В музиката на късния романтизъм австрийският композитор и органист Антон Брукнер (1824-1896) e един от големите симфоници. Той започва да пише своите симфонии към 40-годишната си възраст (по номерация са девет и още две – „ученическа” и „нулева”). Едва на 60 години преживява триумфалния успех на Седмата симфония, който преобръща негативното отношение към творбите му и на критиците, и на публиката.
През лятото на тази паметна 1884 г. нахвърля скиците за следващата Осма симфония в до минор, а на 10 август 1887 г. завършва партитурата. Както с всичките си симфонични опуси, я преработва продължително. След пет години е премиерата във Виена с тази втора редакция – на 18 декември 1892 г. от Виенската филхармония под диригентството на Ханс Рихтер. Успехът е невероятен, след всяка част публиката възторжено ръкопляска.
Героичната драма, романтичната колизия между индивид и социум, театралността не са сферите на Брукнеровата музика. Той нарича Осмата симфония „Мистерия”. Мощната динамика на действието на тласъци възходи и спадове се сменя със застиващо съзерцание. Светът на човека – сплав от страсти, мечти и страдания – е обгърнат от Всеприсъстващата Отвъдност, от изпълващата ведрина на Духа Животворящ.
За музиката на Майстора големият диригент Серджу Челибидаке, един от най-вдъхновените ѝ интерпретатори, казва: „За него времето не е същото, както за другите композитори. За обикновения човек времето е онова, което отбелязва началото. За Брукнер – онова, което идва след края. Неговите апотеози във финала са мисли за друг свят, за спасение, за ново кръщение”.
Много рядко на българската концертна сцена звучат симфониите на Антон Брукнер. Изпълнението на Осмата със Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков бе събитие, което дълго ще се помни. Така, както мнозина помнят изпълнението на всички симфонични творби от Брукнер в мащабния интегрален цикъл „Симфониите на Брукнер и Малер”. Прозвучали за първи път в България в концертите на Софийската филхармония под диригентството на Емил Табаков в края на 80-те години на ХХ век.
Специален гост в студиото на „Метроном” е маестро Табаков, който ще сподели своите тълкувания за колосалната Осма симфония от Брукнер.
Слушайте „Метроном” на 19 декември, четвъртък от 19.20 ч. по програма "Христо Ботев".
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg