Броени дни преди Коледа обичаният от всички български композитор Георги Арнаудов гостува в студиото на „Предаване без име“, за да поднесе своя подарък на слушателите: готовия студиен запис на „Влахерна. Покров Богородичен“ за симфоничен оркестър. Произведението вече е познато на българската публика – то бе изпълнено за първи път на 12 януари 2012 година от Софийската филхармония под диригентството на Мартин Пантелеев.
„Написах тази творба след едно мое посещение в Истанбул в края на 2011 година, като рефлексия и отглас от досега ми с иконата на Влахернската Света Богородица – споделя авторът. – Приемана за първата Одигитрия, според някои тази икона е зографисана от ръката на самия евангелист Лука. Според други традиции се приема, че тя е изработена през VII век. Божията майка е изобразена чрез рядък вид живописна техника – енкаустика. Според светите традиции пигментите и восъкът в тази икона са размесени с прахта на загинали християнски мъченици.
По свидетелствата на Св. Андрей Юродиви, на 1 октомври 910 г. между събралите се и вече отчаяни от сарацинската обсада вярващи от небесата се спуснала Светата Дева. Обградена от Ангели и Светци. Коленичила всред църквата, плачейки, тя се молила часове наред за спасението на целия свят, а после разстлала над всички величавия Си и страшен Покров. Съзерцание и потапяне в светлината на пространство, което мигновено поражда напеви, поражда мощни пластове от багри и звуци, сливащи се с пролетите сълзи. До днес те могат да бъдат дочути в капките на свещения извор в южната страна на храма. Сълзи, които като че ли продължават да се молят за нашето спасение.“
Седем години след премиерата на „Влахерна. Покров Богородичен“ Георги Арнаудов е поканен от диригента Марк Кадин да направи студиен запис на творбата със Симфоничния оркестър на Българското национално радио. Записът вече е факт и прозвуча за първи път на 14 декември в „Предаване без име“. Продуцент е Людмила Герова, звукорежисьор на записа – Емилян Петков, монтаж – Кристиан Гайдаров. Ето как оценява авторът съвместната работа със състава и неговия ръководител:
„Аз мога само да кажа, че ми е трудно да изразя възхищението си от работата на оркестъра по тази невероятно трудна като смисъл и музикална тъкан творба, както и от невероятното майсторство на Маестро Марк Кадин, който беше вникнал във всеки един детайл и скрит смисъл на партитурата. Мога да сравня тази творба с една гигантска византийска мозайка, в която са вплетени различни орнаменти, детайли и образи, които се преплитат в една гигантска, на места 42-гласна Монодия. Последното изречение вероятно стряска, но колкото и парадоксално и абсурдно да звучи това, самото изобразяване на онази епоха и това невероятно събитие на проявление на Божията Майка изискваше един такъв подход. И отново ще подчертая – Кадин изведе всичко това по един невероятно дълбок и проникновен начин.“
В звуковия файл можете да чуете цялостния запис на „Влахерна. Покров Богородичен“, интересни факти около творческия процес на нейното създаване, както и новини около най-новия проект, върху който работи в момента Георги Арнаудов: камерната опера „Записки на Жената Призрак“, написана специално за известната канадска оперна и камерна певица Хедър Пози.
Монодрамата, която е по текстове на талантливата българска поетеса и писател Яна Букова, вече има насрочени премиерни дати във Ванкувър, Канада, и ще бъде представена във Ванкувърския Orpheum Annex Theatre от Хедър Пози. А само няколко дни след срещата ни с композитора стихосбирката на Яна Букова „Записки на Жената Призрак“, послужила за либрето на неговата творба, получи Националната награда за поезия „Иван Николов“.
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в света – китарата. Сюжетът преплита български фолклор, балкански елементи, музика от целия свят, а главната роля е в ръцете на акустичното трио на китаристът Ангел Демирев, в което участват Петър..
В средата на 60-те години пред знаменития френски маестро се отварят широко вратите на най-реномираните театри на Стария континент и отвъд океана. През 1961 се срещат с Мария Калас. Prima donna assoluta e на върха в кариерата си, а Претр се превръща в един от любимите ѝ диригенти. Три години по-късно с посредничеството на EMI изкачват шеметна..
Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
Кой има интерес от грубото и агресивно поведение на политици срещу журналисти, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Евгений Кънев ,..
На 6 ноември публиката в Студио 1 на Радиото в София ще се наслади на музикална приказка за различните лица на един от най-чувствените инструменти в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg