Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Срещи, гласове, съдби – в памет на Михаил Ангелов

Снимка: operasofia.bg

На 19 февруари тази година диригентът Михаил Ангелов навърши 85. На 18 юли напусна този свят. Рубриката „Срещи, гласове, съдби“ в този Неделен следобед е повторение на един разговор с професор Павел Герджиков, излъчен за първи път през 2012 – по повод юбилейния, 80-и рожден ден на един от най-талантливите български диригенти, една от най-големите личности на българската музикална култура.

Когато подготвях тази рубрика, прегледах внимателно всички достъпни материали за Михаил Ангелов и в „Златния фонд“ на БНР попаднах на интервю от 1994 година с голямата българска певица Лиляна Кошлукова, която е казала дословно: Мога да кажа, че дори в Софийската опера имаше само двама диригенти, които разбираха от пеене. Това бяха Асен Димитров и Михаил Ангелов. Михаил Ангелов може всичко, може да извае една фраза. Сега няма такива...
Тогава (в началото на 2012) предаването беше празнично, като сърдечен поздрав за рожден ден, затова рубриката звучи жизнерадостно и бляскаво – като характера и изкуството на Михаил Ангелов. А за Павел Герджиков беше особено удоволствие не само да припомни впечатляващия му творчески път, а и да сподели лични спомени, защото с Михаил Ангелов освен добри колеги са били много близки приятели:
Михаил Ангелов е човек, с когото имам щастието да вървя рамо до рамо като артист, като музикант – още от 1961 година. Това са доста години. Много често и до ден днешен животът ни се е преплитал и професионално, и лично, човешки, приятелски. Това е много приятно... Вие казвате – и това е вярно, Мишо е най-добрият в тълкуванието на музиката на Джоакино Росини, но той е в много отношения НАЙ... Преди всичко, понеже става дума за опера, за певци (аз самият съм певец-актьор) искам да кажа, че Михаил Ангелов е от много малкото диригенти, да не кажа единственият, който така ПОЗНАВА човешкия глас, разбира от проблемите на човешкия глас... Той разбира не само от технологията на пеенето, не само от анатомията на пеенето, но и от психологията на пеенето...
Аз толкова много съм работил с огромен брой диригенти – наши и чужди. Видял съм, чул съм какво ли не – и много добро, и изключително високо ниво, и средно, и слабо... Но понеже Михаил Ангелов е един комплексен артист, не можеш да гледаш на него само като на диригент, който по време на спектакъла ръководи всички процеси в оркестъра, на сцената, свързва ги и така нататък. Той не трябва да бъде гледан по време на спектакъл. Той се усеща, усеща се присъствието му. Разбира се, това е резултат от една много продължителна, високо професионална предварителна работа. Един репетиционен процес, в който, ако го изработиш така, както би трябвало да се изработи, след това вече нещата отиват по местата си и не е нужно да го гледаш (диригента)...
Михаил Ангелов е от този тип диригенти, които, още когато има подготовка на жеста, ти вече знаеш и усещаш с някакви скрити сетива – музикантски, твои си, лични, къде ще е силното време и в никакъв случай няма да се разминеш. Това не го могат всички. Много малко диригенти го могат. Той има много хубаво присъствие, много хубаво излъчване на пулта. Когато той е на пулта и погледнеш искрящия му поглед, енергиите, които отправя към теб, ти се чувстваш разкрепостен. Имаш чувството, че всичко, което можеш – даже и да си болен, даже и да си уморен, това отива на заден план и даваш най-хубавото от себе си...

Нека е светла паметта на големия български музикант и артист Михаил Ангелов.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Фан Кон

Пианистката Фан Кон: За първото посещение в България и любовта към музиката

В края на юни известната пианистка от китайски произход Фан Кон за първи път се срещна с българските почитатели на класическата музика в рамките на 56-ите Софийски музикални седмици.  В зала "България" се състоя премиерен концерт на Симфоничен оркестък от Чанша – Китай със солист Фан Кон – пиано и диригент Фан Тао. По време на своето посещение..

публикувано на 12.07.25 в 09:10

"Орфей и Евридика" под диригентската палка на Рикардо Мути

В предаването ще прозвучи запис на операта "Орфей и Евридика" от Глук, осъществен в Лондон през 1981 г. "Орфей и Евридика" е първата от "реформаторските" опери на Глук, в които той се опитва да замести сложните сюжети и свръхсложна музика на опера серия с "благородна простота" в музиката и действието. Глук започва да пише операта си "Орфей и..

публикувано на 12.07.25 в 08:10

Хисарлъка Experience – незабравимо музикално преживяване сред природата

В Кюстендил от днес до 13 юли 2025 ще се проведе петото издание на фестивала Хисарлъка Experience. Сред музикалните акценти в тазгодишната програма присъстват имена като Графа, Baba Zula, "Анимационерите", Soul Weapons, Kottarashky & Sando, Heptagram и Sun Dragon. Повече за "фестивала на преживяванията" в "Нашият ден" разказва Борислава Янакиева, един..

публикувано на 11.07.25 в 09:57
Диригентът Димитър Костанцалиев

Младежкият камерен хор "Охана" спечели "Гран при на нациите" и златен медал в Дания

В "Нашият ден" гостува Димитър Костанцалиев , диригент на младежкия камерен хор "Охана", който спечели "Гран при на нациите" в Орхус, Дания, както и златен медал на Европейските хорови игри 2025 в категория "Сакрална музика". Българският младежки хор е постигнал успех на международния форум, събрал повече от 6 000 хористи от 39 държави –..

публикувано на 10.07.25 в 11:09

Plovdiv Jazz Fest: Markovo Edition с концерти през юли и август

"Ние започнахме да правим тези концерти като отговор на самотата и алиенацията от пандемията и от невъзможността да направим сигурен фестивал през есента." Емоционален, увлекателен и елегантен разказът на Мирослава Кацарова ни връща към началото на летните концерти, които вече четвърта година радват гостите на двора и градината, които всеки може да..

публикувано на 08.07.25 в 08:15