Централните теми, които пиесата разглежда – миграцията, правата на жените, правото на свободен избор – поразяват с актуалността си. На сцената хорът, съставен от певци на Cantoria Hong Kong към Hong Kong Baptist University, по нищо не се различават от публиката, като изключим емоционалното им присъствие. Чрез богато нюансирана рецитация, преминаваща през едногласни и многогласни песенни епизоди, хорът обрисува събитие познато ни от всекидневните телевизионни репортажи – молбата за убежище и бягството от насилие.
2500 години по-късно, театърът на антична Гърция, продължава да е централен източник на сюжети за изпълнителските изкуства. Възроденият с Ренесанса интерес към античното ни наследство с помощта на развиващите се хуманитарни науки, спомагат за съграждането на това, което днес наричаме културна идентичност на съвременна Европа.
За разлика от други изкуства, знанията ни за музиката на антична Гърция започват да добиват по-сериозни научни очертания, едва през изминалите няколко десетилетия, благодарение на технологичния напредък в областта на археологията. Новите открития предоставят богат материал за работа на композиторите, реализиращи сценични творби.
В разговор за "Кантате Юбилате", авторът на музиката към пиесата „Молителките“ – Джон Браун, разказва за работата си над партитурата.
Джон Браун е автор на опери, музика за театър и сакрална музика. Има специално отношение към хоровата музика, като последният му проект включва работа над сборник с политически песни, засягащи актуалните теми за социална справедливост.
В работата си над продукцията на Actor Touring Company – „Молителките“, се консултира със специалисти по музикалното наследство на антична Гърция. Скорошни възстановки на древногръцки музикални инструменти му помагат да озвучи пиесата с авлос – древен духов музикален инструмент с две цеви, някога съпътствал сценични представления, ритуали и празненства. А естествената мелодична линия и метроритъм на текста, са в основата на вокализациите на хоровите и солови партии, по подобие на античните пиеси.
Част от екипа на „Молителките“ е и Барнаби Браун – изпълнител на шотландска гайда и авлос, композитор, изследовател на старинни музикални инструменти, базиран в Кеймбридж. С него разговаряме обстойно за новата наука – музикална археология. Той е участник в наскоро завършилият петгодишен Европейски проект по музикална археология, чиято цел е изследването на общите корени на европейското ни музикално наследство. В интердисциплинарния проект взимат участие музиколози, изпълнители на старинни музикални инструменти, археолози, филолози, като резултатите от изследователската им дейност са представени на по-широка публика в серия от концерти, уъркшопи и изложби.
В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва Националната музикална академия "проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От 7..
Поредицата "Концерти с история" ще отбележи Международния ден на музиката – 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент..
Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..
Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..
1 октомври Свири Германският симфоничен оркестър с диригент Андрис Пога. 3.00 часа – Лили Буланже (1893-1918), "В една тъжа вечер" (D'un soir triste). 3.12часа – Анри Дютийо (1916-2013), Концерт за виолончело "Tout un monde lointain" (Цял един далечен свят). Солист: Анастасия Кобекина (виолончело). 3.40 часа – Владимир Кобекин (р.1947), Gaillarda..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Ден след Международни яден на глухите хора ви срещаве със Силвия Маринова, жестов преводач с повече от 35 години опит. Тя не разглежда своята професия..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg