Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как се разпределят средствата за култура на общинско ниво

Диана Андреева
Снимка: БГНЕС

"Културата би следвало да е водещ приоритет, поне така е обявено от правителството и самите общини, но това не личи от финансирането ѝ" – коментира в "Нашият ден" Диана Андреева, директор на "Обсерватория за икономика на културата".

Какви са критериите, по които едно културно събитие получава финансиране? Дали устойчивостта и значението на даден проект са водещи, или определянето на културния календар на общините зависи от конюнктурни причини?

"Общинските съветници в голяма степен са част от общината и в много по-малка степен диспутът се води извън общината и решенията идват от нея. Липсва методология, липсват приоритети, липсва стратегия. Важно е да има национална стратегия, но много по-важно е да има общински стратегии. Когато липсват, е трудно да разберем защо едно събитие получава финансиране, а друго – не", каза Андреева.

Друг проблем, който бе набелязан, е, че, от една страна, има децентрализация на културните дейности, но няма финансова децентрализация на общините и те получават финансиране от държавния бюджет.

От "Обсерватория по икономика на културата" са в процес на създаване на единна методология, през която да се наблюдава общинското финансиране на културата. 

Андреева наблегна на необходимостта от ясна методология, която да следи как всеки един публичен лев ще бъде похарчен и разходван и най-важното какъв ще бъде ефектът от това.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоянка Балова

Стоянка Балова: Най-важният фактор от невербалното общуване е интонацията

Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете, мимиките, позицията на тялото или напротив, то винаги издава истинските намерения, поне за тези, които могат да ги разчетат? Влияят ли ни невербалните послания в политиката несъзнателно, така че да..

публикувано на 01.10.25 в 17:15

"Златният делфин" вдига завеса за 19-и път във Варна

От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в България. Провежда се на всеки три години и тази година е неговото 19-о издание. Фестивалният афиш включва 11 спектакъла на театри от Китай, Грузия и Естония, както и най-доброто, създадено от..

публикувано на 01.10.25 в 13:10

Балетният спектакъл "Парижки нощи" гостува на "Софийски музикални седмици"

На 2 октомври от 19:00 часа на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в София Балетът на Държавна опера - Стара Загора ще представи своята най-нова постановка "Парижки нощи“.  Спектакълът, поставен по повод 100 години Старозагорска опера от Донвена Пандурски –  хореограф и режисьор, е впечатляваща балетна фантазия в четири..

публикувано на 01.10.25 в 12:35

Чеховата "Вишнева градина" с премиера във Враца

С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на постановката по последната пиеса на руския класик е дело на Владлен Александров. "Това е един от шедьоврите на световната драматургия и беше време трупата на Врачанския театър да работи едно..

обновено на 01.10.25 в 11:36

Сакрално и еротично в картините на Васил Н. Василев

За Васил Н .  Василев това са основните материали – светлината на свещеното и сянката на телесното.  Градейки по особен, поетичен начин формите и пространствата с тях, ненатрапливо напомня за смисъла им на носители на сакралното и еротичното. Тази двойственост е в цялата изложба – в цикъла "Христос и блудницата“, в картините " Мъж със свещ..

публикувано на 01.10.25 в 11:36