"Културата би следвало да е водещ приоритет, поне така е обявено от правителството и самите общини, но това не личи от финансирането ѝ" – коментира в "Нашият ден" Диана Андреева, директор на "Обсерватория за икономика на културата".
Какви са критериите, по които едно културно събитие получава финансиране? Дали устойчивостта и значението на даден проект са водещи, или определянето на културния календар на общините зависи от конюнктурни причини?
"Общинските съветници в голяма степен са част от общината и в много по-малка степен диспутът се води извън общината и решенията идват от нея. Липсва методология, липсват приоритети, липсва стратегия. Важно е да има национална стратегия, но много по-важно е да има общински стратегии. Когато липсват, е трудно да разберем защо едно събитие получава финансиране, а друго – не", каза Андреева.
Друг проблем, който бе набелязан, е, че, от една страна, има децентрализация на културните дейности, но няма финансова децентрализация на общините и те получават финансиране от държавния бюджет.
От "Обсерватория по икономика на културата" са в процес на създаване на единна методология, през която да се наблюдава общинското финансиране на културата.
Андреева наблегна на необходимостта от ясна методология, която да следи как всеки един публичен лев ще бъде похарчен и разходван и най-важното какъв ще бъде ефектът от това.
Художникът Костадин Жиков представя своята самостоятелна изложба "Кехлибарени сънища". В експозицията са показани 20 картини, включващи пейзажи и актова живопис. Заглавието обединява две различни тематики и отразява навлизането на автора в топлата, кехлибарена цветова гама през последните години. За втори път Жиков показва голото тяло като..
Къде отиват спомените и преживяванията ни, когато потънат в подсъзнанието, и какви следи оставят те върху нас? Ако не сте се питали това, сега имате повод да го направите, защото танцовият спектакъл "Къде отиват сънищата наяве" кани всеки зрител да изследва своето вътрешно "аз" и да забрави за момент границите между реалността и съня. Всяка сцена в..
Борислав Стоянов представя Stick Place. В творбата си съчетава изображение на негова пластика, направена преди години, и кратък авторски стих, които намира за свързани и онагледяващи темата за разноезичието. Художникът използва библейския сюжет за построяването на Вавилонската кула, който дълбоко е залегнал в културата ни и остава символ на..
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg