Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гласове и лица от Симфоничния оркестър на БНР: Костадин Йоцов

БНР Новини
Костадин Йоцов
Снимка: архив БНР

В последния час на петъчната вечер на 12 януари 2018 в предаването „Български изпълнители” ще запознаем аудиторията с изкуството на една от водещите фигури в националния ни радиооркестър - първия обоист Костадин Йоцов. Известен сред колегите като изключително прецизен инструменталист, той е и много емоционален музикант, със завладяващо сценично присъствие. Роден е в София. Професионалното му изграждане преминава под опитното ръководство и грижи на един от доайените на българската обоева школа - Христо Късметски. През 1991 едва 21-годишният Костадин Йоцов вече е първи обой в Симфоничния оркестър на БНР, където работи и до днес, а пътят му минава и през изяви като първи обоист в Националния оркестър на Кипър и „Коросан-филхармония” в Истанбул между 2005 и 2008 година. Дългогодишен преподавател в НМУ „Любомир Пипков” в София, Костадин Йоцов два пъти е носител на награди за педагогическа дейност от националните конкурси в Перник и Бургас, а като част от Духовия квинтет на БНР е носител и на отличието „Кристална лира” на Съюза на българските музикални и танцови дейци в категорията „Камерна музика”.
На въпроса за приемствеността в българската обоева школа и своето място в процеса на изграждането й, Костадин Йоцов казва:
Аз се опитвам наистина да участвам в създаването на школа и да има някакъв ред в обучението. В смисъл - не кой както чул и както отнякъде разбрал да се опитва да прави нещата, а действително да се опитаме да направим система. Това е най-важното. Конкурсите са нещо добро, но аз съм малко против тях, защото те отнемат много. Необходима е изключителна подготовка. Те са плюс, защото децата се явяват пред публика, трудят се, учат наизуст - всичко това ги развива, но при нас (както и при струнните инструменти всъщност) е много важно да имаш основата - дишането и да контролираш тялото си. Ако ти не можеш да контролираш своето тяло, то не може да вибрира, а нашата „кутия”, която вибрира, е част от тялото ни (главата, гръдния кош). Всичко това е много трудно, защото някои от нещата, които правим, са неща, които тялото по принцип не прави. Ти караш тялото си да прави нещо, което то не трябва да прави - и това е трудното. Това е нещо, което трябва да се тренира и да стане част от теб, част от твоето мислене. Ако мога на това да науча децата - това е най-хубавото. Оттам нататък те много бързо могат да научат всеки един концерт или пиеса и да отидат на всеки конкурс. Слава Богу, децата имат желание и работят, дори в днешното време, с всичките изкушения на Интернет, телевизия, други забавления... Все пак, моите ученици отделят достатъчно време, за да свирят...

Какво още разказва Костадин Йоцов за себе си и как се преливат музикалните нюанси на неговия виртуозен обой, ще разберете, ако се включите на вълните на програма „Христо Ботев” тази петъчна вечер (12 януари) точно в 23.00 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сцена от спектакъла на „Джани Скики“

Отзвук от бляскавото начало на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора - 2024

През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..

публикувано на 23.12.24 в 12:15

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52