Какво е състоянието на българското кино и на кинокритиката в една бързопроменяща се среда, в която експертността ерозира и всеки може да бъде автор или съдник – по темата разговарят кинокритиците проф. Александър Грозев, Благой Иванов и включване от Киноцентър "Бояна", на Александра Цветкова.
Поводът е, че на 13 януари отбелязваме Деня на българското кино. На тази дата през 1915 г. се е състояла първата прожекция на първия български игрален филм "Българан е галант" на Васил Гендов.
Какво се случи в българското кино през изминалата година?
За Александър Грозев 2019 е "годината, в която не беше решен ключов момент за развитието – поправките в Закона за киноиндустрията. Липсата на ясен отговор как ще става финансирането на българското кино. Въпрос, който впрочем виси от 90-те години насам."
Друг голям проблем, според Грозев, е отношението "Аз българско кино не гледам".
В обзора си на добрите заглавия за 2019-а проф. Грозев открои "Бащата" и "Сестра".
Благой Иванов обаче смята, че независимо от трудностите да се прави кино у нас, за отношението "Аз български филми не гледам" е виновно и самото кино.
Част от заглавията, получаващи финансиране, са негледаеми и всъщност не са правени за гледане от публика.
Иванов се противопоставя на делението на негледаеми артфилми и такива, правени за публика, и смята, че при наличие на талант – един авторски независим филм би могъл да грабне вниманието на зрителите. За него успешен филм, правен с мисъл за хората, които ще платят билет за кино, е "Доза щастие".
Благой Иванов увеличава провокативния залог, задавайки въпроса: А какво ще стане, ако изведнъж финансирането спре?
Чуйте този разговор, който бяга както от тържествено-патетичния тон, възприеман по годишнини, така и от жаловития песимизъм, който също често чуваме, когато се говори за българско кино.
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T очно на 29 ноември в Общински културен институт "Красно село" от 19 часа Виктор Топалов, създател на "Бохемска София", ще пропътува през историята, спомнените и легендите за поета, за да се озове..
Една одисея, която не е на Омир, не е на Джойс и говори от името на българките в чужбина. Елица Георгиева пристига от Франция, за представянето на най-новия си роман "Одисея на момичетата от Източна Европа" във Френския институт. Това е вторият роман, който Георгиева пише на френски, след дебютния "Космонавтите само минават" ...
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg