Тази театрална година отстъпваше на предходните 3-4. Така оцени 2019 година за театъра проф. д-р изк. Николай Йорданов от Института за изследване на изкуствата при Българската академия на науките и преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“: "През 2019 г. за мен като спектакъл е трудно да видя отделно заглавие, което да е толкова доминиращо, толкова ярко, че да си кажа: "Ето това е нещо, което е постижение спрямо театралния пейзаж у нас или спрямо развитието на самия творец". Бих отличил, все пак, "Празникът" от Томас Винтерберг на Явор Гърдев в МГТ "Зад канала". Мисля, че това е един много стилен спектакъл.
Ако търсим събития, за мен събитията бяха по-скоро отбелязването на някакви годишнини. Да речем 90 години от раждането на Йордан Радичков – безспорен авторитет в българската драматургия, 30 години Театрална работилница "Сфумато". Ето тези две събития ни накараха да си дадем сметка за един траен принос в българската театрална култура."
Констатацията "Залите са пълни" сама по себе си е положителна. Но по-важният въпрос е на какво отиват хората и на какво се радват.
"Аз си спомням, че когато преди десетина години се обсъждаше този модел на финансиране на държавните театри, се говореше, че ще се въведе критерият "зрителски интерес", но отделно ще се въведат и други критерии, които досега не са въведени.
И ми се струва, че търсенето на бързия успех, а театрите са принудени да го правят в тази ситуация, ги обрича, ако не винаги на семпли постановки, то на средно добри постановки.
А по мое мнение средно доброто е добро само за статистиката. Когато говорим за постижения и за събития, не това определя художествения език и новите тенденции. Липсва рискът, липсва търсенето на неочаквани заглавия, на неочаквания решения на сцената. Иначе, да, има добри артисти, добри сценографи, отделни интересни решения... Но като цяло, когато наблюдавам европейски спектакли, това предизвиква у мен силен дисонанс, щом се върна от международен форум, да речем. Затова и преценката ми за нашите театри е по-скоро умерена." – смята проф. Йорданов.
През цялата година „Артефир“ се стреми непрекъснато да ви информира за премиерните спектакли и другите събития в театралния живот в София и в страната, както и да ви срещне отблизо с техните създатели. И тъй като краят на годината е времето за равносметки, сега ви предлагаме едно кратко обобщение на театралната 2019-а през професионалния поглед на театроведа. Проф. Йорданов е и директор на фондация „Виафест“, която организира Международния театрален фестивал „Варненско лято“, и куратор и програматор на платформата „Световен театър в София“.
Плевенският театър "Иван Радоев" гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Есенна соната" от Ингмар Бергман. Постановката по прочутата пиеса на големия шведски режисьор и драматург е дело на режисьорката Детелина Станева, която е сред най-младите творци в българския театър. Текстът на Ингмар Бергман е в превод наВаса Ганчева...
Срещаме ви с едно от най-смелите пространства за съвременно изкуство в София – галерия "Пунта". Открита през 2022 г. на улица "Дунав", галерията е основана от куратора Бояна Джикова и художниците Аарон Рот и Викенти Комитски. Тя е посветена на пост-интернет естетиката и на така наречения "траш арт" – художествена практика, която експериментира с..
90-годишнината на петима от големите артисти на Сатирата – Васил Попов, Петър Пейков, Димитър Манчев, Вели Чаушев и Хиндо Касимов – ще бъде отбелязана в спектакъл под режисурата на Николай Младенов, със съдействието на БНР и БНТ. Участват актьорите Йорданка Стефанова, Александър Григоров, Ивайло Калоянчев, Мартин Желанков, Михаил Сървански, Николай..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на книгата е послание за бъдещите поколения, към които е адресирано най-доброто от българската поезия. Сред авторите, редом с известни поети като Бойко Ламбовски, Иван Ланджев, Маргарита Петкова, Палми..
Петя Кокудева е детска писателка и пътешественик. Завършила е журналистика и има магистратура по творческо писане. Автор е на 8 книги за деца и е носител на знакови национални награди за литература. "Колето на Кинан" е последната ѝ книга, и тя е различна. Различна откъм подход и идея – картинен сборник с истории на деца бежанци. Съвместно с..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg