30 минути след полунощ на 14 април в рубриката „Радиотеатър след полунощ“ звучи изненадваща пиеса – „Прибой в Сетубал“ от немския автор Гюнтер Айх.Гюнтер Айх (1907-1972) е германско-австрийски писател, част от т.нар. „Група 47“, известна с изповядваната естетика на „литературата на развалините“. В творчеството му откриваме мотиви за разпада на човешката личност в следвоенна Германия, за изгубването на смисъла и вдъхновението от живота. Вероятно поради това в пиесата си „Прибой в Сетубал“ от 1957 г. той се обръща към Португалия през Ренесанса, когато „моряците“ са извършили своите големи географски открития, а великият поет Луиш Ваш ди Камоинш е написал своята прочута епическа поема „Лузиада“, в която описва знаменитото пътуване на Вашку да Гама, открил пътя до Индия. Тъкмо Камоинш е главният отсъстващ герой в „Прибой в Сетубал“, където е заточена неговата любима Катерина. Според всички Луиш е отдавна мъртъв, според Катерина – не, нейният възлюбен е жив и тя е длъжна да го открие. Гюнтер Айх описва една разтърсваща любов, която никога не спира да владее сърцата на онези, които са я изживели. Да, любовта, когато е истинска, когато е възвишена, не се забравя, няма как да се забрави.
Една необходима забележка: в превода на пиесата Камоинш се изрича Камоенс, което е пропуск, но пък простим пропуск: в радиотеатъра тя е реализирана през далечната 1980 г., когато България все още беше заключена зад 4 стени от загниващия и разлагащ се забавен свят. А липсата на въздух води не само до грешки в езика, но и до грешки в мисленето. Не е учудващо: всички те са просто следствие на грешката в системата…
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
На днешния 21 февруари в Регионалната библиотека "Захарий Княжески" ще се състои среща-разговор с изтъкнатия археолог академик Васил Николов. Темата на..
Само икономически ли са мотивите за решенията на американския президент Доналд Тръмп, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев,..
Какво представляват окупираните украински територии и бригада "Азов" днес. Разказва от първо лице в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Горица..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg