Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Миша Дамев: Когато човек е музикант и артист той трябва съзнателно да знае къде са му корените и трябва да полива тези корени

Едно завръщане след 18 години

Миша Дамев
Снимка: личен архив

Поинтересувах се защо? Увлечен в новите предизвикателства, непрекъснати предложения за концерти България някак остава далеч от творческите му планове. Връщането му тук сега също е инцидентно. Намира се в Санкт Петербург и когато Валерий Гергиев уговаря турнето на своя оркестър в София му казва: „Миша, ти не може да не дойдеш с мен“. Така отлага един концерт и ето го в София. Спомените нахлуват. „Имах възможност да се разходя из града и си спомних за много, много неща, които съм виждал с баба ми, с дядо ми. И ми беше много мило, но в същия момент аз знам, че съм чужденец, че не познавам проблемите. Важното е, че искам да узная повече за България. Но аз също знам едно нещо. Че българите са много таланлив народ и има разкошни музиканти тук“.
Дори двете му дъщери коментират, че той по-често трябва да се завръща в България, за да могат и те да опознаят неговата родина.
През 90-те години на миналия век Миша Дамев често гастролира в България. В нашата фонотека се пазят няколко записа под негово диригентство, както и един моцартов клавирен концерт с Миша Дамев като солист, а на пулта дядо му – известния диригент Михаил Лефтеров.
Имало ли е случаи в концертите, които е правил да включва и български творби? „Имало е, но недостатъчно. От Иван Спасов често дирижирах някои парчета. Аз мисля, че той е един гениален композитор... Проблемът е, че човек винаги търси да се извини. За това няма извинение. Вероятно нямах този интерес или не ми удаде да търся малко повече, или Русия като огромна страна взе много от моята енергия. Но тази грешка може да се поправи“.
Миша Дамев е роден през 1963 г. в София. Първите си уроци получава от дядо си Михаил Лефтеров. Когато е на 10 години семейството се премества в Швейцария. През 1986 завършва пиано в Базел, а след това заминава за Париж. Там с Алексис Вайсенберг, както и с Никита Магалоф в Женева.
От 1990 до 1999 г. е артистичен директор на международния фестивал за млади солисти „Орфеум“ в Цюрих.
През 1991 той се отказва от кариерата си на концертиращ солист и под влияние на своя ментор Марис Янсонс отива във Виена, за да учи дирижиране с легендарния Карл Йостерайхер. Дебютира в България като диригент. Следват години, в които е асистент на Жорж Претр и Владимир Федосеев. От 1996 г. е постоянен гост диригент на Московския Симфоничен оркестър „Чайковски“, дирижирал е Руския национален оркестър, оркестър „Джузепе Верди“, Милано, оркестъра на фондация „Тосканини“, Пекински СО, Братиславската филхармония, Пражката филхармония и др.
През 2004 заедно с Жорж Претр дирижира продукцията на „Кармен“ в римската академия „Санта Чечилия“ и „Пелеас и Мелизанда“ в МС.
От 2011 година редовно гастролира в Китай.
Разбирам от разговора ни, че в края на миналата година е дирижирал Симфоничния оркестър на Би Би Си. Веднага се свързахме с колегите в Лондон и те само след седмица ни изпратиха запис от този концерт, така че в предаването ще чуете фрагменти от Симфония №1„Зимни мечти“ на Чайковски и фрагмент от Concerto d`attesa за цигулка и оркестър на Андрей Головин със солист Есте Йю.
Увлекателно запознанство, запечатано в звуковия файл.

петък, 9 юни, от 23.00 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36