„Време и половина“ често разказва истории и още по-често търси смисъла в отговорите на съществени въпроси. Днес за пореден път предаването направи точно това – добави още малко време към вашето време, за да разбере отговора на един на пръв поглед лесен въпрос, а именно – какво означава да си продуцент? За да бъдем още по-точни и изчерпателни в търсенето на отговора, зададохме още по-конкретно въпроса – какво означава да си филмов продуцент?
Този въпрос е задаван безброй много пъти – от студенти, които са избрали тази професия, от екипа, който стои зад съответния филмов проект, от почти всеки зрител, който е проследил финалните надписи на даден филм, от всеки втори, който е чул, че наравно с името на някой се нарежда и тази длъжност, навярно и от част от вас, тези, с които споделяме едно „Време и половина“, даже и от самите продуценти понякога.
Дефинирането на професията се оказва трудна задача дори за българското законодателство. Понятието „продуцент“ се появява за пръв път в нашата правна рамка през 1993 г., като през 2000-та се появява и понятието „филмов продуцент“. Тези понятия обаче са представени много общо в законодателството. Липсата на дефиниции за видовете продуцентство създава предпоставки за несигурност в правния статут на продуцентите. Оттам и причината всеки да възприема продуцента единствено и само като „човека с парите“.
А той всъщност е много повече – финансист, мениджър, организатор, психолог, който се старае да балансира между егото и таланта на хората в екипа, човекът, който обединява и управлява всички творчески и нетворчески процеси, но и човекът, който носи най-голямата и тежка отговорност – тази за успеха, но и тази за провала на филма. Макар и да липсва ясна дефиниция на понятието „продуцент“, едно е сигурно – всички свързват професията с много пари и сериозен успех, колкото и субективно понятие да е това.
Зад този успех обаче се крие сериозен труд. И тъй като във „Време и половина“ търсим отговорите през човешките истории, днес ще говорим за това какво е да си продуцент като надникнем във филмовия свят на продуцентката от Естония Катрин Киса.
Катрин участва в тазгодишното 16-о издание на София Мийтингс – форумът за копродукции в рамките на София Филм Фест, в който се включиха над 150 продуценти, дистрибутори, представители на международни филмови пазари, както и селекционери на престижни кино фестивали.
Тя представи филма „Jesus’ Blood and Red Currants“, който беше част от програмата „Плюс минус един“. Киса е един основател на продуцентската компания Homeless Bob Production. Компания произвежда само авторски филми и постепенно започва да оставя следи в историята на естонското кино. Коя обаче е Катрин Киса и какво търси тя в киното? Отговорът на този въпрос чуйте в звуковия файл.
Преводът е на Емилия Клайн.
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..
След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във видинското село Ново село . Събитието е дело на младите ентусиасти от Сдружение "КиноГледка" , които преди година решиха да върнат магията на прожекциите на открито. За да сбъднат тази мечта,..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..
Тази година Сеймът (Сенатът) на Република Полша определи за патрони писателите Стефан Жеромски, Антоний Слонимски, Владислав Реймонт, Мария Павликовска-Ясножевска. Това решение е взето на 16 заседание на Сейма от 24 юли 2024 г. Инициативата се провежда, за да се почетат приносите им към полската литература и култура. Стефан Жеромски е изтъкнат..
Днес един от най-разпознаваемите гласове в историята на рока – Иън Гилън – навършва 80 години. Певецът на Deep Purple остава символ на енергия и вокален..
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и..
В рубриката "Разговорът" в ефира на БНР двама от лидерите на студентската окупация от 2013 г. – Ивайло Динев и Лазар Петков – споделиха какво..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg