„Ако в киното няма поезия и идеи, то просто губи смисъла си”, казва Ралица Петрова – българката, която преди години асистира на американския режисьор Майкъл Редфорд във филма „Венецианският търговец” с Ал Пачино. За нея киното е именно поезия, а не забава, безвкусно гарнирана с хумор, агресия и еротика. Може би точно заради това нейно усещане за кино пълнометражният й дебют „Безбог” предизвика бурни реакции, събуди мнозина и спечели не една награда. Днес обаче няма да говорим за света, който тя обрисува във филма си – онзи свят без любов, без грижа, без прошка и без Бог, но въпреки това ще ви срещнем с нея, защото в киното светът има много лица, които си заслужават „Време и половина”.
Нейните филми често се радват на много и различни реакции – от приятна изненада, силно преплетена с уважение към труда и смелостта й да остави следа, до пълното отричане на разказаната истина и познатите патриотични обвинения. Все пак, Ралица Петрова остава категорична в намеренията и усещанията си за кино, а Златният леопард от фестивала в Локарно и номинацията за Европейските филмови награди доказва, че за историята в „Безбог” публиката, та дори и критика е отворила очите си. И макар това да е съдбата на дебютният й пълнометражен филм, Ралица отдавна е навляза, при това сериозно, в света на киното и то европейското. Завършва визуално изкуство в University of the Arts London и специализира филмова режисура в британската школа National Film and Television School. А днес живее и работи между София, Париж и Лондон. Филмите й са представяни в различни програми в Кан, Берлин, Карлови Вари, Сан Себастиан и в Центъра „Жорж Помпиду” в Париж, а късометражният й филм „Гнилата ябълка” е отличен като най-добър европейски късометражен филм на „Берлинале”. Дипломната й работа „По божията воля” пък е в официална селекция през 2009 г. на Лазурния бряг, разпространявана е на DVD от Британския филмов институт, галерията „Тейт” и Центъра за съвременно изкуство в Лондон. Причината обаче да ви срещна с Ралица Петрова е участието й в Международното жури на тазгодишното 22-ро издания на „София филм фест”. Като зрител Ралица иска да гледа филми, които да я преследват и да я карат да ги усеща в стомаха си. Като режисьор иска да прави именно такива филми, но дали това е усещането, което искаше да получи като част от журито на международния филмов фестивал, чуйте в звуковия файл.
От пролетта Драматично-кукленият театър "Иван Радоев" в Плевен ще има главен режисьор. Юрий Бутусов е едно от големите имена на европейския театър. Той е емблематичен режисьор с много награди. Напуснал е Русия преди няколко години, сега живее във Франция и поставя пиеси в цяла Европа. Тази година той е бил в Плевен на пилотното издание на..
В епизод 570 "Трамвай по желание" среща своята публика с ректора на НАТФИЗ Мирослав Дачев. Мирослав Дачев е професор по семиотика на изкуството в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Възпитаник е на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Доктор на филологическите науки от 1997 г. с тезата "Семиотика на цвета". Доцент от 1999 г. и професор по..
Алтернативното пространство ReBonkers във Варна е разположено на 200 кв. м, по-голямата част от което е под земята. Залата представлява тунел – истински ъндърграунд. Сцената за независимо изкуство спечели финансиране по програма "Посланическият фонд за културна презервация" на посолството на САЩ в България, което ще помогне за осъвременяване ѝ...
С впечатляваща изложба музеят "Дом на хумора и сатирата" в Габрово отбелязва 120-годишнината от рождението на художника Стоян Венев – един от класиците на българското изобразително изкуство. Експозицията включва над 200 живописни платна, карикатури, сатирични рисунки, етюди и акварели, както и прожекция на четири документални филма за личността..
"Цяло лято чаках участието си на Solar Summer. Това бяха най-добрите 6 часа в моя живот. Сега мога да умра като щастлив човек" , така сподели с хилядите си фенове в "Туитър" големият Фед ле Гранд своята изява в афиша на фестивала Solar Summer през 2013 година. Нидерландската мегазвезда показа, че няма предел на настроението, което не може да..
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола,..
През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата..
Имаше време, когато – за да бъде представен – се даваше пример, че именно той е общото между римейка на "Бен Хур", популярния американски сериал "24" и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg