Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Царска годеница“ от Римски-Корсаков на сцената на Болшой театър

БНР Новини
Снимка: Болшой театър

Записът е от спектакъл, състоял се през 1970 г., а „Царска годеница“  - „най-виртуозната и съразмерна от всичките ми опери“, не се колебае и за миг в преценката си авторът. „Снежанка“, „Майска нощ“, „Садко“, „Кашчей“, „Предание за Китеж – невидимият град“,“Приказка за цар Салтан“,“Златното петле“…

Оперите на Римски-Корсаков, в които правилата се диктуват от предания, легенди, всевъзможни ритуали, свързани с природни явления. Но има и друг тип опери в творческото наследство на великия руски композитор –

„Псковитянка“, „Моцарт и Салиери“, „Вера Шелога“, „Пан  Воевода“. Свързани са  с определен исторически сюжет – основа за яростни сблъсъци, непримирими конфликти, неочаквани психологически обрати…Сред изброените заглавия палмата на първенството е отредена за „Царска годеница“.  Деветата поред опера на Римски-Корсаков разказва историята за трагичната съдба на Марфа Сабакина -  третата жена на руския цар Иван Грозни. Историческите документи конкретизират: „Отегчен от ролята на вдовец, Иван Грозни отдавна мечтаел да има до себе си благословена от Бога жена. Пътувал от град на град, а красотата на девойките буквално го заслепила. Избрал 24, сетне останали 12. Най-накрая височайшето благоволение осенило Марфа Сабакина – дъщеря на търговец от  Новгород“.  Това разказват историческите хроники от 16 век за царската годеница Марфа.

Всъщност  Римски-Корсаков проявил интерес към едноименната пиеса на известния поет и драматург Лев Мей още преди да напише първата си опера „Псковитянка“ (също по сюжет на Мей). „Царска годеница“ обаче е неимоверно по-динамична от своята предшественица.

Портрет на Николай Римски-Корсаков от Валентин Серов, 1898 г.

Римски-Корсаков без съмнение е наясно, че поредният опус  в оперната му палитра  е нов връх, нов ракурс в развитието на руския оперен театър. „Царска годеница“ е нещо ново за мен“, твърди авторът. „Учудвам се, че много от тъй наречените специалисти не го проумяват. Още не са видяли на сцената „Приказка за цар Салтан“, а вече го хвалят до небесата и противопоставят на „Царска годеница“. Сякаш са ме нарочили  да си кротувам в моята „къщичка“ – фантастичните, приказните сюжети ми се отдават, а драматичните – не, така ли? 

От моите опери най-много обичам „Снежанка“ и „Царска годеница“ – първата никого не обижда, а втората –няма да позволя да обиждат“, категоричен е Римски-Корсаков.

Всъщност премиерата в Москва на 22.10.1899 г. има успех.

Ето още нещо твърде важно за появата и особеностите на партитурата на „Царска годеница“  от първа ръка: „Царска годеница“ бе предшествана от кратки вокални пиеси - романси  (около 50)  и операта „Моцарт и Салиери“. Те в значителна степен повлияха  върху стила ми на писане. А оперният стил по правило трябва да е наситен с мелодичност“, припомня Римски-Корсаков.

Впрочем напевността, кантилената са в основата на вокалния стил на композитора. Видно е във всичките му 15 опери, а „Царска годеница“ се откроява  с особена красота  и изразителност на мелодичните линии, които разкриват потайните кътчета на душата.

В спектакъла на Болшой театър участват  сопраното Тамара Сорокина в ролята на Марфа, баритонът Алексей Иванов е Григорий Грязной, тенорът Андрей Соколов  -боляринът Иван Ликов, Любаша е Валентина Левко (мецосопрано), а Бомелий – Николай Захаров (тенор), хор и оркестър на Болшой театър.

На диригентския пулт – Емин Хачатурян.

Съдържание на операта "Царска годеница"

Слушайте в събота, 9 март от 20.00 ч. по програма "Христо Ботев".


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ирена Гъделева: Соня Йончева вдъхновява с всеки свой проект

Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..

обновено на 03.12.24 в 11:25

Епичен метъл маратон: "Файъруинд" и "Мастърплен" в "Джой Стейшън"

Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..

обновено на 02.12.24 в 14:04
Акустичната версия на Crime & The City Solution – Саймън Бони, Джошуа Мърфи и Бронуин Адамс.

Crime and Тhe City Solution за първи път в София

Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..

публикувано на 01.12.24 в 14:28

Белгия аплодира оперни шедьоври на Глук

Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..

публикувано на 01.12.24 в 07:55

"Калас и Онасис" – опера-мюзикъл за любов, ревност и предателство

На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..

публикувано на 30.11.24 в 08:50