В часа преди полунощ имаме удоволствието да навлезем в магичния свят на ударните. Два камъка, дърво върху дърво, удар с длан по опъната кожа, звън по чаша или още по-култивирано: всякакви барабани, тимпани, камбани, триъгълник, вибрафон или маримба – с какво ли не, е възможно да се сътвори цяла вселена от пулсиращи звуци!
Ритъмът е вероятното изначалие на музиката. Опитваме се да разкрием потайностите на нейната организация във времето и в пространството между барок и рок в богатия арсенал на перкусионния инструментариум.
Интересно, големите барокови майстори: Вивалди, Корели, Скарлати, Купрен, Бах, Хендел… сякаш се опияняват повече от звука на струнните; в техните авторски танци – менует, гавот, канари, буре, жига и пр., на пръсти се брои участието на бляскавите, ефектни перкусии. Използването им е наистина само за блясък в оркестровия звук и до един изброените композитори, както и повечето техни колеги отстъпват пред изобретателността на великия флорентинец, превърнал се в бароковата емблема на Франция по времето на Луи XIV – Жан Батист Люли.
Колкото до наши дни – обичайният барабанен комплект в комбинация с конги, тумбо, бонгоси, маракаси, клавеси, тимбалес, кравешки звънец, гуиро (гребен), кабаса, куика, дайре, пандейро, израелски и марокански барабани, празни бирени бутилки, реферска или полицейска свирка, кречетало, ефект от изстрел, „гръм“, грамофонният „скрачинг“ или изящните „уиндбелс“, тръбни камбанки представляват само начало в изобилието в света на ударните пособия и ни въвеждат в неизбродната аналогова безкрайност, към която трайно се е настанила и виртуалната. Добре дошли в стария и най-нов перкусионен свят.
Вторник, 18 и 25 юни, от 23.00 часа
Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Венсан Гайо от Франция: В България се чувствам свободен! От Варшава до София: Историята на преводача, който владее и езика на музиката Едина Жолчак-Димитрова от Унгария: Чувствам се прекрасно в България! Животът на една френска бизнесдама в България Стивън Монтгомъри: Англичанинът, който обикна България Полският рапър Куба..
Готови ли сте за първия етиопски концерт в най-новата история на България? Ukandanz (или uKanDanZ , както често се изписва името им), една от най-важните етио-джаз групи в света днес (с елементи на откровен пънк, прогресив рок и фрий джаз), пристига в София на 4 април, първия петък на месеца, по покана на концертната поредица "Аларма..
На международния ден на ромите "Кварто" музикантите ще изненадат публиката с изключителна програма със символно значение. Цигански музикални шедьоври, сред които: "Астурия" от Исак Албенис, "Кармен-фантазия" от Жорж Бизе-Пабло Сарасате, "Цигански напеви" от Пабло Сарасате, "Унгарски танци" от Йоханес Брамс, "Румънски танци" от Бела Барток,..
Каква е разликата между протестите в Турция и в Сърбия – коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Стоян Георгиев , журналист от БТВ. "Тъкмо..
Целебната сила на вълшебната приказка не е мит, осъзнали са го психотерапевтите от Фройд насам, особено Юнг, който насочва вниманието към архетипите в..
В столичната галерия DOZA се открива изложбата "Дизайн срещу съвременно изкуство". Авторите на проекта са познатите на публиката визуални артисти,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg