Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Матеус Пасион, Възкресение

Вторник, 3 април, от 23.00 часа

БНР Новини

В Страстната седмица, в пространството между барок и рок звучи музика, посветена на Възкресение. Предлагаме на вашето внимание съвременни поп/рок изпълнения и части от Матеус Пасион (Passio Domini nostri J.C. secundum Evangelistam Matthæum), създаден през 1727 година от Йохан Себастиан Бах (Johann Sebastian Bach, 1685 – 1750) и либретиста Пикандер (Christian Friedrich Henrici, 1700 – 1764) – творба, написана според Евангелието по Матей, посветена на последните дни на Исус Христос. 

Имате възможност да чуете части от прочутия звукозапис на Матеус Пасион, направен през 1970 година, организиран и реализиран от Николаус Харнонкурт (Nikolaus Harnoncourt, 1929-2016), (Bach: Matthäus-Passion, Telefunken, Teldec, 6.35047, 1970). Това е прочитът, с който големият диригент и музикант е опитал поне малко да се доближи до някогашната оригинална, истинска бахова интерпретация от 1731 година. За целта Харнонкурт се е съобразил с нормите на времето, алтовите партии се изпълняват от мъже, а сопрановите солови арии и хорови партии са поверени на деца от момчешки хор от Виена (Wiener Sängerknaben) и Регенсбург (Regensburg Cathedral Boys Choir). Чуваме мъжкия хор King's College Choir Cambridge, както и гласовете на Курт Екуилуц – тенор (Kurt Equiluz); Карл Ридербуш – бас (Karl Ridderbusch); Пол Есуд – алт (Paul Esswood); Том Сътклайф – алт (Tom Sutcliffe); Джеймс Бауман – алт (James Bowman); Найджъл Роджърс – тенор (Nigel Rogers); Макс ван Егмонд – бас (Max van Egmond)... 

Инструментите, използвани за съкровеното дело, са пълни копия на някои от бароковите цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Й. С. Бах. Музикантите, които свирят на тях са от ансамбъла за старинна музика Concentus Musicus Wien (създаден от Харнонкурт през 1953 година). Звукозаписът е направен в помещение във виенска сграда, запазена от XVIII век. Интересен детайл е, че избраното (почувствано?!) темпо Николаус Харнонкурт внимателно определя въз основа на реверберацията в църквата Томас Кирхе (Свети Тома) в Лайпциг. 

Известно е, че за представянето на Матеус Пасион в същия храм през 1731 година Й. С. Бах е използвал два оркестъра и два хора, разположени един срещу друг. Вероятно, за да прозвучи творбата му напълно коректно, композиторът се е съобразил със закъсненията на звука и естествената реверберация в храма и така е избрал подходящото темпо за това изпълнение. Близо 240 години по-късно Харнонкурт прави прочит на Матеус Пасион с надеждата, че макар и с още малко доближава и всички нас до неповторимия копнеж, изкуството на Йохан Себастиан Бах.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50

Александрина Милчева на 90 години

"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..

публикувано на 30.11.24 в 08:10