Толкова млада, а суперзвезда! 18-годишната Били Айлиш спечели всички четири големи награди "Грами" – за албум, песен, запис на годината и най-добър нов изпълнител.
Така тя стана първата жена, спечелила големите четири. Айлиш счупи и рекорда, който преди това принадлежеше на Тейлър Суифт. Преди десет години Суифт беше най-младата изпълнителка, печелила албум на годината на 20-годишна възраст. Айлиш е родена на 18 декември 2001 г.
Още по-интересното е, че Айлиш триумфира с творчество, за което никой не би предположил, че ще съблазни мейнстрийма.
"Ние създадохме албум за депресията, самоубийствените наклонности и климатичните промени" – кратко обясни Финиъс О`Конъл, брат на Айлиш, който е и съавтор, продуцент и звукоинженер на албума ѝ "When We All Fall Sleep, Where Do We Go".
Преди десет години, когато Суифт доминираше наградите с лекомислени песнички с кънтри звучене, никой не би предположил, че успехът ѝ ще бъде надигран от мрачно момиче с готик излъчване и безформени дрехи. Но за всеки, който следи отблизо процесите, триумфът на Айлиш не би трябвало да е изненада. Тя е есенцията на поп звезда от поколението Z (родените след между 1995-а и 2015 г.)
Айлиш прави музика от 13-годишна. Тя и брат ѝ Финиъс, по онова време 17-годишен, създават електорнни поп песни в спалнята на дома си и ги качват в SoundCloud. Творческите занимания на двамата са подпомогнати от родителите им, които ги обучават у дома на музикална теория и спят във всекидневната на лосанджелиското си жилище, за да могат децата им са творят. Жертвата им, по всичко личи, е оправдана. Награденият албум Били Айлиш и Финиъс О'Конъл записват в спалнята на дома си.
Двойката развива странен, експериментален поп с мрачните депресивни теми, свързани със самоненавист и депресия. Необработеният, хрипкав глас на Айлиш и небрежният ѝ андрогинен стил уцелват слабото място на зетърите. Айлиш е равнодушна и нихилистично настроена, отричаща всичко, което преди нея се е очаквало от едно момиче в шоубизнеса. Там, където публиката окачва сексапилно момиче с бомбастични сценични изяви, Айлиш е намусена и безразлична към това дали се харесва някому или не. Накратко казано: Тейлър Суифт беше заменена от анти-Тейлър Суифт.
В кампания на Келвин Клайн за миналата година, Айлиш, чието влияние върху модата е осезаемо, обяснява, че предпочита торбестите безформени дрехи: "Понеже така никой не може да си състави мнение, тъй като не вижда какво се крие под тях. Никой не може да заключи: "О, тя е кльощава" или "тя не е кльощава, "тя има дебел или плосък задник. Никой не може да каже нищо подобно, понеже няма как да знае."
Айлиш е наясно с критичността, с която се сканират телата на жените в шоубизнеса, и типично в стила на Z поколението, просто отказва да играе тази игра. Стилистката ѝ Саманта Бъркхарт казва пред австралийския "Вог", че Айлиш "Обитава територията на безполовостта и амбивалентността по отношение на дрехите, което е много освобождаващо. Тя просто не приема хиперсексуализираната идея за това какво трябва да представлява женствеността."
Ако музиката на звезди като Тейлър Суифт, Кейти Пери и Лейди Гага от началото на на 21-ви век се концентрираше върху прост рефрен, които можеш да кряскаш, музиката на Айлиш е за онова, което сподавяш и затискаш с възглавницата. Последният ѝ засега сингъл – Everything I Wanted – е болезнена, тиха медитация върху това как внезапният успех ѝ навява мисли за самоубийство, тъжен израз на ниска самооценка, а за хлапетата, които страдат от подобни емоции, самоненавистта на Айлиш идва като откровение и покана за катарзис.
А мрачните тинейджъри с ниска самооценка и самоубийствени мисли не са никак малко. В последните 15 години тревожността и депресията сред подрастващите са се увеличили с 48%. Това са децата, които растат в годините на икономическа криза, остеритет, климатични промени, непрекъснато увеличаващи се такси и тестове в училище, както и с негативите от социалните мрежи. Зетърите са склонни към самоанализиране като юношите от всяко друго поколение, но растат в среда, в която за психичните проблеми и заболявания се говори по-открито. А в песните на Айлиш те намират и художествен израз.
Разбира се, резигнацията и самооплакването на Айлиш не поникват от нищото. В ранните години на 21-ви век емо-стилът изразяваше безпокойствата на младите. А и всяко едно поколение е градило своя контракултура на бунт и несъгласие.
Айлиш обаче съумя да изгради архетип на поп звезда, който радикално се различава от всичко видяно досега. Тя изглежда е от онези малцина артисти, чието изгряване, сигнализира цялостна промяна на пейзажа. Появата ѝ означава, че очакванията и нагласите, които имахме към жените изпълнителки, се променят драстично.
По материали от "Ройтерс", "Гардиън", БТА.
1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..
Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..
Наситената програма в културния живот на столицата не е пречка и на морето да се организират паметни музикални събития. Концерт с международен мащаб акостира в Бургас и това лято. На 2 август пристанището в морския град ще се превърне в сцена за една от най-оригиналните и любими певици на съвременната сцена – Рошийн Мърфи. Очакваме..
Съботната оперна вечер посвещаваме на шведския сопран Биргит Нилсон. Ще я чуем в няколко фрагмента из опери на Рихард Вагнер. Като цялостен образ тя се превъплъщава в ролята на Реция от операта "Оберон" на Карл Мария фон Вебер. Запис под диригентството на Рафаел Кубелик и с участието на Доналд Гроуб, Марга Шимл, Джулия Хамари, Оже Арлийн, Пласидо..
Международният фестивал на светлините LUNAR ще превърне в светлинни сцени между 1 и 4 август Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец. Специално за лятното си..
По време на летни отпуски и почивки често се случва да се наложи медицинска помощ, докато се намираме извън постоянния си адрес или здравен район. Какви..
Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg