В „Студио музика“ ви въвеждаме с една ключова реплика от „Малкият принц“ на Екзюпери – „Възрастните са наистина много чудновати!“
Тя може да се отнесе към автора на едноименната опера Румен Бальозов, с която той се дипломира като композитор в Българската държавна консерватория. Няколко сцени от нея публично се представят в зала „България“ през 1976 г. на петия преглед „Младото композиторско творчество“ и успехът му дава крила.
Освен музикален, Румен Бальозов притежава таланта на вечно търсещите и експериментиращи в играта „изкуство“. Живееше с предизвикателствата, които поднасят едни или други артефакти, не само като ги опознава, но и като се „намесва“ (той слага заглавие „Намеси“ на свои творби) и дръзко се заиграва, показвайки своето въображение, своето присъствие в това неспирно многообразие на стилове, почерци, модели. Той не търсеше упорито свой стил, беше достатъчно умен и знаеше, че за това е нужна различна дарба. Но пък имаше своите вдъхновени находки, очароващи нестандартни хрумвания, в които можеше да смесва изкуства, жанрове, нагласи, реплики, не толкова да предизвиква, колкото да забавлява по независим, интелигентен начин. Затова и повечето от произведения му изискват и повече интелигентни усилия от самите изпълнители, както и от публиката, макар в повечето случаи да афишира намеренията си още в заглавието като Контрария (по Кейдж) или Moz-art a la Schnitke. Една от идеите ни за предаване за която неведнъж се уговаряхме с Румен и „трупахме материал“ в съзнанието си, беше за представяне на творби, които имат в заглавието си „а ла“ и са нещо като реплика на един композитор към стила на друг, вид артистично поклоничество. Никой друг не би изнамерил така старателно такива творби и не би представил така страстно такава поредица, която уви, остана нереализирана.
Румен Бальозов се намираше в младите си композиторски години в едно много силно обкръжение от талантливи свои връстници и малко по-големи музиканти – Емил Табаков, Юлия Ценова, Стефан Драгостинов, Владимир Панчев, Александър Кандов, Пламен Джуров, Божидар Спасов. Но той, както и останалите, успяваше да запази своята индивидуалност, следваше даже много упорито своята природа и може би единствен реши да отстоява себе си без никакви компромиси, каквото и да му струва това. Беше смело и дръзко от негова страна, но и сигурно наивно, особено след политическите и икономически промени след 10 ноември 89-та, които преобърнаха ценности, модели, обществени нагласи в областта на културата. Беше си избрал да бъде редови оркестрант в групата на виолончелите, да свири коректно музиката на другите композитори и същевременно да има време сам да композира.
В началото на годината, малко преди своята 70-годишнина, Румен напусна този свят, чийто правила той до края не възприе, и дълбоко скри огорчението си, че заобикалящия го свят също не възприе неговия безхитростен, възторжен, своенравен по детски порив сам да създава и да се радва на това, което създават другите в изкуството. Последното се среща много рядко в света на възрастните. Но те наистина са много чудновати.
вторник, 17 септември от 19.20 часа
Красотата и поезията на мрака – малко весели, повече тъжни, но все крайно експресивни, ще владеят пловдивския античен театър в три поредни дни 20, 21, и 22 септември, когато предстоят три ексклузивни концерта за целите Балкани. Великолепни гости и чудесно подбрани български формации, които да подгреят публиката за тях. "Моно Инк." –..
16 септември Свири Симфоничният оркестър на Словенското радио и телевизия с диригент Илич Ривас. 3.00 часа – Арнолд Шьонберг (1874-1951), Просветлена нощ, оп. 4. 3.30 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Концерт за пиано № 1 в ре минор, оп. 15. Солист: Мета Файдига (пиано). 4.17 часа – Анатолий Лядов (1855-1914), Прелюд в си минор, оп. 11 № 1. Изпълнява..
Тази събота (14 септември от 20 часа) ще си спомним за един от най-големите български певци, получил признание по най-престижните оперни сцени. Това е басът Николай Гяуров , чиито 95-години от рождението се навършиха на 13 септември. Като цялостен оперен запис избрахме да прозвучи Вердиевия шедьовър "Дон Карлос", създаден по едноименната..
Създателят на легендарния рокендрол лейбъл Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария) и one man band № 1 в света пристига у нас на 17 септември , вторник, точно десетилетие без един месец след първата си визита в София – отново по покана на серията "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев". Какво да очакваме? Примитивен рокендрол и..
За първа година фестивалът продължава през есенния сезон, като е подготвил разнообразна и наситена концертна програма. Очакват се да пристигнат международни гости, именити музиканти и изгряващи таланти, които ще представят палитра от камерни концерти. "Започнахме с летящ старт през месец май и със същата скорост и енергия продължаваме и през месец..
В училище "Космос" всяка нова учебна година носи надежда за цялата местна общност. Откриването на това учебно заведение, преди години, връща живота..
На 28 септември, в Античния театър на Пловдив, публиката ще има възможността да се потопи в едно уникално музикално преживяване, водено от виртуозния..
Възпитанието на децата е като отглеждането на градина. То се нуждае от търпение, постоянство и любов. В първия учебен ден в импровизираното изнесено..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg