В класическия блок „Неделен следобед“ на програма „Христо Ботев“ на 12 януари започнаха две нови рубрики, посветени на голямата музикална тема на годината – Лудвиг ван Бетовен и 250-годишнината от рождението му, която светът ще чества през цялата 2020 г. На първо място, в неделите с нашия екип ще слушате музика на Бетовен с един от най-големите съвременни музиканти. Всъщност, днес май няма по-тясно свързан с Бетовен жив пианист от Алфред Брендел, който утвърди статуса си на легенда с реализирането на запис на всички Бетовенови клавирни творби. Нещо повече:
Брендел е записал всички сонати три пъти, а всички концерти – четири пъти. Което означава вечно търсещ ум; артист, който отказва да лежи спокойно върху стари, макар и заслужени лаври. Не възнамерявам всяка неделя да разисквам или разследвам темата „Бетовен на Брендел“ – би било твърде елементарно, опростенческо, нагло, дори снобско... Музиката е велика, интерпретаторът също. Оставам с убеждението, че всяко изпълнение на Брендел дава шанс на слушащия да изживее среща с изключителен артист, изследващ наследството на друг, колосален артист… може би най-величествения колос в историята.
В рубриката „Брендел свири Бетовен“ на 12 януари прозвуча Соната за пиано № 14 в до диез минор, опус 27 № 2 „Лунна“.
На 19 януари очаквайте третата от Шест багатели опус 126 и Соната № 20 в Сол мажор, опус 49 № 2.
Един от най-важните проекти на Европейския съюз за радио и телевизия през 2020 г. е серията „Бетовенова колекция“. На 12 януари по програма „Христо Ботев“ тя започна с нов документален запис на Четвъртия Бетовенов клавирен концерт в интерпретация на младия немски пианист Мартин Хелмхен. Запомнете името!
В момента Хелмхен е на 37 години. Роден е в Берлин, учил е в консерваторията „Ханс Айслер“ и във Висшето училище за музика и театър в Хановер, където негов ментор е прочутият Арие Варди – педагог със световна слава, известен с това, че почти всеки негов ученик, който се явява на престижен световен конкурс, задължително печели първото място. Мартин Хелмхен не е изключение.
Едва 19-годишен той разгромява конкуренцията на конкурса „Клара Хаскил“ в Швейцария, където сред съперниците му е виртуозът Инон Барнатан например. Следват още състезания и награди, една от които – отново от Швейцария, е присъдена на Хелмхен след триумфалния му дебют с Виенската филхармония, под палката на Валерий Гергиев на Фестивала в Люцерн. Хелмхен е едва на 24, а същата година вече е лауреат и на ECHO KLASSIK за диск, осъществен заедно с немско-японския виолончелист Данджуло Ишизака за Sony Classical.
Сред другите камерни партньори на Мартин Хелмхен са Гидон Кремер и Табеа Цимерман, Сабине Майер и Кристиан Тецлаф, Юлия Фишер и Ларс Фогт. Дискографията му вече е впечатляваща – Хелмхен работи с холандската фирма PENTATONE. Първият му самостоятелен компактдиск с оркестър излиза през 2007-а и включва концерти на Моцарт, а в първия солов камерен албум от 2008-а звучат творби на Шуберт.
Сред диригентите, с които е записвал, са Филип Херевеге и Марек Яновски. Официалният му сайт прелива от възторжени рецензии. Всъщност аз се опитах да открия и не толкова възторжени в необятното пространство на интернет, но не успях. А изпълнението му на Четвъртия концерт за пиано и оркестър на Лудвиг ван Бетовен ми хареса толкова много, че реших непременно да го предложа цялостно на слушателите.
Партньори на Мартин Хелмхен са Филхармонията на Северогерманското радио в Хановер и английският диригент Андрю Манзи. Този запис от 8 ноември миналата година в Хановер се оказа най-убедителното доказателство за цитата от „Ню Йорк Таймс“, публикуван на първата страница на сайта му: „Мистър Хелмхен притежава благородно присъствие и благороден звук, оформяйки мелодични линии – елегантни и чисти като древногръцки храм“.
На 19 януари в рубриката „Бетовенова колекция“ на Еврорадио очаквайте фрагмент от Концерта за цигулка и оркестър в Ре мажор с изтъкнатия гръцки цигулар и диригент Леонидас Кавакос и Чешката филхармония от Дворжаковата зала в Прага, от 20 декември 2019 г.
Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само негова. Тамино от "Вълшебната флейта" бе една от тези роли. Казват, че има нещо ангелско в гласа на Петер Шрайер: затрогваща лирика, топлина, съвършен кристален оттенък… Какво да говорим за фантастично..
На 22 и 23 август Хисаря за първи път става домакин на джаз фестивал . Общината е поканила българския пианист, композитор и джазмен Мартин Денев да организира събитието, а той ще срещне публиката с едни от най-ярките имена на българската сцена – утвърдени артисти и млади таланти. Входът е свободен. Общината си поставя за цел да..
На 23-ти и 24-ти август ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика “Мишовите звукови пейзажи“ в село Антон. Името му е посветено на покойния композитор и пианист Михаил Големинов, който пръв съзира потенциала на селото да се превърне в гостоприемно концертно пространство в непосредствена близост до природата. “Ориндж фактори”..
Мая Нешкова ще представи новите си песни от албума "Сърцето на любовта" пред публиката в Пловдив. Летният театър е сцената, на която тя и нейният съпруг Кирил Икономов, с когото работят в тандем, ще се срещнат с почитателите си. За новините на програма "Христо Ботев" Мая Нешкова каза, че я чакат още готови песни за запис и е вероятно скоро да има..
Десетото издание на колоквиума ще събере учени от няколко европейски държави, които ще запознаят колегите си с темите, по които работят. Научният форум..
Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само..
Един цар решил да иска отчет и да изчисти сметките си със своите подчинени за отминалата година. Казано на съвременен език - да провери бюджета и да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg