Да попаднеш на нови, неизвестни записи на голям музикант, който си е отишъл от този свят, е винаги вълнуващо. Ако това е Георги Бадев, радостта и предчувствието за музикантска наслада от най-висок порядък е нещо естествено.
Само допреди половин година бе като основен стълб на изпълнителското ни изкуство и без дори да свири на сцена, произнасянето на името му, вече означаваше присъствие. Присъствие на цигулков талант от висша класа, който позволява на артистизма и музикалния вкус да се изявят по съвършен начин. Музикант, от когото публиката е получавала винаги най-доброто, Георги Бадев не можеше да си позволи по-малко от това. Когато имаше вече и малко съмнение, предпочете да не излиза на сцената, нищо по-мъчително за един пълнокръвен артист като него.
На сцената на зала „Бетовен“ в Токио той обаче е щастлив, това показват кадри от видеозаписа на концерта му през май 2003 г., където Георги Бадев е едновременно солист и партньор на свои колеги от Академията „Мусашино“, където е професор по цигулка от 1996 до 2004 г. За своя прощален концерт е поканил трима европейски колеги, също професори там – руския цигулар Григорий Фейгин и двама унгарци – в Шандор Наги (виолист) и Жолт Тибай (контрабасист) и трима японски колеги –две цигуларки и един виолончелист. С този интернационален състав, към който се включва и Пепа Шандуркова, съпругата на Георги Бадев на чембалото, са прозвучали три произведения от световната класика, толкова известни, че представянето им още веднъж напомня за класата и възможностите на Георги Бадев да се изяви чрез тях с лекота и категоричност, която увлича максимално останалите музиканти на сцената. Концертът за две цигулки на Й. С Бах, Концертът за цигулка на Хайдн и „Годишните времена“ на Вивалди, съпровождащите музиканти са по един в партия. Така е било сигурно и по времето на Бах и Вивалди, не са били толкова много подготвените музиканти, затова пък се получава прекрасно, истинско музикално преживяване извън жанрове и стереотипи, пулсът и диханието на камерното музициране са втъкани във величината на тези творби. Над всичко, без да се натрапва никъде, звучи самостойният, изваян звук на цигулката на Георги Бадев, надгражда тази допълнителна хармония и изкусност, която ражда бурните аплодисменти в залата след всяка творба и трите последвали биса от предкласиката. В първите два Георги Бадев свири заедно с останалите си партньори, на финалния е сам, за да поднесе началото на Соната № 2 за соло цигулка на Й. С. Бах, негова запазена марка. Можем да усетим всичко това чрез аудиозаписа на този концерт от Токио и още веднъж дълбоко да се поклоним вътрешно на таланта и личността на цигуларя Георги Бадев.
петък, 29 януари, от 19.30 часа
Италианското либрето е адаптирано от L'Orlando на Карло Сиджизмондо Капече по "Орландо фуриозо" на Лудовико Ариосто. Премиерата е на 27 януари 1733 г. в Кралския театър в Лондон. Действащи лица: • Орландо, рицар – алт кастрат (днес контратенор или мецосопран) • Анджелика, принцеса на Катай – сопран • Медоро, африкански принц – контраалт (днес..
16 ноември Изпълнения на ансамбъл Flor Galante в състав: Лена Радеман (виола), Хосе Мануел Куадрадо Санчес (обой), Мартин Янцер (виола да гамба) и Ирене Гонсалес Ролдан (клавесин). 3.00 часа – Йохан Готлиб Янич (1708-ок.1763), Камерна соната в До, CSWV Anh:4. Изпълнява ансамбъл Flor Galante, Базел. 3.13 часа – Франц Бенда (1709-1786), Соната в до минор..
Поетесата и вокален педагог Нели Стойчева и съпругът ѝ Пламен Василев са гости в "Моето семейство" заедно с журналистката от програма "Христо Ботев" Катрин Витали. Събира ги и музикалната формация "Студио Мирикъл", която е част от фондация "Мирикъл Еллох". Мисията на музикантите е за достоен творчески живот на хората с увреждания. Съвсем..
Нова линия концерти само с българска музика започва Симфоничният оркестър на БНР. Събитията ще се състоят в студио 1 на БНР. Първият концерт е днес, 13 ноември. "Заливът Дромос" от Ценко Минкин, Концерт за цигулка и оркестър от Веселин Стоянов и сюита "Време разделно" от Георги Генков ще прозвучат под палката на Любомир Денев-син . Солист ще..
По онова време, в изглеждащия сега далечен като друга галактика край на 80-те години, почти всеки интелигентен метъл фен харесваше "Куинсрайк". Или най-малкото беше заинтригуван от тях. В морето от твърди банди те бяха нещо ярко и различно, звучаха сложно, но увлекателно, а концептуалните идеи на албумите им бяха съизмерими с величия като "Пинк Флойд" и..
В ефира на "Нашият ден" проф. Амелия Личева, поет, главен редактор на "Литературен вестник", директор на Софийския международен литературен фестивал и..
Захари Карабашлиев – писател, драматург и главен редактор на издателство "Сиела" – сподели своите възгледи за значими теми като образованието,..
Европейската нощ на театрите е събитие, което надхвърля езикови, религиозни и етнически бариери, като представя театралното изкуство в цялото му..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg