Вторите продукции за сезона на Националната опера в Амстердам и театър „Ла Моне“ в Брюксел предложиха на меломаните творби на бележития чешки композитор Леош Яначек. В холандската столица се игра „Йенуфа“, а в белгийската – „От мъртвия дом“.
Третата опера на Яначек – „Йенуфа“, върху която той работи девет години, е първият голям успех в кариерата му. Творбата вижда бял свят през 1904 г. в Бърно. Днес тя е най-играната му опера. „Йенуфа“ е завладяваща и много емоционална драма, описваща суровия живот в малко село в Моравската провинция. Изолирана, строго религиозна общност, доминирана от предразсъдъци, завист, лицемерие, алкохолизъм. Социалният контрол е безмилостен и задушаващ.
Британската режисьорка Кейти Митчел значително осъвременява интригата като я превръща във вид сапунена опера. Ограниченият декор на Лизи Клейчън използва само малка част от голямата сцена на Музикалния театър. Подчертано внимание е отделено върху движенията на певците и хора, като действието е много динамично с ярки актьорски постижения от всички солисти. Режисурата има подчертан реализъм, като в нея намират израз всички детайли от либретото, но суровата драма някак не оживява напълно и не достига правдоподобно до съвременния зрител.
Трудно е да се повярва, че в наши дни майка би държала дъщеря си в продължение на месеци в скривалище под мивката, само защото тя очаква дете от мъж, който я е изоставил. Смразяващият финал на второто действие, когато след детеубийството става ясно, че разумът на Клисарката блуждае, нямаше голям театрален ефект. Водеща нишка в режисурата на Митчел е желанието на Йенуфа да се сдобие с рожба – от прикритата й бременност в началото, през трагичната смърт на бебето й, до финалната сцена, когато след като полицията отвежда Клисарката и гостите си заминават, Йенуфа и Лаца трескаво събличат дрехите си и влизат в спалнята.
Централният и най-силен образ в операта е този на Клисарката – твърда, сурова жена със строги морални принципи, бореща се на всяка цена в живота на дъщеря й да не се повтори нейната нерадостна съдба. Не случайно първоначално Яначек нарича операта си „Нейната доведена дъщеря“, а едва по-късно се утвърждава името „Йенуфа“. Ролята на Клисарката изисква певица-актриса от най-висок ранг, в нея по-традиция се изявяват бележити Вагнерови драматични сопрани в по-зряла фаза на кариерата си. Ще спомена такива имена като Марта Мьодл, Астрид Варнай, Леони Ризанек и Ана Силя. В спектакъла на 14 октомври партията изпълни немското сопрано Евелин Херлициус – водеща певица днес в роли на Рихард Вагнер и Рихард Щраус. Тя създаде изключително ярък образ – с огромен драматичен глас, вокална стихия, всеки тон пронизваше, всяка фраза съдържаше голям драматичен ефект.
Йенуфа е най-красивата девойка в селото, при това доста образована – тя е отгледана от Клисарката като собствена дъщеря. В ролята убедително се изяви немското сопрано Анете Даш – с лиричен, топъл глас с красив тембър. Особено впечатляващо прозвуча молитвата на героинята от второ действие. Операта свързва съдбите на три жени от три различни поколения. Последният персонаж е Старата Бурия, която играе роля на демпфер в конфликтите между младите. Чудесен бе приносът в тази характерна партия на ветеранката Хана Шварц – бележит Вагнеров мецосопран от близкото минало. На 75 години тя изглежда невероятно на сцената, а гласът още притежава пробивност.
Като безотговорния богаташки син Щева се представи Норман Райнхард. Пълна негова противоположност е полубратът му Лаца, притежаващ добродушен и съпричастен характер. Той искрено обича Йенуфа, въпреки всички препятствия. Запомнящ се в този образ бе известният чешки тенор Павел Чернох с богат на цвят, резониращ глас, великолепен актьор.
Начело на Холандската филхармония бе чешкият диригент Томаш Нетопил, един от най-големите познавачи на музиката на Яначек днес. Нетопил е учил дирижиране при знаменития финландец Йорма Панула и понастоящем е музикален директор на Операта и Филхармонията в Есен. Под негово ръководство многопластовата, богата на багри и динамични контрасти партитура прозвуча красиво, изразително, с подчертан усет за театралност. На моменти, вероятно поради специфичния декор, гласовете трудно изплуваха над оркестровата завеса. Запомнящо се бе и участието на хора на Националната Опера в първо и трето действие.
Кралският театър „Ла Моне“ в Брюксел представи впечатляващата последна опера на Леош Яначек – „От мъртвия дом“, базирана върху автобиографичния роман на Фьодор Достоевски „Записки от мъртвия дом“. В произведението чрез фиктивния образ на Александър Горянчиков руският писател описва своите лични преживявания като политически затворник в лагер в Омск от 1850 до 1854 година. С операта, която Яначек написва по собствено либрето, композиторът изразява съчувствието си към най-отритнатите членове на обществото, хора лишени от щастие и лична свобода. Основното послание на „От мъртвия дом“, положено в увода към партитурата е: „Във всяко живо същество се крие искрица от Бога“. Действието протича в затвор – там, където свободата на волята е потисната, всички арестанти са еднакви, сведени до едно и също съществуване. Те се различават само по нрава си и обстоятелствата, довели до лишаването им от свобода. Почти всички герои са мъже и в операта няма определен главен образ. Действието протича в поредица от отделни картини с разказите на затворниците за криминалните им деяния.
