В "Джаз клуб" представяме на вашето внимание изкуството на Кийт Джарет. Официално започнали през 1972 година със студийната продукция Facing You (ECM-1017), големият брой соло пиано изяви на Джарет представляват все още странна за слушателя, необичайна амалгама. Границите на неговия основан на джаза стил (ако изобщо стилът му има лимес) се простират между класическата и модерната музика, с преплитащи се влияния от рок и кънтри, мейнстрийм, спиричуъл.
Един от най-чувствителните, фини, инстантни композитори на сцената Джарет импровизира спонтанно, с различно от обичайното разбиране за този процес: тема, импровизация и отново – тема. Импровизацията за него е пълен с музикално-звукови изненади път. Дълъг път! Това той прави плавно, неусетно, но понякога и стряскащо рязко. С годините Джарет ни помогна да разберем, че една по детски чиста, лесна мелодия може да прерасне в мощен, чувствен, екстатичен спиричуъл или тържествен химн, както и че обичайното джаз музициране може да бъде следвано от бетовенова естетика и всичко това да звучи логично и добре. Слушайки Джарет може да доловим музикален полъх от Арт Тейтъм, Й.С.Бах, Бил Евънс, Шопен, Ахмад Джамал, Малер, Хиндемит, Брамс… Понякога при необичайно продължителните джаретови музикални странствания можем да очакваме и да получим тежка музикална импровизационна конструкция с устойчиви хармонични функции и техните прогресии върху кратки (понякога – азбучни) теми, които на финала сякаш политат и най-сетне… се смиряват, превръщат се в „бахови“ хорали. В дългия си творчески път Кийт Джарет има интерпретации на творби от Хендел, Бах, Моцарт. Те вероятно са били необходими като стъпало към реализацията на впечатляващия му проект: изпълнението и звукозапис на „24 прелюдии и фуги“ от Дмитрий Шостакович. С мисъл към Твореца, Джарет е имал нужда от Й.С.Бах при доближаването до пианото на Шостакович. Странно или не – живея с усещането за присъствие на баховия гений много повече в изпълнените от Кийт Джарет пиеси на Шостакович, отколкото при прочита му на творби от самия Йохан Себастиан!
В срещите ни имате възможност да чуете и музика от репертоара на Кийт Джарет заедно с неговия американски квартет (с Чарли Хейдън, Дюи Редмън, Пол Моушън), европейския квартет (с Ян Гарбарек, Пале Даниалсон, Йон Кристенсен), триото му с Гари Пийкок и Джак ДеЖонет, но и негови авторски пиеси, песни, изпълнени от самия Джарет като мултиинструменталист и… певец!
Добре дошли в "Джаз клуб" и Кийт Джарет, с когото Съдбата е дала шанс да сме заедно на тази земя.
O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
На 23 април се навършват 103 години от рождението на Радой Ралин, който пророчески беше възкликнал: "Революцията е една премиера. После спектакълът пада."..
Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе обяви финалистите в тазгодишното седмо издание на Конкурса за млад театрален режисьор "Слави Шкаров". Освен от..
O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg