В предаването ви предлагаме музика от английския бароков майстор Хенри Пърсел, известен като „Британският Орфей“ - ще можете да чуете неговото произведение в жанра семиопера с интригуващото заглавие „Кралицата на феите“, създадено през 1692 година. За онези от вас, които се затрудняват да определят жанра семиопера или в превод „полуопера“, ще кажа, че той е характерен за английския музикален театър през ХVІІ в. и съдържа говорни диалози, музика и танци.
Пърсел пише своето най-голямо театрално произведение като „превъплъщение“ на Шекспировата „Сън в лятна нощ“ и успява да завладее тогавашната публиката с пищността и изумителните си сценични ефекти. Разбира се, и с непреходната красота на музикалните идеи. Партитурата веднага след смъртта на Пърсел е загубена и въпреки, че Кралския оперен театър „Ковънт гардън“ дава голяма награда, ръкописът е открит едва в началото на ХХ век. Но това завръщане е белязано с нов бляскав успех!
Със записа на спектакъла на Кралския Датски театър в Копенхаген ще се пренесем в един приказен свят с вълшебни герои и изтънчена музика. В ефира ни ще оживеят шекспировите Оберон и Титания, Лизандър и Хермия, Нощта и Мистерията, четирите сезона и още лудо влюбени Богове и царе, елфи и феи, както и селяни, гордо пазещи своята чест. Съществуват предположения, че автор на либретото може да е популярния по това време актьор Томас Бетертон или драматургът Елкана Сетъл, по-известен като автор на пиесата „Царица Мароко“ (1673). В музикалните номера на „Кралицата на феите“ можем лесно да открием алегорията и феерията, фантастиката и изтънчената лирика, буфонадата и фолклорно-битовите епизоди, песни, танци, шествия и фойерверки.
Ето накратко съдържанието на „Кралицата на феите“: Царя на елфите Оберон изпраща своя пакостлив, но умен и верен придворен слуга Пук с поръчка. Той се озовава в красив стар театър, където всичко е подредено за началото на театралната пиеса: публиката е заела своите места, а оркестърът вече свири. Пук вижда възможност за малка шега и скоро започва да ръководи пиесата на сцената. Започва с Кралицата на феите, която губи своите крила. За да си ги получи обратно, трябва да разбере какво е да си жена – да бъдеш смъртна. Тя скоро открива, че да живееш като простосмъртните е доста объркващо и стресиращо, но в същото време може да бъде и доста красиво и вълнуващо. А с Пук на сцената наистина не знаеш какво може да ти се случи! Предимствата и недостатъците на женския живот на земята са представени в различни епизоди в музиката на Пърсел, където пиян поет например отговаря на проститутките под уличните лампи. Или пък ако бракът е проблемен, в двойката липсва желание и в леглото им има хъркане и други физиологични нелицеприятни явления (!?). В същото време впечатляваща и добре осветена фигура на Мадона влиза на сцената, но пък става ясно, че изглежда като проститутка. Но има и епизоди, в които всички изглеждат като феи и нимфи. Слушайте семиоперата, за да разберете как Кралицата на феите ще си върне вълшебните крила.
A ето имената на изпълнителите в спектакъла на Кралския Датски театър в Копенхаген: Мария Кеохане, сопран - Кралицата на феите и Пролетта; Син Бундгорд, сопран - Юнона, Птицата и Луната; Даниел Карлсон, тенор – Ангел и Кралицата на феите; Никълас Мълрой, тенор – Ангел и Есента; Ед Лайън, тенор – Черната фея, Лятото и Любовният интерес; Хенинг фон Шулман, бас – Мопса и Хименей, Питър Харви, баритон - Птица, Лято и Пастир; Якоб Блох Йесперсен, бас - Пияният поет, Ангел и Зимата; актьорът Оле Лемеке – Пук. Съпровождат ансамбъл Кончерто Копенхаген с диригент Ларс Улрик Мортенсен.
Срещаме ви с българската композиторка Албена Врачанска, създател и президент от 2009 година на Международния конкурс за композиция "Начинаещи артисти", организиран с подкрепата на Люксембургското министерство на културата. Конкурсът е насочен към деца и млади композитори, както и към написването на педагогически произведения. Това е културна и..
"Винаги съм си мислил, че са неведоми пътищата на музиката и на това как тя ни влияе. Някои казват, че тя е най-великото изкуство, аз съм малко резервиран към това твърдение защото все пак има и други изкуства" – думи на контрабасиста и автор Михаил Иванов-Мишо, към които той добавя и следното – "Изкуството, като цяло, е велико, но музиката затова..
"Вие сте велики. Това е най-якото ни шоу от цялото турне. Започвам да чувствам страната ви като свой втори дом. Със сигурност ще се върнем", заяви вокалистът на "Годсмак" Съли Ерна на разпродадения концерт в препълнената зала "Арена Армеец" през октомври 2022 година. Дойде денят харизматичната банда да изпълни това свое обещание. Тя идва за..
Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..
На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова чест ще прозвучат архивни записи на музика от Верди, Леонкавало и Росини. Ще чуете в цялост и прочутата опера "Турандот" от Джакомо Пучини в запис от 10 ноември 1965 г. със солистите, хора и..
Новият български сериал "Майките" има премиера в родния телевизионен ефир. Създаден е по едноименния роман на Теодора Димова. В продължение на шест..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
Продължават протестите на работещите в психиатричните болници в страната, които настояват за увеличение на заплатите с 50%, както и промяна на условията..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg