Преди седмица (17.01) в юбилейния сезон на Софийската филхармония на пулта застана диригента Стилиян Киров – непознато име за музикантите и публика, въпреки че през 2016 г. дирижира концерт на Нов симфоничен оркестър. В програмата бяха включени увертюра „Леонора“ №3 от Лудвиг ван Бетовен, концерт за пиано и оркестър №2 от Ференц Лист със солистка Петра Погади от Словакия и Симфония №4 от Йоханес Брамс.
Връщаме се към младежките години на Стилиян, когато е изпълнил клавирен концерт на Бах с ансамбъл „Оркестрал“ под диригентството на Бедрос Папазян, както и към един концерт при завършването на музикалното училище, когато изпълнява своя композиция като пианист и диригент. Кога решава да изостави пианото и да застане на пулта? „Още като ученик в музикалното училище и моят първи учител Деян Павлов, който освен стабилна основа ми даде и възможност да дирижирам оркестъра на музикалното училище“. След това продължава в Музикалната академия с Ивайло Кринчев в Париж при Доминик Руиц и след това в „Джулиард“ с Джеймс ДеПрийст. Участвал е в майсторски класове на Курт Мазур, Майкъл Тилсон Томас, Джанлуиджи Джелмети.
В Париж завършва и бакалавърска степен по композиция. „Това го направих, за да разбера какво е за един композитор да пише, да погледна как са нещата от другата страна. Но за сега дирижирането ми е основната професия. Някой ден това може да се промени“.
През 2001 г. печели първа награда на международния конкурс за пианисти на името на Клод Каан в Париж. Би ли седнал да свири пред публика? „Не, не, освен ако не е чардашът на Монти, но с някой много добър цигулар, защото акомпаниментът е елементарен. Пианото ми помага при разчитането на партитурите“.
Среща ли българи в съставите, с които работи? „Да, срещам много българи. Дори в момента в оркестъра има българин цигулар Камен Вачев. Диляна Златинова е друга цигуларка, с която се познаваме още от музикалното училище. Има много българи“.
Как се работи с три състава, как се правят програмите? „Да, сложно е. Мисля програми, които биха харесали и на публиката в съответния град, кои програми оркестрите са изпълнявали по-наскоро. Процесът е дълъг и има доста работа“.
В момента Стилиян Киров дели времето си между Чикаго, Калифорния и Ню Джърси. Той е музикален директор на Илинойската филхармония, на оркестъра на Бейкърсфийлд и на оркестър Symphony in C.
От къде идва името на този състав? „Ние свирим в Камдън (Camden) или Симфония в Камдън, от там идва „C“. По времето на Росен Миланов стана преименуването на оркестъра. Той беше там и е изградил състава на едно много високо ниво“.
Как е подготвил първия си сезон в Илинойс. „Програмата трябва да е разнообразна. Изпълнявали сме и произведения на Панчо Владигеров. Дори и в Сиатъл, където бях асистент“. Може би в следващ сезон ще планира концерт с изцяло българска програма.
От този сезон към оркестъра в Илинойс се назначава щатен композитор – за една година, като негово задължение ще бъде да напише три, четири пиеси. Избира се с конкурс. „Защото искаме да дадем възможност на млади американски композитори да се развиват с нас“.
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
В утрото преди гласът на музиканта и актьор Игор Дамянов да озвучи събитието "Emotion Wave" , той сподели своите мисли за пътя на музиката към душите ни. В ефира на "Нашият ден" Дамянов разказа за своето откритие на музикалния талант и за пътя, който го е довел до сцената. "Аз обичам да пея, но никога не съм учил професионално, освен в..
Отскоро в ръцете на специалистите и любознателните читатели е едно интересно издание, плод на дългогодишен труд – каталог на библиотеката на Осман..
Тази вечер, от 19 ч. в Артиум център Несебър , посетителите ще имат възможността да се пренесат в Париж. В морския град се готви концерт, вдъхновен от..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg