Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

НМА „Панчо Владигеров“ гостува на „Метроном“

БНР Новини
Снимка: nma.bg

Патронният празник на Националната музикална академия ще бъде на 13 март и ще бъде свързан с големия юбилей на Панчо Владигеров.
В „Метроном“ решихме да представим възможностите за обучение, които може да получи всеки студент, да разкажем за новите специалности и новите проекти, които предлага учебното заведение. Започнахме с ръководството. Гостуваха ни ректорът проф. д-р Димитър Цанев, както и тримата заместник ректори – проф. д-р Борислава Танева, проф. д-р Наташа Япова и проф. д-р Ивайло Кринчев.

Проф. д-р Димитър Цанев, ректор
„Ние сме изправени пред конкуренцията на изключително силни комерсиални продукти…, нароиха се жанрове в живота на младите хора, които им предлагат много по-доходоносни опции“.
За да отговорят на тези предизвикателства се променят и специалностите, като една от новите магистратури е „Звукорежисура и звуков дизайн за игри“.
„Нашата област е много трудоемка. Започваш обучение от ранна детска възраст, изисква страшни усилия, не е добре заплатена, политиката към националните ни състави беше по-скоро редуцираща, затова се получи някакъв отлив“.
От тази година в НМА започва и обучение по различни фолклорни специалности – инструменти и фолклорно пеене.
„Има решения, които не се вземат лесно. Ние сме едно класическо висше училище. Когато въвеждахме поп и джаз имаше същата съпротива, имаше също толкова възражения…Дълго се смяташе, че да се вкара фолклор в НМА е тип отстъпление… Но вече живеем в други епохи“.






Проф. д-р Наташа Япова, заместник-ректор по учебнометодическата и научноизследователската дейност.
В Академията се изучават 38 бакалавърски и толкова магистърски специалности. Осигуряват се стажове, студентски практики в оркестри и театри, съвместни изяви, работа в детски градини и училища за специалността педагогика.
„Освен културно, тези институции имат и идентификационно значение“ – разказва Наташа Япова, като ни връща един век назад във времето на създаването на Държавната музикалната академия през 1921 г. „И до днес инструментите необходими за симфоничен, оперен оркестър се изучават при нас. А Симфоничният оркестър е Европа. Европа е там, където има симфоничен оркестър…“
В разговора ще чуете интересни акценти от развитието на музикално-теоретичния профил на Академията. Традициите полагат Добри Христов и Стоян Джуджев, изследвайки българския фолклор. Вече има годишник „Алманах“, в който се публикуват теоретичните разработки на младите учени. Важно е и изданието „Интегрална музикална теория“, което предлага тематични разработки. И двете имат своя електронен вариант.
Вече има и издателство, което публикува монографиите на студенти и преподаватели. „Нашите млади колеги могат да публикуват в този широк кръг от възможности“.
Академичният живот е свързан и с редовни събития като пролетните четения на катедра „История на музиката и етномузикология“, докторантски четения, конференциите на катедра „Теория на музиката“. За големи събития се организират допълнителни форуми. Силна е партньорската връзката с „Института за музикознание“ на БАН. Преподаватели и докторанти от Академията редовно участват на техните „Изкуствоведски четения“.  
Мобилността на студентите се увеличава и благодарение на възможностите, които предоставя програмата „Еразъм“ и обменът на опит с различни университети.





Проф. д-р Борислава Танева, заместник-ректор по международната и художественотворческата дейност
Един от важните проекти, които беше осъществен в сътрудничество със Софийската филхармония в първите шест месеца на изминалата година беше цикълът „Музиката на Европа“, за което двете институции получиха наградата на Столична община. След музиката на страните членуващи в Европейския съюз през тази година цикълът ще продължи с останалите европейски държави. Първият концерт ще бъде на 21 януари и отново ще бъде всеки понеделник.
Освен за проекти Борислава Танева се грижи и за студентите и тяхната реализация като целта е да бъдат осигурени колкото може повече сценични изяви. За това помагат договорите с различни фестивали у нас, които включват концерти с участието на студенти на НМА. Това се „Европейският музикален фестивал“, „Софийски музикални седмици“, „Пианисимо“, „Мартенски музикални дни“ и др. Постоянни са договорите със симфоничните оркестри и дори със Софийската филхармония, където в края на всеки сезон най-изявените студенти имат концерт. Друга важна връзка е тази с културните институти на различни държави у нас, които често подпомагат осъществяването на различни майсторски класове. Не се изоставя и контактът с българските културни институти в чужбина. От години има стипендии за певците в Рим в къщата „Борис Христов“, както и за „Международната лятна академия Семеринг“. Добре се работи с „Дом Витгенщайн“ във Виена.
„Тенденцията за завръщане на наши деца от чужбина се забелязва. Тук има много работа. Може да е по-лошо платена, но Европа е много затворена вече и изключително трудно се намира работа, особено постоянна. Те трябва да знаят, че тука е техния дом, тука те имат бъдеще, тука ще имат работа и тука могат да реализират себе си“.
Представянето на НМА става и чрез организиране на „Дни на отворените врати“. Традиционни са те в музикалните училища в страната. Очакват гости и от музикалното училище в Драма през април.
„Борбата за студенти навсякъде е огромна… Не можем да си мислим, че ще минем без чуждестранни студенти, без  обучение на английски език. Светът е много динамичен, променя се бързо и трябва да сме адекватни към тези условия“.
Още от разговора с Борислава Танева чуйте в звуковия файл.





Проф. д-р Ивайло Кринчев, заместник-ректор за Академичния симфоничен оркестър (АСО) и дейността на учебния музикален театър
„АСО е една огромна екстра, без която самият процес на обучението би бил много непълноценен“.
Оркестърът има свой сезон – всяка сряда. В рамките на един сезон това са поне 40 концерта. Входът за тях е безплатен и съставът има своя вярна публика.
Концерти с оркестъра изнасят студенти, които учат в различни факултети – теоретичен, инструментален, вокален, поп и джаз. Важна е ролята на оркестъра в различни специални събития, които организира НМА. Идеята на учебния музикален театър е да предостави възможност за сценична изява на певците. Това най-често се случва, като се съдейства за включване на младите певци в постановки на различните театри у нас. Друга традиция са магистърските концерти на вокалния факултет в оперните театри – Стара Загора, Бургас, Пазарджик.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15

"Хофманови разкази" на Жак Офенбах, опера в пет действия

Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..

публикувано на 27.02.25 в 15:36