Отново се отправяме към Монпелие и фестивала на френското радио, по време на който се представят изключително редки творби. Ето още една, за която сигурно са чували малцина.
„Фервал“ – опера в три действия и пролог, оп.40 от Венсан Д`Енди. Либретото е на композитора по поемата „Аксел“ на Исайя Тенье. Премиерата е на 12 март 1897 г. в театър „Ла Моне“, Брюксел.
Действащи лица и изпълнители
Фервал – Майкъл Спайрес, тенор
Гилен – Гаел Арке, мецосопран
Арфагар – Жан-Себастиен Бу, баритон
Каито – Елизабет Йенсон, мецосопран
Гримпюе – Никола Льогу, бас
Ленсмор – Ерик Юше, тенор
Селянин, сарацин, Шено – Камий Тремонтан, тенор
Илбер – Франсоа Пиолино, тенор
Феркемна, Муса – Реми Матийо, тенор
Гейвир, селянин – Матийо Лекроар, баритон
Пратеник, селянин, сарацин – Ерик Мартен-Боне, бас
Селянин, Гвилкингубар – Жером Битийе, баритон
Бердре – Анас Сеген, бас
Хор на радио „Льотон“, хор и оркестър на Националната опера в Монтпелие-Окситан, диригент Михаел Шьонванд
Запис от 24.07.2019 г. в опера „Берлиоз“, фестивал на френското радио в Монтпелие.
През 1880 г. Лео Делиб, който е професор в консерваторията, се притеснява, че „влиянието на Вагнер ни наводнява, потопява ни“. Точно по това време Д`Енди възприема идеите на господаря на Байройт и започва да пише „Фервал“. Точно като Вагнер, той си пише либретото и се обръща към легендите и митовете, а не към историческите сюжети, които повече от половин век вдъхновяват френската гранд опера.
По това време Парижката опера е затворила вратите си за цяло поколение френски композитори, които обаче намират ласкав прием в Брюксел. Театър „Ла Моне“ ще осъществи световните премиери на „Иродиада“ на Масне, „Зигурд“ и „Саламбо“ на Райе, „Гвендолин“ на Шабрие, „Крал Артур“ на Шосон. Така на 12 март 1897 г. операта на Венсан е представена точно там. Подготовката е трудна и свързана с много репетиции. Интересът е голям, тъй като Д`Енди е сред най-видните представители на новото поколение композитори. На премиерата присъстват представители на всички големи и важни издания. Операта след това е играна в Париж в „Опера Комик“ под диригентството на Андре Месаже (10.05.1898). Но в „Пале Гарние“ е представена едва на 31.12.1912 г. отново с Месаже на пулта. След това никога повече не е имала сценична реализация. Концертно е представена през 1962 г. във Френското радио. Две концертни изпълнения прави и операта в Берн през 2009 г. И пак през същата година в Линкълн център, Ню Йорк е представена от Американския симфоничен оркестър.
По време на премиерата през 1897 г. операта се приема нееднозначно, но композиторът е признат за майстор. „Заслепени сме, изненадани, разкъсани, развълнувани. Там, където очакваме бликащата емоция, най-често живописната изобретателност влиза в игра. Освен това талантът е огромен“ – пише Фурко в „Галоа“.
Други критици проявяват огромен ентусиазъм. „Това е красиво и страхотно произведение, възкликва Жулиен Тиерсо в колоните на „Le Temps“, което, без съмнение, ще заеме значително място в историята на френската музика“.
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg