Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Знаменитият Джанлуиджи Джелмети дирижира „Тоска“ в Лиеж

БНР Новини
5
Сцена от операта
Снимка: Opéra Royal de Wallonie-Liège

В края на ноември Кралската опера на Валония в Лиеж зарадва оперните любители с девет представления на шедьовъра на Джакомо Пучини „Тоска“. Една от най-играните опери по световните сцени, която с вълнуващата си интрига държи в плен зрителя от началото до края. Страстна и своенравна оперна дива, вдъхновен и свободолюбив художник, безскрупулен и жесток шеф на полицията - трима герои, вплетени в политически и любовен конфликт, от който нито един от тримата не оцелява.
Постановката в Лиеж е на белгийската режисьорка Клер Серве и датира от 2008 година - тя бе възстановена за втори път в театъра. Пестеливият, изчистен декор на Карло Чентолавиня обрисува в едри щрихи местата, на които протича интригата. В първо действие интериорът на църквата Сант Андреа дела Вале е изобразен чрез горящи свещи, две статуи на светци, врата към параклиса на Атаванти, съд със светена вода, вляво виждаме огромния портрет на Мария Магдалена. Храмът е слабо осветен, когато Анджелоти намира убежище там. При появата на Скарпия църквата е залята от студена, бяла светлина. По време на тържествения Te Deum на заден план се открива мащабен, орнаментиран олтар, огрян от ярка слънчева светлина. Още по-оскъдна е сценографията в драматичното второ действие. На преден план е поставена дълга маса, приготвена за вечеря. Стените на кабинета на Скарпия са в черно. В дъното на сцената виси голямо, многопанелно платно, в центъра на което е разпънатият на кръста Христос - символ на екзекуциите и мъченията, извършвани в двореца Фарнезе. Един от панелите на картината е тайна врата, водеща към стаята за изтезания. Трето действие ни показва малък сегмент от замъка Сант Анджело – мястото, където  Каварадоси ще бъде принесен в жертва от тирана. Площадката се превръща и в жесток подиум за последното трагично представление на Тоска. Съвсем класическа, традиционна постановка, отразяваща добре всеки детайл от либретото. Тя дава и необходимата актьорска свобода на изпълнителите. Много красиви и исторически достоверни са костюмите на вече покойния френски дизайнер Мишел Фресне.
Операта в Лиеж ангажира два изпълнителски състава в трите главни роли. Впечатленията ми са от първия екип, изявил се на 29 ноември. Импозантен Скарпия създаде италианският баритон Марко Вратоня - авторитетен, суров, циничен злодей. Певецът показа ярко актьорско присъствие, много релефна дикция, завладяващо фразиране. Тембърът на гласа му е тъмно оцветен и е много подходящ за партията. Марко Вратоня се радва на успешна световна кариера, а Скарпия е една от короните му роли - той я пее в Лондон, Виена, Ню Йорк, Милано. Миналата година баритонът се представи като Яго в „Отело“ на Верди в лондонската Ковънт Гардън в продукция, белязала дебюта на Йонас Кауфман в главната партия.
В ролята на Каварадоси се изяви тенорът от Венецуела Акилес Мачадо, притежаващ лирико-спинтов глас, обагрен от много красив, мек тембър. Певецът изпя с много чувство двете прекрасни арии на героя. Сценичното  присъствие на Мачадо бе малко по-скромно.
Смесени чувства у мен остави изпълнението на аржентинката Виржиния Тола в централния образ на Тоска. Безспорно, певицата вложи голяма актьорска всеотдайност и вокален плам в портретирането на митичния образ. Дикцията й бе прецизна, фразирането много стилно. Проблемът според мен е в това, че гласът не звучи изравнено в отделните регистри и по природа е по-скоро лиричен. Така пределните, драматични височини бяха пресилени, докато медиумът на места бе доста рехав. Запомнящ се Сполета бе талантливият, млад, лиричен белгийски тенор Пиер Дерхе. Убедителни бяха и Лоран Кубла като Клисаря и Роже Йоаким в ролята на Анджелоти.
Събитието на спектаклите бе гостуването на бележития италиански диригент Джанлуиджи Джелмети, който се изяви за втори път в Лиеж след като през 2013 година ръководи друга опера на Пучини – „Момичето от Запад“. Под неговата старателна грижа оркестърът действително се превърна в четвърто, пълнокръвно действащо лице. Звукът бе много нюансиран, с подчертан драматичен ефект. Като голям майстор Джелмети настрои точно баланса между солисти и оркестър. Силно ме впечатли, че звукът бе както лек и нефорсиран, така и експресивен и с характер.
За „Тоска“ маестрото споделя: „Това е най-римската опера, не само поради факта, че действието протича на забележителни места в града, а поради способността на Пучини да изобрази Рим с неговата неповторима атмосфера, противоречия, красота и грозота“. Самият Джелмети произхожда от стар римски род и дирижира за първи път „Тоска“ преди почти петдесет години именно на сцената на Римската Опера.

Снимки в галерията: Opéra Royal de Wallonie-Liège



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фан Кон

Пианистката Фан Кон: За първото посещение в България и любовта към музиката

В края на юни известната пианистка от китайски произход Фан Кон за първи път се срещна с българските почитатели на класическата музика в рамките на 56-ите Софийски музикални седмици.  В зала "България" се състоя премиерен концерт на Симфоничен оркестък от Чанша – Китай със солист Фан Кон – пиано и диригент Фан Тао. По време на своето посещение..

публикувано на 12.07.25 в 09:10

"Орфей и Евридика" под диригентската палка на Рикардо Мути

В предаването ще прозвучи запис на операта "Орфей и Евридика" от Глук, осъществен в Лондон през 1981 г. "Орфей и Евридика" е първата от "реформаторските" опери на Глук, в които той се опитва да замести сложните сюжети и свръхсложна музика на опера серия с "благородна простота" в музиката и действието. Глук започва да пише операта си "Орфей и..

публикувано на 12.07.25 в 08:10

Хисарлъка Experience – незабравимо музикално преживяване сред природата

В Кюстендил от днес до 13 юли 2025 ще се проведе петото издание на фестивала Хисарлъка Experience. Сред музикалните акценти в тазгодишната програма присъстват имена като Графа, Baba Zula, "Анимационерите", Soul Weapons, Kottarashky & Sando, Heptagram и Sun Dragon. Повече за "фестивала на преживяванията" в "Нашият ден" разказва Борислава Янакиева, един..

публикувано на 11.07.25 в 09:57
Диригентът Димитър Костанцалиев

Младежкият камерен хор "Охана" спечели "Гран при на нациите" и златен медал в Дания

В "Нашият ден" гостува Димитър Костанцалиев , диригент на младежкия камерен хор "Охана", който спечели "Гран при на нациите" в Орхус, Дания, както и златен медал на Европейските хорови игри 2025 в категория "Сакрална музика". Българският младежки хор е постигнал успех на международния форум, събрал повече от 6 000 хористи от 39 държави –..

публикувано на 10.07.25 в 11:09

Plovdiv Jazz Fest: Markovo Edition с концерти през юли и август

"Ние започнахме да правим тези концерти като отговор на самотата и алиенацията от пандемията и от невъзможността да направим сигурен фестивал през есента." Емоционален, увлекателен и елегантен разказът на Мирослава Кацарова ни връща към началото на летните концерти, които вече четвърта година радват гостите на двора и градината, които всеки може да..

публикувано на 08.07.25 в 08:15