"Европа започва с думата гняв. "Илиада" започва с възпяването на гнева на Ахил. Възприемаме гнева като ниска страст, долна енергия и целият цивилизационен процес, особено в западната цивилизация, е насочен към обуздаването ѝ – казва в дискусията за гнева, философът Тодор Тодоров.
Изхождайки от тази презумпция, от Платон, който смята, че гневливата част на душата е най-ниска, винаги се стремим да бъдем умни, да се извисим, да се водим от по-високи пориви, а същевременно цялата история може да се разглежда като една онтология на гнева.
Всички революции са активирани от гнева. Гневът, казва Марат, трябва да произведе едно ново общество.
Има и предприемачи на гнева, които го канализират, използват и превръщат в политически капитал – по думите на немския философ Петер Слотердайк.
В цялата си история се опитваме да изтласкаме гнева, да го оставим долу, с това може да се предаде и опитът на философията, докато не се оказва, че човекът не е само рационално същество, човекът не е само ум, само интелект – разказва Тодоров. – Особено след Фройд – се оказва, че човекът не е толкова рационален, колкото сме си го въобразявали. И ако се върнем към времето на Ахил, тогава не сме смятали, че гневът е долна страст, а нещо, което идва от горе, от боговете и ни обзема и завладява.
Гняв и истина
Родителите от малки приучават децата да не говорят под афект, за да не кажат неща, за които после ще съжаляват, но когато човек е под афект, е в състояние да изговори истини, които иначе не посмява. Парéзия така гърците са наричали способността да говориш истината, дори когато от това може да има последствия за теб.
Гняв и насилие
В съвременните общества има голямо натрупване на гняв, но той не се фокусира около идея, не произвежда визия за бъдеще, няма какво да го накара да произведе нещо позитивно и затова има толкова много "предприемачи на гнева", които капитализират възмущението.
Защото когато гневът не се превръща в движеща сила, той преминава в отчаяние, в апатия, а те имат деструктивна сила. Подобни чувства могат да завладеят цели общества и тогава ефектът им е особено разрушителен.
"В исторически план недоволството най-често е било от социален характер – включва се по темата проф. Андрей Пантев с исторически обзор на ролята на гнева в българската история. – България в исторически план е преживявала редица събития, причинени от външен характер и те са водили до гняв или отчаяние.
Колкото до днешния ден, проф. Пантев го определя като безлично безвремие.
"По отношение на съвременността, не бива да забравяме, че живеем в такова устройство на света, което ни вкарва в постоянно състезание един с друг, в режим на хамстера, а това неминуемо води до гняв – категоричен е Тодор Тодоров.
Триадата гняв – безумие – истина
В етимологията на редица езици фурор – означава гняв и безумие, но понякога е много важно да си изгубим ума, не само защото тогава могат да се казват истини, а защото гневът отваря други полета – трябва да можем да бъдем продуценти на гняв – твърди още Тодоров.
Психологът Анастасия Манлихер обръща внимание на изследване, което сочи, че в хода на цялата човешка цивилизация в момента имаме най-високи нива на нарцисизъм и че е важно да намираме приемливи отдушници на гнева и да овладеем спирачния механизъм на емоциите си.
Анка Ламбрева е име, което днес малцина познават, но нейната история заслужава да бъде помнена. Тя остава в историята като първата българска жена, осъществила околосветско пътешествие, и доказва, че ограниченията, наложени от времето и обществото, не могат да спрат свободолюбивия дух. По повод 130-годишнината от рождението ѝ Мария Деянова,..
На днешния 21 февруари в Народно читалище "Св. св. Кирил и Методий – 1882" в град Попово ще бъде представена книгата "Трескавец" на Симеон Христов. Авторът е по-известен като китарист и основател на група "Епизод". Книгата разказва за млад духовник, който проповядва по нов начин и лекува вярващите. Срещу него застават Държавата и..
В 30 страни по света ежегодно от 7 до 14 февруари се провежда Международната седмица на брака, която се чества у нас в последните десетина години. Според трите най-разпространени религиозни общности в България: християнство, ислям и юдаизъм: бракът е свещена институция, установена при сътворението. Защо се заиграваме с традиционни семейни..
В това издание насочваме вниманието ви към един евангелски пастор тръгнал по пътя към Съединените щати, за да избере да бъде капелан, т.е болничен свещеник. Ще го сторим с пастор Евгени Найденов. Той бе допреди 6 години председател на Българска свободна църква и на Форума за междурелигиозен диалог и сътрудничество. Когато пристига в САЩ първата..
През 1901 година осем ловци на орхидеи заминават на експедиция във Филипините. В рамките на месец един от тях вече е изяден от тигър, друг е залят с бензин и изгорен жив, петима изчезват безследно и само един успява да оцелее и да излезе от гората с четиридесет и седем хиляди цветя от вида Phalaenopsis. Млад мъж, изпратен през 1889 година..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
Тази вечер в Зала 1 на НДК в столицата е премиерата на документалния филм "Милен", посветен на журналиста Милен Цветков. Документалният разказ обхваща..
"Адвент – повест за добрия пастир" е една от най-известните книги на исландския писател Гюнар Гюнарсон, която продължава да вълнува читателите и до днес...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg