Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Балади

БНР Новини
Джо Завинул, Чарли Хейдън и Ричард Пейдж
Снимка: wikipedia
Предлагам на вниманието Ви създадени в различни десетилетия произведения от баладичен тип. Музикалната наука твърди, че баладата идва като наследство от трубадурите на Средновековието и има песенно-танцувален характер. По-късно губи танцовия елемент, обособявайки се като солова песен, често пъти – с епична основа. Ползвайки съвременната лексика можем да кажем, че английските и шотландските фолк балади са били модните пиеси, хитовете на онова време. И тъкмо те оказват влияние при формирането на американската музикална традиция. В САЩ баладата се видоизменя и придобива характера на песен със сантиментално съдържание. Оттук идва нейното начало в кънтри, блус и джаз музиката, впоследствие и в поп пиесите и рок изпълненията. Свидетели сме, че жанровите граници все повече избледняват и губят очертания, но в наши дни баладата като че ли има най-силно въздействие и относително усложнен вид в музиката, разпознавана все още като Jazz…
Имате възможност да чуете композиции на: Джо Завинул (Joe Zawinul),  Бил Евънс (Bill Evans), Майлс Дейвис (Miles Davis), Тед Джонс (Thad Jones), Джон Хендрикс (Jon Hendricks), Хърби Хенкок (Herbie Hancock), както и изпълнения на: Ричард Пейдж (Richard Page), Джо Семпъл (Joe Sample), Ал Жаро (Al Jarreau), Майлс Дейвис квинтет (Miles Davis Quintet), Чарли Хейдън (Charlie Haden), Кийт Джарет (Keith Jarrett), „Манхатън Трансфър“ (Manhattan Transfer), „Фоур Фрешмън“ (Four Freshmen), „Ви Ес Оу Пи квинтет“ (V.S.O.P. Quintet).

Четвъртък, 5 октомври, от 23.00 часа




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музика и памет в научен форум в Националната музикална академия

O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..

публикувано на 23.04.25 в 15:26

Полет с "Тригайда"

А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...

публикувано на 21.04.25 в 09:23
Григор Паликаров

Григор Паликаров дирижира "Немски реквием" от Йоханес Брамс за Великден

В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..

публикувано на 15.04.25 в 10:24

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2025 г.

16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..

публикувано на 15.04.25 в 09:10
Даниеле Феббо

Даниеле Феббо в света на музиката

Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..

публикувано на 15.04.25 в 08:35