В Брюксел бе представена съвсем нова редакция, подготвена от Джон Тайрел – бележит познавач и изследовател на музиката на Яначек, който почина само преди месец на 76 години. „От мъртвия дом“ не е най-играната от деветте опери на Яначек, но тази година интерес към нея проявиха четири водещи европейски театри с постановки във Франкфурт през април, в Мюнхен през юни, а през март тя бе играна в лондонската Ковънт Гардън. Именно тази продукция бе използвана и в „Ла Моне“. Начело на постановъчния екип е полският режисьор Кшищоф Варликовски заедно с постоянната му сътрудничка в декора и костюмите Малгожата Шчешниак. Варликовски търси универсално значение на тематиката в операта като актуализира интригата и поставя действието в съвременен, зорко охраняван американски затвор.
По време на увертюрата върху стената на затвора се прожектира филм, в който френският философ Мишел Фуко поставя под съмнение поправителната роля на всички мерки за наказание в обществото като съдилища и затвори. Стената се вдига и декорът ни показва физкултурния салон на затвора, обграден от сиви стени. Самотен баскетболист вкарва кошове на разсъмване. Спортната площадка се запълва с арестанти – някои правят мускули, други гледат футболен мач по телевизията. В хода на действието голяма стая, отворена към залата, се мести по сцената като изпълнява роля на приемна, място за мъчения, както и подиум за театрални пиеси. В нея първо се запознаваме с новия арестант Горянчиков – аристократ, осъден по политически причини. Импозантен в тази роля бе известният бас Уилърд Уайт. Останалите герои имат криминално минало, което те в детайли описват. Така в първо действие Лука Кузмич разказва как е предизвикал бунт и убил висш офицер по време на предишната си присъда. Образът бе много релефно изпълнен вокално и актьорски от словашкия тенор Щефан Маргита. В пълен контраст с чутото са мислите на младия, чувствителен Алея за родния му дом в Дагестан – партия, изпълнена великолепно от канадеца Паскал Шарбоно. Историята на избухливия и раздразнителен Скуратов за злощастната му любов с немската девойка Луиза също е представена под формата на пантомима, изиграна от останалите затворници. Много ярък образ на Скуратов създаде чешкият тенор Ладислав Елгр. Последваха две забавни театрални сценки – „Кедрил и Дон Жуан“ и „Хубавата мелничарка“. В тях режисьорското въображение се развихри – действие на високи обороти, пищни костюми, виртуозни акробати, показващи уменията си, надуваеми женски кукли, а вместо кръв се лееха червени конфети.
В последното действие разбираме, че Горянчиков е научил Алея да чете на руски. Централно място тук заема дългата криминална история на Шишков за трагично завършилата му страст по красивата Акулина. В тази партия се изяви украинско-британският бас Павло Хунка. Въпреки че на сцената присъстват само мъже, женските персонажи оживяват пред зрителя чрез спомените на затворниците, в които неизменно са вплетени любовни драми.
Действието в режисурата на Варликовски е много наситено, динамично и колоритно. На моменти може би на сцената се случва прекалено много, но все пак творбата по-скоро прави колективен, отколкото индивидуален портрет.
Музиката на „От мъртвия дом“ притежава подчертано сурова, първична, дори груба сила, като се отличава с изключително цветово и ритмично богатство. Тя бе пълнокръвно и нюансирано изпълнена от оркестъра на „Ла Моне“ под вещото ръководство на немския диригент Михаел Бодер. Чудесно се представи и мъжкият хор на театъра, подготвен от Мартино Фаджани.
Зрителите в Амстердам и Брюксел видяха две доста различни по атмосфера и характер творби, свързани най-вече с удивителната способност на Леош Яначек да прониква в най-съкровените дълбини на човешката душа, създавайки запомнящи се и изключително релефни образи.
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
Плевенската филхармония и Люси Дяковска правят музикален подарък на публиката за предстоящите празници с концерта "Бяла Коледа". Програма съдържа емблематични песни за коледно-новогодишните празници от всички краища на света – Италия, Франция, Германия, Англия, Америка, България и др. Вълнуващи истории за любов и надежда, завладяващи популярни..
Обичам пица, харесвам италианския футбол, обожавам Венеция и Таормина; встрастен съм в мелодиката на Нино Рота и маестро Мориконе, имам лични истории със Дзукеро – еднакво силно обожаваме Джон Лий Хукър и ферментирало грозде, даже получих покана да гостувам във винарната му в Тоскана; тънък ценител съм на джаза от тази държава и в часност Стефано ди..
На 17 декември в Зала 3 на Националния дворец на културата Детският радиохор на БНР ще постави началото на 38-ото издание на Новогодишния музикален фестивал. Концертът, озаглавен "Свята нощ", обещава вълнуваща вечер, изпълнена с музика, емоции и празнична атмосфера. За програмата и подготовката разказа диригентът на хора, маестра Венеция..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която..
Трима знакови автори – проф. Божидар Бончев, проф. Греди Асса и Атанас Парушев-Шока излагат свои творби в обща изложба в столичната галерия "Ракурси"...
Тази година Венцислав Диков представи свои картини в Япония, Токио, под наслов "Институт за невъзможни неща", в галерия "Сан-Ай". Това е неговото трето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg