Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Медии – дарители – корпорации

Споменаването на марка е наказуемо само ако е свързано с призив за потребление

| обновено на 22.11.19 в 11:34
4
Снимка: www.bia-bg.com

"Да извадим успеха от анонимност" – това е името на дискусия, организирана от Германо-българската индустриално-търговска камара, Асоциацията на индустриалния капитал и Българската стопанска камара. Дискусионният форум третира липсата на съвременен разказ за успехите на българските технологии, наука и бизнес и се проведе на 18 ноември 2019 г.  Той е част от кампанията "Да успеем в България!", чиято цел е популяризирането на успехите на българските предприятия и предприемачи. Днес, 21 ноември, президентът награждава корпоративни дарители. 

Васил Велев – председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, обясни в "Нашият ден"

Какво би искал бизнесът от медиите

"След социологическото проучване на "Тренд" разбрахме, че 74% от запитаните смятат, че в електронните медии преобладават негативните новини, 63% искат да научават за успехите на българските предприемачи, 5:3 смятат, че българската икономика се развива в негативна посока, което очевидно не е така, гледайки статистиката и наоколо. Имаме траен и стабилен ръст на икономиката. 

Има една дезинформация на обществото по няколко линии

"През ден имаме откриване на нови мощности, заводи, цехове, но имената им не научаваме от медиите. И това не се санкционира от СЕМ, а има по-скоро укриване на информация. Волно или неволно действа автоцензура и това масово не се знае. Тази автоцензура пречи хората да бъдат информирани. По няколко линии е укрит успехът. Не се назовават имената на компаниите при репортажи, категоричен беше Васил Велев от АИКБ.

Розита Еленова, член на СЕМ:

Дали става дума за автоцензура или за някакви регулаторни изисквания

"В своята работа винаги се опитвам да спомагам за колаборацията между медия и бизнес, фирма, бранд.

Кога можем и кога законът забранява споменаването на фирми или марки

"Когато нещо е в полза на обществото, тогава това име трябва да бъде споменавано. Разбира се, в частта реклама законът защитава потребителя. Преди 7 години СЕМ конкретно формулира в методически указания, които дават малко повече яснота. 

Споменаването на марка е наказуемо само ако е свързано с призив за потребление

"Само ако има призив за купуване и призив, в който да се хвалят качествата на това място. Защо медиите не промениха своето поведение, аз нямам отговор. Може би медиите са в дълг за това, че не съобщават добрите практики. СЕМ в своята практика няма наложена глоба на която и да е медия за съобщаване на име, фирма, марка, ако това е свързано с положителна практика", подчерта Еленова.

"Освободете се от личната си автоцензура, нека да има повече положителни новини. Нека бизнесът, когато прави добро за обществото, обществото също да го подкрепя", апелира Еленова.

Емил Кошлуков, генерален директор на БНТ:

Къде и как се определя границата между скритото търговско съобщение и правото на пълна информация 

"Законът може и да не пречи съвсем, но тълкуването му е двусмислено и телевизиите гледат да са от сигурната страна на разделителната линия. Съобщаването за целта на продукцията, очевидно, не е реклама. Но по сегашната практика законът дава възможност за "висяща брадва". И ние искаме промени в закона." 

Васил Велев отправи предложение към Емил Кошлуков: "Следващият път, когато премиерът открива нов завод, нека назоват името на завода, ако ви глобят, АИКБ поема глобата."

На това Кошлуков отговори: "Ние в БНТ много искаме да отразяваме конкретно ролеви модели и постижения. Хубаво е това да бъде променено в закона. Има мегдан за ремонт на закона, за да е недвусмислена трактовката на този проблем

За да спрем да премълчаваме корпоративното дарителство, трябва поправка в Закона за радиото и телевизията

"Такъв текст би развързал ръцете на журналистите. Нека улесним работата на журналистите, а не да ги призоваваме към доблест. Задачата на БНТ е една-единствена – да насърчава запазването на българската идентичност, българската култура и на българската икономика", категоричен беше Кошлуков.

Красимира Величкова от Българския дарителски форум:

Добрите практики на дарителите – независимо дали са на компании, фондации или хора – не бива да остават анонимни, нито безименни

"Предложението на Българския дарителски форум е да има промяна в закона, така че медиите да се чувстват по-спокойни. Законодателното предложение е изготвено и представено в комисията по култура и медии към НС. Не само регулацията и законодателството пречат. Явно е въпрос на знание и на това да не се продължава по инерция. Много е важно аудиторията да бъде качествено информирана."

Обществените медии следва да имат още по-голяма отговорност към обществото, подчерта Величкова и допълни, че напоследък вече имената на победителите се отразяват.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Наталия Недялкова и Мартин Христов

Диви зеленчуци

Наталия Недялкова и Мартин Христов от софийския квартал Филиповци са съвсем млади, не само в градинарството. Желанието им за работа и за знание е искреното и истинско желание на младостта и това е достатъчно повече от достатъчно условие за изграждането на малката им зеленчукова ферма в близост до гр. Годеч. Стремежът им за чиста храна е..

публикувано на 15.07.24 в 16:45

Master The Failure, или провалът като стъпало към успеха

Провалът като стъпало към успеха разглежда и третото издание на Master The Failure, което предстои на 16 юли . За грешките, уроците и самоусъвършенстването – разговор в "Нашият ден" с Анна Грозданова , организатор на събитието. Грозданова завършва специалност "Хотелиерство и туризъм" в Кипър, след което разработва успешни заведения в София и..

публикувано на 15.07.24 в 10:50

Мальовица посреща първото издание на Националния туристически фестивал

От 19 до 21 юли ще се състои първото издание на Националния туристически фестивал в курортния комплекс "Мальовица", на Меча поляна. В трите фестивални дни в подножието на връх Мальовица ще се съберат туристически дружества от цялата страна, почитатели на активния начин на живот и носители на златни значки от националното движение "Опознай..

публикувано на 15.07.24 в 09:34

Как да се храним в жегите?

В първия ден от народните горещници в "Нашият ден" слушаме съветите на диетолога проф. Теодора Ханджиева-Дърленска за това как да се храним и какво да пием в жегите. Горещото време е голямо предизвикателство за човешкия организъм, а най-уязвими са възрастните хора и малките деца, пояснява проф. Ханджиева-Дърленска. Съветът на..

публикувано на 15.07.24 в 09:10

Велизар Шаламанов: Какво означава да зачеркнеш един народ

Какво се крие зад прецизното нападение на болницата "Охматдит" в Киев? Какво лежи под останките ѝ? Какво представлява пактът "Украински договор" в помощ на Киев, който бе обявен в рамките на срещата на върха на НАТО във Вашингтон. Как пакетът от инициативи, както и ангажиментът за помощ към Украйна, докато надделее срещу агресията на Русия , ще..

публикувано на 15.07.24 в 08:50