Запис на първата съвместна опера на Рихард Щраус и Хуго фон Хофманстал беше осъществен на 15 февруари тази година във Виена (може да го слушате на 10 май от 14 часа). След „Електра“ ще последват още пет. Премиерата е на 25 януари 1909 г. в Кралската опера в Дрезден под диригентството на Ернст фон Шух.
Действащи лица и изпълнители:
• Eлектра, дъщеря на Агамемнон – Кристин Гьорки, сопран
• Хризотемида, нейна сестра – Симоне Шнайдер, сопран
• Клитемнестра, тяхна майка – Валтрауд Майер, контраалт
• Егист, любовник на Клитемнестра – Норберт Ернст, тенор
• Орест, син на Агамемнон – Михаел Фоле, баритон
• Възпитател на Орест – Маркус Пелц, бас
• Довереница на Клитемнестра – Симина Иван, сопран
• Прислужница на Клитемнестра – Зоряна Кушплер, сопран
• Надзирателка – Дона Елен, сопран
• Млад слуга – Томас Ебенщайн, тенор
• Възрастен слуга – Дан Паул Думитреску, бас
• Първа прислужница – Моника Бохинец, контраалт
• Втора прислужница – Маргарита Грицкова, сопран
• Трета прислужница – Улрике Хелцел, мецосопран
• Четвърта прислужница – Лидия Ратколб, сопран
• Пета прислужница – Илдико Раймонди, сопран
Участват хорът и оркестърът на Виенската държарна опера, диригент Семьон Бичков
Дискографията на „Електра“ е огромна. Много са певците записвали творбата от 1937 г. насам. Сред тях има и няколко българи, а първа е Люба Велич, която изпълнява ролята на Хризотемида в записа от 1947 г. с диригент сър Томас Бийчъм, който дирижира Кралския филхармоничен оркестър. Ролята на Егис е представена от Петър Гугалов през 1990 с диригент Иржи Коут, а Александрина Пендачанска преди няколко години беше Хризотемида под диригентството на Джонатан Нот.
Има още няколко певци, които са канени за участие в различни рагистрации, но не за централните партии, и въпреки това трябва да бъдат отбелязани - Любомир Панчев и Маргарита Лилова участват през 1965 и през 1967 в записите на Карл Бьом, Маргарита Лилова записва и през 1966 със сър Джордж Шолти, а след това и през 1989 г. с Клаудио Абадо. Милкана Николова записва през 1981 с Карл Бьом, Весела Зорова през 1990 с Джефри Тейт, а Боряна Матеева през 1995 и 2002 с Даниел Баренбойм.
Този година на 28 май в Софийската опера трябваше да се състои българската премиера на опера в постановка на акад. Пламен Карталов и диригентството на Ерих Вехтер. Дано скоро това да се случи.
Съдържание на операта „Електра“ от Рихард Щраус
"Светлост" са трима приятели от Скопие, закърмени с музиката на Матс Густафсон , Петер Брьоцман , Кен Вандермарк , Sun Ra Arkestra , Орнет Колман и местната хардкор сцена. Поименно – Дени Омерагич (контрабас, баритонова китара и баскитара), Нинослав Спировски (тенор сакс, кларинет) и Кристиян Новковски (барабани). По покана на..
Соня Йончева, призната за една от най-ярките звезди на световната опера, получи престижната награда "Музикант на годината" за 2023 година на Българското национално радио. Отличието се присъжда след национална анкета, организирана от предаването "Алегро виваче" по програма "Хоризонт". Това не е първото голямо признание за оперната прима от БНР –..
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg