„Преди години казах, че в истинското изкуство всеки опит да се следва поговорката: „И вълкът сит, и агнето цяло“, е обречен на неуспех. Истинското изкуство винаги е било върху обратния принцип: ”Или вълкът, или агнето”. Това пише Георги Марков в есето си „Конференцията на младите литературни творци“, прочетено по Дойче веле през далечната вече 1977 г. Да, но това, което пише Георги Марков остава валидно и до днес. И ироничното е, че и днес нещата отново се свеждат до принципа ”Или вълкът, или агнето”.
Повод да четем обаче този текст е четвъртият том с есета на Георги Марков, който излиза сега. В томчето под името „Колективният фалш“ са събрани есета, четени по радио „Дойче Веле“ и радио „Би Би Си“ в периода от 1971 до 1978 г.
„Те са разказ за човека, когато са преградени пътищата към спасението, но и за човека, поел риска да ги прехвърли, за да съхрани достойнството си“, пише Божидар Кунчев за тези текстове.
Защото както подсказва името „Колективният фалш“, Георги Марков тук е безпощаден към обществените, но и личните пороци – онова хитруване на дребно, илюзията, че страховете, компромисите и предателствата могат да останат скрити. Нищо не остава скрито, според Георги Марков.
Човек носи отговорност за действията си, независимо дали се оправдава със системата или не. Защото отделните хора правят системата. Или поне – същите тези хора обикновено поддържат системата. Защото в сборника с есета „Колективният фалш“ Георги Марков пише за писатели и артисти, за чиновници и партийни функционери, но всъщност пише не само за това как функционира онова общество, а за това как обикновеният човек прави компромиси. Или как не допуска компромиси. А това е актуална тема и днес.
Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в Сите ентернасионал дез ар в Париж (Cite international des arts) след спечелен конкурс на СБХ. Ето какво пише галеристката Вихра Пешева за работите на Гергана Минкова: "Освен че рисува,..
Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов. Музеят се намира родния град на Башо Ига, префектура Мие. Хиляди поети от цял свят взимат участие в най-стария световен хайку конкурс. Тази година се състоя 79-ото му издание. С председател на..
Българката и австриецът се срещат през 60-те години на Слънчев бряг и "между тях се ражда връзка, по-силна от време, език и пространство". Документалният филм "Снежа и Франц" на Светослав Драганов събира архива на Франц, сниман с камера Супер 8 мм и заедно с разказите на Снежа, на приятеля на Франц, много фотографии и писма разказва тази интересна история..
Яна Георгиева и Маргита Алексова са две от дамите в Time2Dare – първият изцяло женски екипаж, завършил регатата Aegean 600 – труден и технически ветроходен маратон, който се провежда по време на мелтемите в Егейско море. Емилия Зафираки е журналистка, която ще води тазгодишното двадесeто издание на "Дни на предизвикателствата". Светослав Драганов е..
Красота, великолепие, блясък, финес и разкош – всички тези определения са преписани като синоними на изяществото. А то преди всичко придружава изкуството. Изяществото обаче е потребно не само в изкуствата, а и в човешките дела. Хората също могат да бъдат изящни, и то не в изтънчеността си, във външните си хубости, а в метаморфозите на борбата си за..
В "Нашият ден" гостува издателят и преводач Або , за да представи новата книга с мемоари на Антъни Хопкинс "Справихме се, хлапе" , която..
Общественият ни вековен сън, същината на будителството и новите служители по почтеността коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Антоанета..
Как прокурори биват отстранявани, когато работят по конкретни журналистически разследвания, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg