• Когато през XVII век във Франция композиторите са започнали да създават сюити тази практика се е превърнала в мода е била естествено свързана предимно с кралския двор. Думата, преведена от френски език означава последователност, редица. Отнесена към музиката, сюитата е сбор от няколко музикални пиеси, обединени от общ принцип. Имала е развлекателен, танцувален характер и е съдържала различни като динамика, стъпки и националност танци: павана, гаярда, гавот, менует, алеманда, жига, сарабанда, куранта, чакона, полонеза, пасакалия… Години по-късно Йохан Себастиян Бах и други композитори по негово време преобразяват сюитата като изместват акцента в танца по посока на съзерцателното и я превръщат в самостоятелно музикално произведение. В бароковата част в срещата ни звучат сюити на Хенри Пърсел и Жан Филип Рамо, изпълнения на квартет „Еолина“ и триото на чембалиста Игор Жуков.
• В наши дни сюитата често пъти има програмен характер, който срещаме и в свързани с рок и поп музиката произведения. Към края на шейсетте години на ХХ век поради обективното изчерпване на творческия рок потенциал, по естествен път дойде необходимостта от разширяване на полето на рок изкуството. Зачестиха опитите за заимстване на творби и стилови похвати от сериозната, академична музика, в т.ч. разширяване на формата, използване на сюитния принцип и обявяването на програмност. „Сержанта“ на Бийтълс е идеален пример за това, въпреки че концептуалните албуми на Франк Запа Freak Out! и Absolutely Free се появиха преди Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
С годините дойде ред на рок-сюитите и програмни творби The Five Bridges Suite на група „Найс“; Tarkus, Trilogy, Karn Evil 9 (три импресии) на Емерсън, Лейк и Палмър; Aqualung, Thick as a Brick, A Passion Play на Джетро Тъл. От програмен тип е част от продукцията „Дженесис“ и „Джентъл Джайънт“. В пространството между барок и рок имате възможност да чуете авторско изпълнение на представител на Soft направлението в рока: Кет Стивънс и неговата сюита Foreigner. Намираме я на първата страна в едноименната дългосвиреща плоча от 1973 година. Добре дошли сте!
вторник, 14 март, от 23 часа
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg