Потъващата в забрава оркестрова музика на Любомир Пипков, Лазар Николов, Васил Казанджиев, Иван Спасов, Симеон Пиронков получава възможност да бъде изпълнена и чута на живо не другаде, а в Ню Йорк.
Това е така, защото оказва се там има кой да я изсвири и преди всичко кой да подеме тази апостолска дейност в 21 век с всичките рискове и отговорности. Създаденият специално за целта „Ценов камерен ансамбъл“, от българския диригент Герган Ценов показва, че това е „мисия възможна“. Тогава, когато тук у нас вече никой не порицава и не отхвърля естетиката на българските „модернисти“, но и никой диригент и оркестър не включва техните творби в програмите си, един млад диригент, очаква подходящия момент за да реализира съкровената си мечта. Противно на общата тенденция той се интересува повече от музиката, която избира да изпълнява, отколкото от средствата на творби и композитори, които най-бързо биха подпомогнали кариерата му на диригент извън България.
Разбира се, че в България има поне няколко диригента, които винаги при възможност биха дирижирали творбите на тези композитори, а и на други български автори. Преданост, подсилена със страст и разбиране, макар и единично, не липсва. Но тенденцията е към съкращаване от година на година на възможности и колкото и да е парадоксално, към собственото ни отдалечаване от музикални стойности, които ни създават легитимност в европейската и световна музика. Вероятно, защото никой не може да набере средства от спонсори и да организира концерт на свой струнен ансамбъл от 13 души у нас, които да предложат четири български творби в първия си концерт. Симфония № 4 на Любомир Пипков, Концерт за струнен оркестър на Лазар Николов, Вариации за струнен оркестър на Васил Казанджиев и „Движения“ на Иван Спасов звучат за първи път в САЩ на 29 май 2015 г. в „Линкълн център“ в Ню Йорк под диригентството на Герган Ценов. Половината от ансамбъла, съставен от млади музиканти са българи. Те не са чували никога произведенията, с които им се налага за броени дни да се справят и малко или никак не познават тези композитори. За наше щастие, освен че са много добри инструменталисти, те са приели да споделят и да подкрепят идеята за представянето на творби от българската музикална класика от втората половина на 20 век в Ню Йорк. Вторият им концерт на 15 януари 2016 продължава избраната посока с представянето на „Реквием за един неизветен млад човек“ на Симеон Пиронков и Синфонии за 13 струнни инструмента от Лазар Николов. Повечето от изпълнените творби са вдъхновени през 60-те години на миналия век от появата на камерния ансамбъл „Софийски солисти“ с диригент Васил Казанджиев. Герган Ценов е бил ученик в класа по дирижиране на проф. Васил Казанджиев преди да завърши и дирижиране в Джулиард скул в Ню Йорк. За изминатия път до там и за своите лични намерения и отношение към музиката на определен кръг български композитори, чиито творби е приел да изпълнява като своя кауза, Герган Ценов говори с оптимизъм и убеденост, което само може да ни радва. Стига да не ни попречи българското нежелание да приемем едно начало като положително и да оценим усилията, вложени в него.
Документалните записи ще ни помогнат да възприемем и да преживеем събитието, заедно с позитивизма на Герган Ценов, който се излъчва от думите му.
вторник, 19 януари, от 19.30 часа
Италианското либрето е адаптирано от L'Orlando на Карло Сиджизмондо Капече по "Орландо фуриозо" на Лудовико Ариосто. Премиерата е на 27 януари 1733 г. в Кралския театър в Лондон. Действащи лица: • Орландо, рицар – алт кастрат (днес контратенор или мецосопран) • Анджелика, принцеса на Катай – сопран • Медоро, африкански принц – контраалт (днес..
16 ноември Изпълнения на ансамбъл Flor Galante в състав: Лена Радеман (виола), Хосе Мануел Куадрадо Санчес (обой), Мартин Янцер (виола да гамба) и Ирене Гонсалес Ролдан (клавесин). 3.00 часа – Йохан Готлиб Янич (1708-ок.1763), Камерна соната в До, CSWV Anh:4. Изпълнява ансамбъл Flor Galante, Базел. 3.13 часа – Франц Бенда (1709-1786), Соната в до минор..
Поетесата и вокален педагог Нели Стойчева и съпругът ѝ Пламен Василев са гости в "Моето семейство" заедно с журналистката от програма "Христо Ботев" Катрин Витали. Събира ги и музикалната формация "Студио Мирикъл", която е част от фондация "Мирикъл Еллох". Мисията на музикантите е за достоен творчески живот на хората с увреждания. Съвсем..
Нова линия концерти само с българска музика започва Симфоничният оркестър на БНР. Събитията ще се състоят в студио 1 на БНР. Първият концерт е днес, 13 ноември. "Заливът Дромос" от Ценко Минкин, Концерт за цигулка и оркестър от Веселин Стоянов и сюита "Време разделно" от Георги Генков ще прозвучат под палката на Любомир Денев-син . Солист ще..
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
В ефира на "Нашият ден" проф. Амелия Личева, поет, главен редактор на "Литературен вестник", директор на Софийския международен литературен фестивал и..
Захари Карабашлиев – писател, драматург и главен редактор на издателство "Сиела" – сподели своите възгледи за значими теми като образованието,..
Европейската нощ на театрите е събитие, което надхвърля езикови, религиозни и етнически бариери, като представя театралното изкуство в цялото му..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg