Събитията от последните седмици принудиха глобалния свят да си спомни своите граници – във всякакъв смисъл. А ситуацията ни кара да преосмислим не само дневния си ред, но и понятия като близост, принадлежност и далечно. За съжаление много от нещата, които смятахме за твърде важни се оказаха по-второстепенни, а на преден план се оказаха други приоритети.
Несъмнено обаче днес тревогата за близките и приятелите е по-осезаема от всякога. А тази тревога е особено силна, когато знаем, че много от нашите роднини и приятели живеят далече зад границите на България и Европа, а пътят помежду ни вече не е на самолет разстояние.
Тези размисли ми напомниха за една книга на Илия Троянов, която представихме през август 2019 година. Книгата е озаглавена: „След бягството“ и е опит на германския автор с български произход да надникне във вътрешния свят на хората, потърсили живот далеч от корените си.
Когато светът е глобален и самолетите летят навсякъде – „След бягството“ се четеше по един начин. Прочитът ѝ днес обаче – в миг на пандемия – би бил съвсем различен. Както различно звучат и разговорите ни за емиграцията, гражданите на света и бежанците.
Едно телефонно интервюто на Дарина Маринова с Илия Троянов от месец август 2019 за книгата му „След бягството“ може би ни дава възможност да проверим и преначертаем границите вътре в себе си и на картата. И да останем с надежда, че когато лошото свърши, ние – човеците с едно или повече отечества, ще знаем нещо ново и важно за живота и за планетата.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg