едгар Йип Харбърг, но въпреки, че огромна част от неговите сценични и филмови творби са били сред най-популярните хитове на своето време, единствената му пиеса, редовно поставяна до днес, е знаменитото “Плаващо шоу” (Show Boat), в което Кърн сътрудничи с не по-малко талантливия и знаменит Оскар Хамърстайн Втори, който впоследствие ще бъде част от друг знаменит бродуейски тандем – с Ричард Роджърс.
Като “епичен мюзикъл” определя “Плаващо шоу” американският изследовател Джон Кенрик: епос, създаден с усилията на трима “театрални гиганти” - Флоренц Зигфелд – продуцент и постановчик, Джеръм Кърн – композитор и Оскар Хамърстайн ІІ – поет и либретист. Премиерата на общото им творение на 27 декември 1927 в Зигфелд Тиътър на Бродуей се превръща във вододел в историята на американския музикален театър. Силата на внушението е невероятна още от самото начало. Мюзикълът започва абсолютно нетрадиционно. Вместо обичайния ред дългокраки чуруликащи млади дами при вдигането на завесата, авторите дръзко поставят в началото група чернокожи пристанищни работници, оплакващи непоносимо тежката си работа. Номерът се нарича “Памуков цвят” (Cotton Blossom), както се казва и плаващият театър, но представете си шока за американската публика на премиерата в далечната 1927 година, когато завесата се вдига и хор от негри, мъкнещи огромни бали с памук, запява: Niggers all work on de Mississippi, Niggers all work while de white folks play... и т. н....
“От всички мюзикъли на Джеръм Кърн, “Плаващо шоу” без съмнение е най-впечатляващата творба на автора си” - пише Стенли Грийн. Други изследователи са още по-възторжени. В книгата си Broadway Babies Етан Мордън нарича пиесата “първата епопея в мюзикъла”, а после уточнява, че “Плаващо шоу”: “... звучи като ретроспектива на жанра “мюзикъл” от началото на формирането му до 20-те години на ХХ век, само че подредена по нов начин. Тази пиеса като че ли едновременно слага края на едно изкуство с 50-годишна история и - в същото време - началото на подобно изкуство, което тепърва ще се развива в следващите 50 години… Нито един мюзикъл не е постигал подобно нещо преди това; нито един либретист, освен Хамърстайн, не би могъл да съчини и формулира подобно шоу и никой, освен Кърн, не би могъл да го доведе до успех. Изключителният подвиг на “Плаващо шоу” е пресъздаването в него на цели 50 години от американския живот. “Плаващо шоу” - романът и мюзикълът - съдържат противоречията на Америка: градът срещу страната, мобилността срещу придържането към корените, бели срещу черни, прогрес срещу стабилност, познание срещу традиция. Това е истински епос…” (цит. по: Mordden, Ethan - Broadway Babies, New York Oxford, стр. 102-105).
В „Звезден експрес“ на 30 януари ще звучат фрагменти от прекрасен запис на „Плаващо шоу“ с участието на оперните звезди Фредерика фон Стаде, Тереза Стратас и Джери Хадли, с Амброзиански хор и Лондонската Синфониета, дирижирани от Джон МакГлин.
Тази вечер, на 11 септември (четвъртък) , от 21.00 ч. зала "Сингълс" на НДКще бъде домакин на първия български концерт на един наистина специален дует, който пристига директно от Ню Йорк за два концерта – в София и Скопие. За първи път българската публика чу гласа на битолчанина Кръсте Роджевски (живеещ от 1997 г. в САЩ) през далечната 2007 г...
Лятото във Варна продължава музикално. В "Нашият ден" на живо от Морската столица се включва Цветелина Начева , за да представи две сериозни събития – концерт от програмата на Международния музикален фестивал Варненско лято 2025 и началото на 43-ия Международен хоров конкурс "Проф. Георги Димитров". Концерт на скандинавския ансамбъл "1В1" ще..
Плевенската филхармония ще представи концерт от поредицата "Плевенчани от световната сцена" със солист цигуларката Гергана Гергова. Тя е концертмайстор на Симфоничния оркестър в "Театро Реал" в Мадрид. Родена е в семейство на музиканти. Завършва музикалното училище "Панайот Пипков" в Плевен в класа на Благородна Танева. След това учи при проф. Минчо..
Известните джаз музиканти басистът Веселин Веселинов-Еко и пианистът Милен Кукошаров представиха пред публиката на "Аполония" концерта си "Приключения в света на огледалните молекули". Двамата се шегуват: "Измисляме нов жанр – както има такава храна, така и молекулярна музика". Зорница Цветанова се срещна с тях буквално преди концерта им. Чуйте..
Чуйте! When I grow up, there will be a day, when everybody has to do what I say… Rebel Rebel става на 5 и празнува с любимите "Клоофингър" – рап-метъл законодателите, за които да се бунтуват е естествено състояние, дарк рок героите "Систърс ъф Мърси" и с "Цар Плъх", Lek City Case, Ali, Me And My Devil, Hellion Stone и No More Many More..
Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените..
Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на..
Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg