На 3 март 1878 г в градчето Сан Стефано е подписан мирен договор между Руската и Османската империя. От тази дата започва и летоброенето на Третата българска държава. Това е и началото на българското саморазпъване и терзание, че сме получили даром свободата си. Че България е само фигурант в играта на Великите сили. Трети март – празник или позор?! Позор или празник?! Въпрос, който отдавна е станал част от нашата народопсихология. И този горчив въпрос ще се повтаря отново в трудни исторически моменти и ще влияе на политически решения.
Навярно няма прости тези и лесни отговори за държава с хилядолетна история. Но е факт, че днес – през 21-ви век, когато много държави от онова време не съществуват, има България. Ние пишем и говорим на своя език, ние сме равен сред равни в съюза на европейските нации, ние имаме своя култура, свое свободно право на вероизповедание и не сме изгубили памет за нито един миг от историята си. С решение на парламента от 5 март 1990 година датата 3 март е обявена за национален празник. Трети март е звездният ден и за руския император Александър II. На тази дата през 1855 г. става неговото коронясване. През 1861 г. той освобождава крепостните селяни в Русия и затова е наречен Освободител. А през 1878 г. той завинаги свързва името си с Освобождението на България.
Мнението на историците за националния празник не е еднозначно. За проф. Георги Бакалов този ден е един от няколкото национални празници, които би трябвало да се честват всенародно. "Противно на становището на мнозина, че нашето Освобождение е единствено резултат на успешни военни действия на Руската империя спрямо Отоманската империя, бих казал, че българите са имали своето участие в освободителния процес – тази война не би била възможна, ако не беше Априлското въстание и 30 000 жертви, дадени от българския народ в тази вакханалия през април 1876 г."
Сключеният на 3 март договор променя геополитическата карта на Европа. Анализирана ли е тази страница от историята на Европа. Какъв е българският анализ на този договор, разказва проф. Николай Генчев, според когото "трябва да имаме точна историческа преценка за миналото, а не временна, конюнктурна, публицистична, политическа, предвзета и нахална преценка. За съжаление, в българско развитие стремежът да се поправя историята е много голям и този стремеж е едно от големите блудства на нашето развитие", казва проф. Николай Генчев в оценката си за 3 март през 1996 г.
Според проф. Андрей Пантев: "Този празник 3 март присъства в нашето народностно съзнание още от възстановяването/възкръсването на българската държавност. И в това отношение той е всенароден празник – с всичките плюсове и минуси на тази принадлежност. Така че нека да си празнуваме този празник като начало на българската държава."
Санстефанският мирен договор дава пълна независимост на Сърбия, Румъния и Черна гора. За България това е само предварителен договор. Как да приемем историята и фактите? Петър Увалиев от Лондон дава един своеобразен урок по себеуважение. "Искам да вярвам, че в целия си живот съм градил, поне за себе си, достойни пиедестали, а не фалшиви мавзолеи на български стойности..."
Трети март, войната между Русия и Турция, Освобождението, освободителите, признателността на освободените. Всичко това се превръща в жертва на пропагандата и цензурата. Какво остава недоизказано? Вярно ли е, че папа Пий IX благославя падишаха и открито му желае успех във войната с Русия? Какво означават думите на Фьодор Достоевски, написани през 1977 година? "Според моето най-дълбоко и вътрешно убеждение, Русия няма да има и никога не е имала такива ненавистници, завистници, клеветници и дори явни врагове, каквито ще бъдат всички тия освободени славянски племена веднага щом Русия ги освободи. Може би цяло столетие, ако не и повече, те постоянно ще треперят за своята свобода и ще се страхуват от властолюбието на Русия. Ще се умилкват на европейските държави, ще клеветят Русия, ще бълват хули и клевети против нея."
Александър Солженицин през 1994 г. също дава своето мнение за тази война: "Две нещастни идеи неотстъпно са мъчили и притегляли всички наши владетели подред – да спасяват християните от Закавказието и да помагат на православните на Балканите. Непрестанните войни за балканските християни бяха престъпление против руския народ."
Днес можем да проследим военните конфликти по телевизията в реално време, но образът, който имаме за Руско-турската война от 1878 г., дължим на картините на художника и военен кореспондент Василий Верешчагин. Откъс от дневника на Василий Верешчагин можете да чуете от звуковия файл.
Константин Викентиевич Хруцки е участник в Руско-Турската освободителна война. Оцелял. Издирен по номера на Георгиевския си кръст. Автентичен разказ на гвардееца от Преображенския полк, записан през 1955 г., когато Константин Хруцки е бил на 100 години!
Чуйте позициите на проф. Георги Бакалов, проф. Николай Генчев, проф. Андрей Пантев, Петър Увалиев, гвардеецът Константин Хруцки – носител на Георгиевски кръст, художникът и военен кореспондент Василий Верешчагин и писателите Ф.М. Достоевски и Ал. Солженицин.
Фрагменти от предаването "Избрано от Златния фонд на БНР" от 2007 г. Водещ Дарина Маринова.
На 13 май тази година беше подписан Меморандум за възстановяване на Централната минерална баня в София като общински термален център. Българската асоциация за термално наследство (БАТН) очакваше спешни действия от страна на Столична община по създаване на специализирана работна група и задействане на плана за връщането на Банята към нейната..
Тържественото отбелязване на 200 години от рождението на Сава Филаретов ще се състои в котленското село Жеравна . В къща музей "Сава Филаретов" ще бъде официално открита празничната програма, посветена на живота и делото му. Честванията ще продължат на 29 октомври , когато от 16:00 ч. в Художествената галерия "Христо Тодоров" ще се..
През 2024 година заработи дългоочакваната платформа БЕРОН, създадена от Института за български език при БАН и поддържана от МОН. Платформата цели да бъде дигитален пазител на българския книжовен език, от който българите могат да научат правилната форма на думата, точната пунктуация и правописната норма. Какво се случва, когато кодификаторът на..
Не можем да не си помислим за кошници, когато чуем думата кошничарство. Майсторът Станко Киров от бургаското село Българово обаче бързо може да ни опровергае. Той изкарва хляба си с този занаят вече 30 години, но далеч не прави само кошници. Тъкмо напротив. В ръцете му ракитата оживява в пана, паравани, мебели и необичайни поръчки от клиенти, които..
Има ли нещо по-противоположно от живота и смъртта? В евангелското четиво от днешната неделя пред градските порти на Наин се срещат погребалното шествие на един младеж и шествието, предвождано от Иисус Христос, заобиколен от Своите ученици и следван от множество народ. Шествието на смъртта върви срещу шествието на живота. Заедно с д-р Смилен..
В рамките на фестивала CineLibri в София гостува шведският актьор и писател Юнас Карлсон , за да представи своя роман "Дъждовният човек" . В..
"За мен благотворителността е култура. Има жестове, които дават надежда. Благодарение на тях продължаваме напред". Думите са на Посланик Иван Станчов,..
Не можем да не си помислим за кошници, когато чуем думата кошничарство. Майсторът Станко Киров от бургаското село Българово обаче бързо може да ни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg