В самото начало на новата 2016 година светът изгуби едно от водещите имена на тъй наречената „нова музика“. Пиер Булез – композитор, диригент и педагог, който без съмнение стои в основата на всеобщия дебат относно съвременната класическа музика от втората половина на ХХ век, почина на 5 януари на 90-годишна възраст. Със сигурност няма личност с по-сериозно и задълбочено въздействие върху музикалния живот през последните шест десетилетия от Пиер Булез – не само като композитор и диригент, но и като полемист и пророк, въпреки, че той често разгръщаше революционна реторика, настоявайки за изцяло ново начало; за изоставяне на цялата памет, за да се оформи възприятие без прецедент, отказвайки се от наследството на миналото. Но през 60-те години на ХХ век този революционер в композицията се изяви като бляскав оркестров диригент – един от водещите по световните подиуми и този факт утвърди репутацията му като движеща сила на промяната. Връзките му с най-престижните оркестри на планетата, по-специално постовете на главен диригент на Симфоничния оркестър на БиБиСи и музикален директор на Нюйоркската филхармония, му дадоха възможност да отстоява предпочитания си репертоар от автори на ХХ век като Дебюси, Равел, Малер, Стравински, Варез, Шьонберг, Берг, Веберн, Месиен. Към интерпретациите на техните творби той внесе безпрецедентна ритмична прецизност и пронизителна яснота на детайли и колорит. Партитури, смятани за безбожно трудни под неговата палка звучаха с неповторима лекота. Подходът му бе напълно лишен от сантименталност, но винаги изпълнен със страст и този подход с годините стана изключително влиятелен и вдъхновяващ. Освен като забележителен интерпретатор на авторите от ХХ век, той остана в историята с великолепни изпълнения на Бетовен, Берлиоз, Шуман и изключителни постижения като Вагнеров диригент.
Европейският Съюз за радио и телевизия веднага реагира на тъжната новина за кончината на Пиер Булез и разпрати до всички радиостанции-членки уникални документални записи, предоставени от няколко европейски обществени медии. В „Контемпо“ на 13 януари прозвучаха фрагменти от изяви на Булез в Люцерн и Виена, а в музикалната вечер „Еврорадио“ на 18 януари ще предложим на слушателите концерт от лондонската зала Барбикан, състоял се на 4 ноември 2005. 80-годишният Пиер Булез е дирижирал Симфоничния оркестър на БиБиСи. В програмата – поемата „Игри“ на Клод Дебюси, втора версия от 1965 година на „Слънцето на водите“ от Пиер Булез и цялостната партитура на балета „Дафнис и Хлоя“ от Морис Равел. Ще прозвучат и изпълнения на Пиер Булез с Нюйоркската филхармония – увертюрата към „Танхойзер“ на Вагнер и част от „Морето“ на Дебюси.
понеделник, 18 януари, от 19.30 часа
Музикалният "по-малък брат" на Тоби Драйвър от KayoDot пристига за три дати у нас по покана на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз". Заедно с грузинския китарист Сандро Гиголашвили Ник Хъдсън ще представи най-новия си албум On The Eve Of Hope съответно в София – Зала "Сингълс" на НДК (20.10.2025, понеделник, от 21.30 ч.), Велико..
Plovdiv Jazz Fest подготвя своето 11- о издание, което ще се състои от 7 до 9 ноември в Пловдив. За поредна година един от най-значимите джаз фестивали в страната дава възможност на българската публика да се срещне с някои от големите имена в света на джаза днес. Всяка фестивална вечер от 7 до 9 ноември в Дом на културата "Борис Христов" в..
16 октомври Концерт на Андре Шуен (баритон) и Даниела Хайде (пиано). 3.00 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Четири сериозни песни (Vier ernste Gesänge), оп. 121: "И човек е подобен" (Denn es gehet dem Menschen); 2. "Обърнах се и погледнах" (Ich wandte mich und sahe an alle); 3. "О, смърт, как си горчива" (O Tod, wie bitter bist du); 4. "Ако говорех с..
Българската арфистка, пианистка и композитор Росица Милевска се завръща в София със специален концерт, в който ще представи своя нов проект Double Vision. На сцената с нея ще застане френският барабанист Седрик Льо Дон – музикален партньор, с когото се изявяват заедно на престижни фестивали и клубове по целия свят. Албумът Double Vision предстои да..
След успеха на авторския спектакъл "Моят глас" легендата на българската джаз и поп сцена Камелия Тодорова се завръща пред публиката в “Топлоцентрала” с нов музикален проект – "Моите песни“. Ако "Моят глас" e личен разказ, в който музиката се преплита със слово, то в "Моите песни" разказът е само музика в нова мултимедийна среда – жива, искрена и..
Днес ви срещаме с един човек, чиято история е своеобразен мост между България, Ливан и Австрия. Рами Спасов е роден в Киев, в семейство на българин и..
Музикалният "по-малък брат" на Тоби Драйвър от KayoDot пристига за три дати у нас по покана на радиофестивала "Аларма Пънк Джаз". Заедно с грузинския..
Аделина Петрова разказва за спектакъла "Доброто тяло или разсъжденията на една актриса относно килограмите, секса и театъра" – постановка, която съчетава..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg